Lynk & Co. a lansat al treilea model pe piața românească, după hibridul plug-in 01 și electricul 02. 08 este un SUV de clasă medie cu propulsie hibridă plug-in și finisare premium. Test cu versiunea de top, More, de 345 CP.
Imperiile se construiesc în sute de ani, însă miliardarul Li Shufu a reușit acest lucru în mai puțin de 30 de ani, grupul Geely fiind fondat în 1986 și producând automobile din 1997. Azi, deține un portofoliu impresionant de mărci, precum Volvo, Lotus, Geely, Zeekr, Lynk & Co., Polestar, Farizon, Proton, smart (în participație 50/50% cu Mercedes) și London EV Company, care produce taxiurile londoneze. Brandul Lynk & Co. este și mai nou, lansând primul model în 2017.
Mai premium decât declară unii
În ultimii 10 ani, atributul premium a devenit desuet din cauza unor producători europeni care declarau că și-au upgradat modelele în segmentul premium. Dar, de fapt, era mult PR și mai puțin realitate, vezi, de exemplu, cazul Peugeot. Chinezii, în schimb, și-au văzut de treabă și au început să construiască modele cu adevărat premium la prețuri fără concurență, chiar dacă aceste prețuri nu mai sunt azi un chilipir. Regretatul designer Peter Horbury, plecat dintre noi în 2023, fost designer-șef la Volvo și designer-șef la Geely în perioada 2011–2021, spunea acum câțiva ani că Lynk & Co. este poziționat între Volvo și Geely și „e un brand apropiat de segmentul premium“.

Este și cazul lui Lynk & Co. 08, care impresionează prin calitatea interiorului și nu numai: plastice moi în două culori, finisări foarte bune, tapițerie de piele sintetică perforată, combinată cu Alcantara la echiparea de top, More, displayuri strălucitoare, cu rezoluție foarte bună, volan îmbrăcat în piele de calitate și sistem audio Harman Kardon. Lynk & Co. îi demonstrează lui Mercedes că scaunele din față cu tetiere integrate pot fi și practice, tetierele putându-se regla pe înălțime. Cu un capitonaj gros și moale, scaunele frontale cu multiple reglaje electrice sunt excelent configurate și pot fi reglate electric ori de la butoanele clasice de la baza lor, ori de pe ecranul tactil.
De asemenea, bancheta are un șezut lung și un spătar bine profilat și înclinat optim. Lipsa tunelului central permite o ședere confortabilă și pentru al treilea pasager. Prin rabatarea spătarului banchetei se obține o suprafață de încărcare aproape plană, iar sub podea există un compartiment pentru cablurile de încărcare. Chiar și plasticul care învelește carcasa bateriei este de foarte bună calitate, deși nu e la vedere, fiind amplasat sub podea. Premium înseamnă și geamurile fără rame, clanțele exterioare retractabile care ies în afară la apropierea de mașină și se închid când se depășesc 10 km/h și butonul pentru deschiderea electrică din interior a portierelor.
Ergonomie mai bună
Comparativ cu Lynk & Co. 02, ergonomia este remarcabil mai bună. 08 vine standard cu un display de 10,2 inchi pentru instrumentele digitale de bord și cu unul de 15,4 inchi pentru sistemul multimedia, și ca și la noile modele electrice Volvo, butoanele fizice lipsesc în totalitate. Pe de o parte, este bine, pentru că meniurile sunt mai bine organizate decât la 02, dar, pe de altă parte, uneori e incomod să intri în meniuri pentru comenzi uzuale. De exemplu, meniul Car este foarte bine organizat, cu submeniuri clare pentru modurile de condus, luminile ambientale sau acționarea electrică a hayonului și trapei acoperișului panoramic. Da, Lynk & Co. 08 are acționare electrică pentru trapă și jaluzeaua trapei, de pe ecranul tactil. Dar, din nou, e incomod să intri în meniuri, în loc să ai comenzi directe. Este și cazul climatizării pe trei zone, care se accesează ușor de la baza displayului, dar trebuie neapărat să intri în meniu chiar și pentru dezaburirea parbrizului.
Pe volan sunt două minijoystickuri practice, cel din stânga pentru pilotul automat adaptiv și cel din dreapta cu funcție multiplă, pentru volumul audio, dar și pentru computerul de bord sau schimbarea layoutului instrumentelor de bord în Map, Minimalist sau Sport. Cotiera centrală adăpostește două compartimente generoase, unul cu capac și prize USB-C de 27 și 60 W și priză de 12 V/120 W și altul cu jaluzea, pentru doze de băuturi, iar la baza consolei centrale este un spațiu pentru încărcarea wireless a telefonului. Și în spate există prize USB, una USB-C și alta USB-A.

Autonomie electrică record
Lynk & Co. 08 se remarcă prin cea mai mare baterie montată vreodată într-un PHEV, de 39,6 kWh capacitate brută, care îi conferă o autonomie WLTP de 200 km. Sistemul hibrid plug-in este format dintr-un motor turbo de 1,5 litri și 137 CP și un motor electric de 208 CP, ansamblul livrând 345 CP transmiși la puntea din față prin intermediul unei cutii automate cu trei trepte. Șoferul poate alege între modurile Pure, Hybrid și Power, în modul Pure mașina se deplasându-se 100% electric. Mașina de test nu avea bateria încărcată 100%, iar noi am parcurs 67 km până când s-a descărcat, consumul în modul pur electric fiind de 25,5 kWh/100 km. Făcând un calcul simplu rezultă o autonomie reală de circa 150 km, cea mai lungă înregistrată vreodată de un PHEV.
În modul Power funcționează ambele motoare, pentru performanțe maxime. Când bateria are suficientă energie, dinamica este mai mult decât decentă, Lynk & Co. 08 accelerând de la 0 la 100 km/h în 6,8 secunde. Chiar și când bateria e descărcată, mașina păstrează o dinamică bună, și doar atunci când urcă pante mai abrupte, motorul termic își semnalează prezența acustic, dacă motorul electric nu îl mai poate sprijini.
Cu rezervor de 60 de litri și un consum cu bateria descărcată de 8,7 l/100 km, Lynk & Co. 08 poate atinge o autonomie totală de aproape 1000 km. Însă chiar și la drum lung merită să vă opriți să încărcați bateria, deoarece, pe lângă încărcarea la stații AC de 11 kW, permite și încărcare la priză DC cu cea mai mare putere de încărcare oferită vreodată la un PHEV, de 85 kW. Astfel, în doar 33 de minute bateria se încarcă de la 10 la 80%. Cu bateria încărcată 100%, mașina poate parcurge aproape toată distanța București-Brașov sau Sibiu-Cluj, ceea ce înseamnă că propulsia electrică poate fi utilizată și pentru călătorii mai lungi, și nu doar pentru navete scurte.

Lynk & Co. 08 vine cu suspensie multilink în spate, dar nu are suspensie pneumatică sau adaptivă, și tăria suspensiei nu se poate regla, ci doar răspunsul direcției, de la Auto la Light, Standard și Firm. Însă suspensia clasică cu arcuri de oțel este bine reglată și silențioasă și oferă un confort la rulare de înalt nivel și o amortizare optimă a denivelărilor scurte. Modul Light al direcției este ideal pentru oraș, unde însă deranjează puțin diametrul mare de bracare, de 12 metri. Pe drumurile virajate, modul Firm al direcției oferă un feedback bun, și mașina e plăcut de condus, în ciuda masei mari, de 2112 kg, cauzată de bateria foarte mare.
Pentru amatorii de vacanțe, Lynk & Co. 08 poate tracta o rulotă de 1600 kg. La viteze de autostradă, zgomotul redus al vântului permite audiția în condiții bune a sistemului Harman Kardon, care sună mai bine decât în unele modele-rivale. Iar vizibilitatea este foarte bună grație excelentului sistem de camere la 360 de grade și oglinzilor fără ramă montate pe uși, ca la mașinile sport.
56.990 de euro costă versiunea de top, More, cu discountul de lansare, de 3000 de euro, la care se adaugă și cei 3000 de euro de la Rabla, rezultând un preț final de 53.990. Cu un nivel de echipare atât de bogat, cu climatizare pe trei zone, tapițerie de piele și Alcantara, scaune frontale reglabile electric și încălzite, hayon electric, trapă panoramică cu jaluzea electrică, navigație, lumini ambientale în culori multiple, jante din aliaj de 21 de inchi și un interior spațios și cu adevărat premium, este un preț mai mult decât justificat.
Verdict
Lynk & Co. 08 oferă un interior premium și modern, cu materiale de foarte bună calitate și o echipare standard ultracompletă. Este confortabil, spațios și luxos pentru un preț de mașină de volum. Se conduce plăcut și sigur și are o autonomie electrică record. Ergonomia e mai bună față de a lui 02, dar comenzile exclusiv tactile necesită o anumită rutină.
Plusuri
● Interior premium
● Materiale de foarte bună calitate
● Autonomie electrică record
● Confort la rulare foarte bun
● Echipare standard de top
● Cameră la 360° foarte practică
Minusuri
● Unele detalii de ergonomie
● Diametru mare de bracare
DATE TEHNICE
Caroserie
SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4820 × 1915 × 1685 mm. Ampatament: 2848 mm. Portbagaj: 540–1254 l. Rezervor: 60 l
Tren de rulare
Suspensie față MacPherson, spate multilink. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Pneuri: 255/40 R 21
Transmisie
Tracțiune față, cutie automată cu 3 trepte
Propulsie
Motor termic benzină, L4, 1499 cm3, putere maximă 102 kW (137 CP), cuplu maxim 230 Nm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 155 kW (208 CP), cuplu maxim 350 Nm. Putere maximă totală: 257 kW (345 CP). Capacitate brută baterie: 39,6 kWh. Încărcare AC/DC: 11/85 kW
Performanțe
0–100 km/h 6,8 s
Viteză maximă 185 km/h
Consum mediu (baterie încărcată) 0,9/l 100 km
Emisii CO2 (baterie încărcată) 23 g/km
Consum mediu (baterie descărcată) 6,5 l/100 km
Emisii CO2 (baterie descărcată) 149 g/km
Autonomie electrică WLTP 200 km
Preț de bază
Lynk & Co. 08 More 56.990 euro*
* Cu promoție de 3000 euro inclusă















































