Se întâmplă să fim implicați, fără vina noastră, într-un accident rutier și să fim nevoiți să parcurgem diferite formalități pentru a ne repara mașina cu ajutorul companiilor din asigurări.
Pentru constatarea pagubelor, ne vom adresa fie asigurătorului cu care persoana vinovată de producerea accidentului a încheiat polița RCA, fie asigurătorului cu care noi am încheiat o poliță Casco, urmând ca acesta să se îndrepte împotriva asigurătorului persoanei vinovate. Odată constatată paguba, vom merge la un service auto pentru repararea mașinii. Cu ocazia reparației, service-ul poate găsi pagube suplimentare, nedepistate de reprezentantul asigurătorului, care trebuie semnalate și constate de acesta.
Persoana îndreptățită să solicite plata sumelor de bani pentru acoperirea daunelor este păgubitul. Plata se face după ce cererea de despăgubire este aprobată de asigurător și păgubitul este de acord cu suma fixată, ea putând fi făcută chiar înainte de efectuarea reparației. În cazul polițelor RCA, asigurătorul este obligat la plată în termen de 10 zile de la data depunerii de către păgubit a documentelor ce stabilesc răspunderea și cuantificarea daunei.
Scade numărul deceselor pe șoselele europene
În practică, asigurătorii încheie contracte de colaborare cu service-uri auto. Avantajul principal pentru păgubitul care apelează la un service agreat este că sumele reprezentând costurile cu reparația (și piesele, dacă acestea nu au fost acoperite de asigurător), inclusiv costurile cu pagubele suplimentare, vor fi plătite de asigurător direct service-ului, după efectuarea reparației, scutindu-l pe păgubit de alte eforturi.
Dacă repararea mașinii se face într-un alt service decât cele agreate, este important ca service-ul să dețină autorizațiile necesare pentru reperarea mașinii de o anumită marcă și ca prețul manoperei și al pieselor să fie acceptabil pentru asigurător. O sugestie pentru evitarea de obiecții din partea asigurătorului este realizarea unui deviz estimativ al reparației pe baza căruia valoarea despăgubirilor să fie confirmată de asigurător.
Porsche oferă CASCO gratuit pentru clienții Rabla 2014
În practică, pot exista și situații în care asigurătorul refuză plata despăgubirilor, caz în care service-ul refuză restituirea mașinii până la plata costurilor. Păgubitul va trebui să-l convingă pe asigurător, dovedind că solicitarea de despăgubire este justificată. În cel mai rău caz, când nu se ajunge la o înțelegere, păgubitul va fi nevoit să plătească acele costuri către service pentru a putea prelua mașina, urmând să încerce ulterior recuperarea lor de la asigurător în fața instanței de judecată.
În concluzie, trebuie avut în vedere ca toate documentele necesare pentru dovedirea pagubei să fie prezentate companiei din asigurări, ca formularul de constatare amiabilă sau procesul verbal care constată accidentul să indice cât mai bine situația de fapt și ca service-ul la care se efectuează reparația să aibă o procedură cu asigurătorul prin care să își asume perioada de timp în care plata costurilor este făcută de asigurător, fără a condiționa predarea mașinii de efectuarea plății.
Text: Alexandru Gugoașă, Liviu Pancescu – avocat/Manager, EY Law/Platis Bazilescu SPRL
Comentarii închise.