Aproape 2500 CP, aproximativ 800.000 de euro și 1 MWh capacitate – sunt cifrele evenimentului Auto Motor și Sport Grand Tour 2025. După expunerea la București Mall, din acest weekend, cele șase SUV-uri electrice premium vor porni într-o călătorie unică pe Transfăgărășan și Transalpina.
Între 13 și 18 iunie 2025 va avea loc a doua ediție a Auto Motor și Sport Grand Tour 2025. Ediția din acest an reunește la start șase SUV-uri electrice premium: Audi Q6 e-tron Quattro, BMW iX xDrive60, Kia EV9 AWD, Mercedes EQE 350 4Matic SUV, Porsche Macan 4 și Volvo EX90 Twin Motor.
Cele șase SUV-uri au fiecare câte două motoare și însumează 2452 CP și 4505 Nm în total. Acestea au o capacitate înmagazinată brută a bateriilor de 626 kWh, fiecare dintre ele având o baterie de minim 100 kWh brut. Toate cele șase au puteri de încărcare mari cuprinse între 173 și 270 kW, putându-se încărca la stații rapide de la 10 la 80% în cel mult 30 minute.
Luând în calcul prețurile de bază ale motorizărilor respective, cele șase SUV-uri au un preț cumulat de aproape 600.000 euro. Cu opționalele prezente pe mașinile de test, prețul total ajunge la circa 800.000 euro.
Găsiți principalele caracteristici ale celor șase modele în tabelul de mai jos.
Audi Q6 e-Tron și Porsche Macan sunt construite pe noua platformă PPE (Premium Platform Electric) dezvoltată în comun de Audi și Porsche care vine cu tehnologie pe 800V și încărcare foarte rapidă cu până la 270 kW. Dacă mașina e conectată la o stație de 400V, Audi și Porsche își împart bateria în două sisteme de 400V ce sunt încărcate cu 135 kW fiecare.
Mercedes EQE SUV este construit pe platforma electrică dedicată EVA, utilizată și pentru limuiznele EQE și EQS și SUV-ul EQS. Acesta se remarcă prin aerodinamica ieșită din comun ce îi conferă consumuri reduse.
BMW iX este construit pe o platformă electrică dedicată cu o structură alu space frame și elemente de CFRP (plastic ranforsat cu fibră de carbon). De curând a trecut printr-un facelift, primind o baterie mai mare și mootare mai eficiente care îi conferă o autonomie WLTP record în acest test de 701 km.
Kia EV9 și Volvo EX90 sunt două SUV-uri de clasă mare cu șapte locuri extrem de spațioase.
Kia EV9 vine și în configurație luxoasă cu șase locuri la fel ca mașina care va participa la test. Deși Kia nu este prin definiție o marcă premium, EV9 se califică în acest segment prin puterea de încărcare comparabilă, de 240 kW, datorită tehnologiei pe 800V, puterea similară a celor două motoare, de 388 CP, materialele și configurația luxoasă.
Volvo EX90 este echivalentul electric al lui XC90, are aproape aceeași amprentă la sol dar este construit pe o platformă electrică dedicată care deși are tehnologie cu numai 400V, are o putere de încărcare de 250 kW care rivalizează cu cea a mașinilor cu tehnologie pe 800V. Are un sistem foarte sofisticat de sisteme de asistență cu 8 camere, 12 senzori ultrasonici, cinci radare și un radar Lidar.
Cele șase SUV-uri electrice vor fi testate pe un traseu variat și complex de peste 600 km care cuprinde urcarea pe Transfăgărășan dinspre Curtea de Argeș și coborârea pe Transalpina dinspre Sebeș. Vom măsura consumurile și autonomiile reale pe un traseu complex care implică urcări pe pante abrupte, viraje spectaculoase dar și coborâri și autostradă, inclusiv pe noul tronson inaugurat acum câteva zile Pitești-Curtea de Argeș.
Vom testa și puterea de încărcare reală în rețeaua de stații de mare putere Eldrive România (https://www.eldrive.eu/ro-ro/homepage) la Pitești, Sibiu și Râmnicu Vâlcea. Rețeaua Eldrive România a ajuns deja la 600 de puncte de încărcare și în plan sunt alte 400 puncte de încărcare până la finalul lui 2025.
Cele șase modele vor fi expuse în parcarea de la București Mall în perioada 13-15 iunie și vor putea fi admirate de vizitatori. Sponsorii evenimentului: Eldrive România, ABB, Bosch, București Mall, Conacul Maria Tereza.
Model | Audi Q6 e-tron Quattro | BMW iX xDrive60 | Kia EV9 | Mercedes EQE 350 4Matic SUV | Porsche Macan 4 | Volvo Ex90 Twin Motor Performance Ultra |
---|---|---|---|---|---|---|
Motor | 2, electrice | 2, electrice | 2, electrice | 2, electrice | 2, electrice | 2, electrice |
Putere față/spate (CP) | nc/nc | 258/313 | 192/192 | nc/292 | nc/nc | 235/173 |
Cuplu maxim față/spate (Nm) | 275/580 | 365/400 | 350/350 | nc/565 | nc/nc | 420/350 |
Putere totală (CP) | 387 | 544 | 385 | 320 | 408 | 408 |
Cuplu total (Nm) | 855 | 765 | 700 | 765 | 650 | 770 |
Tracțiune | integrală | integrală | integrală | integrală | integrală | integrală |
Cutie de viteze | automată, 1 treaptă | automată, 1 treaptă | automată, 1 treaptă | automată, 1 treaptă | automată, 1 treaptă | automată, 1 treaptă |
L × l × h (mm) | 4771 x 1939 x 1685 | 4965 x 1970 x 1695 | 5015 x 1980 x 1780 | 4863 x 1940 x 1686 | 4784 x 1938 x 1622 | 5037 × 1964 × 1747 |
Ampatament (mm) | 2889 | 3000 | 3100 | 3030 | 2893 | 2985 |
Volum portbagaj (l) | 64/526-1517 | 500-1750 | 52/333-828-2393 | 520-1675 | 84/540-1348 | 46/324–669–2107 |
Masă la gol (kg) | 2400 | 2580 | 2648 | 2560 | 2405 | 2779 |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 5,9 | 4,6 | 5,3 | 6,6 | 5,2 | 5,9 |
Viteză maximă (km/h) | 210 | 200 | 200 | 210 | 220 | 180 |
Capacitate baterie, brută/netă (kWh) | 100/94,9 | 115/109,1 | 99,8/96 | 100/90,6 | 100/94,9 | 111/107 |
Consum mixt WLTP (kWh/100 km) | 17 | 21,9 | 22,8 | 18,7 | 17,9 | 20,8 |
Autonomie WLTP (km) | 622 | 701 | 505 | 556 | 613 | 614 |
Încărcare AC (kW) | 11 | 11 | 11 | 11/22 | 11 | 11 |
Timp încărcare AC (h) | 10 h 15 min | 11 h 45 min | 10 h 30 min | 9 h 45 min/ 4 h 50 min | 10 h 15 min | 10 |
Încărcare DC (kW) | 270 | 195 | 209 | 173 | 270 | 250 |
Timp încărcare DC 10–80% (min.) | 21 | 32 | 22 | 28 | 21 | 30 |
Preț de bază cu motorul resp. (euro) | 76.220 | 98.354 | 83.279 | 88.360 | 87.605 | 107.070 |
Preț de bază echiparea test (euro) | 103.855 | nc | 88.955 | nc | 105.772 | 117.472 |