Ampere, divizia de automobile electrice a Grupului Renault, introduce bateriile LFP și tehnologia Cell-To-Pack.
Înființată pe 1 noiembrie 2023, divizia Ampere se ocupă de dezvoltarea modelelor electrice din Grupul Renault. Până acum, francezii au utilizat tehnologia NCM pentru baterii (nichel-cobalt-mangan) inclusiv pentru noul Renault 5 care se va lansa în curând.
Renault a intenționat la un moment dat să utilizeze tehnologia LFP, utilizată și de Tesla la unele baterii mai mici, pentru bateria mică de 40 kWh a lui Renault 5. Însă francezii au renunțat deoarece au estimat o cerere mică pentru această baterie și din motive de logistică a producției era mai simplu să utilizeze aceeași tehnologie NCM pentru ambele baterii ale lui Renault 5.
Însă acum, francezii iau în calcul și tehnologia LFP pentru că permite reducerea costurilor și democratizarea mașinilor electrice de clase mici. Renault are în plan să dezvolte o generație complet nouă a lui Renault Twingo care se estimează că va costa în jur de 20.000 euro și există probabil și planuri pentru un eventual succesor al lui Dacia Spring.
Bateria LFP are dezavantajul că înmagazinează mai puțină energie în același volum, deci e nevoie de baterii mai mari și mai grele, dar în schimb, este mai ieftină și mai fiabilă la încărcări de mii de cicluri. Renault estimează că bateriile LFP vor fi mai ieftine cu 20% începând cu 2026.
Alături de partenerul său LG Energy Solution, Ampere lansează tehnologia Cell-to-Pack (CTP), o premieră mondială pentru bateriile cu celule tip «pouch». Celulele bateriei sunt integrate direct în pachetul de baterii și nu sunt împărțite în module individuale. Acest lucru conduce la o densitate mai mare a energiei în același spațiu de instalare și îmbunătățește astfel autonomia. Ampere și LG utilizează pentru prima dată celulele tip-pouch, ceea ce partenerii spun că este o premieră mondială.
Ampere se va baza în viitor pe ambele chimii de baterii și pe partea de LFP va lucra cu CATL și LG Energy Solutions pentru vehiculele sale produse în Europa.
În prezent, Ampere lucrează cu patru furnizori de baterii:
- AESC Envision situat în centrul ElectriCity în Douai (Franța), pentru bateriile NMC
- CATL pentru tehnologia LFP, la uzina sa din Ungaria
- LGES aflat în fabrica sa din Polonia, pentru cele două tehnologii : NMC și LFP
- Verkor pentru tehnologia NMC, din giga-uzina sa aflată în Dunkerque (Franța)
Bateriile sunt asamblate la Ampere ElectriCity (Hauts-de-France), în atelierul de baterii al fabricii Douai. Primele modele cu baterii LFP vor debuta în 2026.