60% dintre români pun la vânzare mașini sub 5000 de euro, relevă datele furnizate de Autovit.ro. 36% din totalul anunțurilor au prețuri de pornire sub 3000 de euro.
60% dintre anunțurile de vânzare de pe Autovit.ro în 2013 au au fost pentru mașini sub 5000 de euro, iar 84% au reprezentat maşinile sub 10.000 de euro. Peste acest prag au fost doar 16% dintre anunțuri.
Vânzările de mașini noi ating un nou minim în 2013
Cifrele ne indică faptul că puterea de cumpărare a românilor este din ce în ce mai mică. Acest lucru este confirmat şi de cercetarea efectuată de Autovit.ro împreună cu Daedalus Millward Brown în luna august 2013, de unde a reieşit că preţul mediu de vânzare a unei maşini second-hand în ultimul an a fost de 3579 de euro, ceea ce vine să confirme că majoritatea automobilelor comercializate sunt mașini sub 5000 de euro. Media creşte considerabil în Bucureşti unde vânzătorii au obţinut în medie 5528 de euro pentru maşinile lor.
Aşadar, preţul rămâne principalul criteriu în achiziţionarea unei maşini, însă la autoturismele achiziţionate de pe internet şi negocierea este un factor extrem de important care determină stabilirea unui preţ final şi concretizarea tranzacţiei.
Românii vând mașini sub 5000 de euro
Palier preţ | Procentaj din numărul total de maşini în anul 2013 |
Până în 3000 euro | 36% |
3-5000 euro | 25% |
5-10.000 euro | 24% |
10-20.000 euro | 12% |
Peste 20.000 euro | 4% |
Timbrul de mediu distorsionează piața
Efectele timbrului de mediu asupra tranzacţiilor cu maşini second-hand se văd cel mai clar analiând variaţia numărului de anunţuri în funcţie de norma de poluare a maşinilor scoase la vânzare pe Autovit.ro. Numărul de anunţuri a scăzut puternic la maşinile Euro 2 şi Euro 3 (cu peste 20%) şi cu 9% la maşinile Euro 4, care sunt subiectul a peste jumătate dintre anunţurile de autoturisme de pe Autovit.ro.
Timbrul de mediu pentru Dacia Logan. Exemple de calcul
Timbrul de mediu i-a determinat pe posesorii de maşini deja înmatriculate şi care nu au taxa plătită să renunţe la a le mai vinde, iar acest fapt este confirmat de statisticile Autovit.ro. Singurele categorii care au înregistrat creşteri au fost maşinile Euro 5 şi Euro 6, cu precizarea că ele reprezintă puţin din totalul anunţurilor şi nu au putut influenţa rezultatele finale.
Norma | Structura anunţurilor postate în 2013 pe norme de poluare | Variaţia numărului de anunţuri postate (2013 faţă de 2012) |
Non Euro | 1% | -14% |
Euro 1 | 0,9% | -16% |
Euro 2 | 12,4% | -20% |
Euro 3 | 20,4% | -23% |
Euro 4 | 52,9% | -9% |
Euro 5 | 12,2% | +70% |
Euro 6 | 0,2% | +81% |