După mai multe teasere pe facebook și instagram, Mercedes a dezvăluit conceptul Mercedes-AMG GT XX: un supercar electric cu până la 1,360 CP cu motoare cu flux axial, jante retractabile, fără lunetă, cu un interior futurist și cu un design exterior inspirat de la conceptul Vision One Eleven.
Succesorul electric al lui Mercedes-AMG GT 4-door coupe și viitorul rival al lui Porsche Taycan este aici. Deși deocamdată este doar sub formă de concept, este unul dintre cele mai spectaculoase modele electrice prezentate vreodată.
Este primul model construit pe noua platformă AMG.EA, măsoară 5.20 metri lungime, 1.95 metri lățime și 1.31 metri înălțime, fiind ceva mai lung decât conceptul AMG Vision Concept (5,1 metri) și decât actualul AMG GT 4-door coupe (5.05 metri)
Comparativ cu viitorul său rival, Mercedes-AMG GT XX este mai lung cu 24 cm și mai scund cu 7 cm, având o suprafață frontală mai miciă, de 2,24 mp. Astfel, conceoptul Mercedes-AMG GT XX pormite un CX incredibil de numai 0,198 comparativ cu 0,22 la Porsche Taycan. Rămâne de văzut dacă modelul final de serie va reuși să păstreze acest Cx record.
Design frontal inspirat de conceptul Vision One Eleven
Mercedes-AMG GT XX este un coupe fastback în culoare sunset orange, are o capotă joasă, un parbriz plat și nu există lunetă la fel ca și conceptul Vision AMG. Grila radiatorului este îndreptată spre înainte, are lamele verticale și faruri auxiliare rectangulare în extremitățile grilei. În capotă sunt practicate două prize de aer, fiecare cu două aripioare, soluție inspirată din motorsport (vezi de exemplu Ferrari 296 GT3). Bara inferioară se extinde în afara mașinii și integrează o priză de aer care ajunge până la pasajele roților față, iar oglinzile sunt montate pe ușile față la fel ca la mașinile sport. Spatele dinamic se remarcă prin cele două perechi de trei stopuri circulare, difuzorul in fibră de carbon expus și o frână aerodinamică.
Răcire inteligentă
Răcirea este asigurată de cele două prize de aer din capotă iar jantele de 21 inchi au un sistem activ de răcire. Acestea sunt echipate cu cinci aripioare din plastic (aeroblades) care se deschid la nevoie. În timpul rulării normale, acestea sunt închise pentru a minimiza rezistența la înaintare. În caz că este nevoie de răcire mai intensă, acestea ies în afară direcționând aerul către discurile de frână.
Interior de curse
Planșa de bord este dominată de cele două displayuri montate sub același geam de 10,25 inch pentru instrumentele de bord si 14 inch pentru sistemul multimedia, orientate spre șofer și de volanul de tip manșă similar cu cel din AMG One având o formă aproape rectangulară. Padelele din spatele volanului nu sunt utilizate pentru schimbarea vitezelor ci pentru selectarea gradelor de recuperare. Un sistem de 8 LED-uri de pe volan informează șoferul despre starea încărcării (albastru), a recuperării și performanțelor (roșu).
Scaunele față tip scoică au carcasă din fibră de carbon similară cu cea de la scaunele de curse, centuri de siguranță în șase puncte, cu orificii de ventilație și tetiere integrate. Pernele de la scaune sunt realizate la imprimantă 3D si pot fi optimizate pentru fiecare șofer la comandă. Acestea sunt îmbrăcate în materialul numit Labfiber, o alternativă de piele biotenologică.
Pentru a salva din greutate, scaunele spate de tip scoică sunt din fibra de carbon și sunt integrate în peretele despărțitor spate. Plafonul nu este îmbrăcat, lăsând la vedere fibra de carbon.
Interiorul este finisat complet in negru cu accente argintii si orange. Există și elemente vizibile ale caroseriei, precum suporturi structurale expuse și cabluri. Consola centrală este alcătuită dintr-o structură deschisă din aluminiu extrudat, cu tuburi iluminate care amintesc de cablurile de înaltă tensiune. Îmbrăcămintea podelei este din materiale recilate 100%.
Trei motoare YASA
Mercedes-AMG GT XX va fi propulsat de trei motoare Yasa cu flux axial. Două motoare sunt integrate la puntea spate, angrenaj planetar și invertor.
Al treilea motor este montat de asemenea într-o unitate compactă cu transmisie și invertor, este amplasat la puntea față și intră în funcțiune doar când este nevoie de mai multă putere ca un boost de putere, putând fi decuplat cu ajutorul unui ambreiaj mecanic pentru a reduce consumul. Motoarele și transmisia sunt răcite cu ulei.
Distribuția cuplului este complet variabilă între punțile față și spate în funcție de aderență. Motoarele YASA cu flux axial se caracterizează prin puteri mari în dimensiuni compacte și masă redusă datorită faptului că fluxul electromagnetic se dezvoltă de-a lungul axei motorului. Cu 24 kg, motorul YASA este cu două treimi mai ușor decât un motor electric convențional având numai 24 kg și are un gabarit de doar o treime față de un motor electric convențional.
Astfel, fiind compacte și ușoare, motoarele YASA sunt mai ușor de răcit, mai ușor de amplasat aproape de roți și oferă o putere continuă mai mare. Un motor YASA poate dezvolta până la 348 kW (474 CP). Astfel puterea totală depăsește 1000 kW (1360 CP) iar viteza maximă este de peste 360 km/h.
Baterie nouă de voltaj înalt
Bateria lui Mercedes-AMG GT XX este complet nouă și a fost proiectată pentru performanțe continui înalte și încărcare rapidă. Aceasta utilizează tehnologia pe 800V și are celule cilindrice care sunt mai înalte și au diametru mai mic. Acest format a fost ales pentru a disipa mai eficient căldura, diametrul mai mic evacuând mai rapid căldura din baterie către exteriorul ei.
Carcasa celulelor este din aluminiu sudat cu laser, aluminiul fiind mai ușor decât oțelul și având o conductivitate termică mai bună. Bateria conține mai mult de 3,000 celule.
Chimia bateriei este de tipul NCMA pentru catod (nickel, cobalt, mangan, aluminiu ) și cu un conținut de siliciu la anod. Oferă o combinație de înaltă densitate de energie de 300 Wh/kg (740 Wh/l la nivelul celulei), puteri mari de încărcare și fiabilitate în timp.
Astfel, energia pentru 400 km se poate încărca în numai 5 minute, aproape la fel de repede cât alimentezi o mașină cu motor termic. Bateria se poate încărca cu o putere incredibilă de până la 850 kW și producătorul de stații Alpitronic a dezvoltat un prototip de astfel de stație, prima de acest gen care poate transmite un curent de 1000 amperi.
Bateria de voltaj înalt este montată între punți într-o carcasă care este parte integrantă din structura mașinii și în care au fost montate celulele.
Mercedes a anunțat ca motoarele YASA vor intra în producție în 2026 dar nu a dat nicio dată de lansare pentru versiunea de serie a acestui concept.
Din informatii neoficiale, coupe-ul cu patru usi ar trebui sa debuteze în 2026 urmat în 2027 de SUV-ul care a fost deja prezentat în formă camuflată si de un hipercar, toate construite pe platforma electrica de înaltă performanță AMG.EA.