Primul model de serie complet electric al bavarezilor, BMW i3, a fost expus, astăzi, în carne și oase, în fața opiniei publice.
Activitatea de cercetare şi dezvoltare derulată, cu începere din 2007, în cadrul „Project i“, ce presupune soluții de mobilitate cu zero emisii poluante, a dat naștere primului model de serie BMW complet electric, i3. Evenimentul de lansare a presupus prezentarea acestuia, concomitent, pe trei continente diferite, în trei metropole importante – New York, Londra și Beijing.
În cazul noii citadine electrice, plăcerea de a conduce specifică mărcii bavareze este asigurată de un echilibru optim între masă, performanţe şi autonomie. Elementele caracteristice principale sunt arhitectura LifeDrive, concepută special după particularitățile unui vehicul electric, şi tehnologia BMW eDrive. Utilizarea unor materiale uşoare la construcția caroseriei, precum CFRP-ul (carbon fiber reinforced plastic) și aluminiul, a compensat masa suplimentară a acumulatorului litiu-ion, în timp ce poziţionarea pachetului de baterii central şi jos a îmbunătăţit agilitatea automobilului prin distribuţia perfectă (50:50%) a maselor și existența unui centru de greutate coborât. În plus, electromotorul montat în vecinătatea punţii spate propulsoare oferă caracteristici unice de performanţă pentru acest gen de sistem.
Performanțe dinamice bune
Motorul electric generează o putere de 125 kW/170 CP şi un cuplu maxim de 250 Nm, disponibil din prima clipă. Motorul cântăreşte doar 50 kg şi oferă o viteză de răspuns foarte bună. Construcţia specifică a electromotorului sincron, cu magneți permanenți, dezvoltat exclusiv pentru BMW i3, menţine un flux liniar de putere în partea superioară a intervalului de turaţii. BMW i3 sprintează de la 0 la 60 km/h în aproximativ 3.7 secunde şi de la 0 la 100 în 7.2.
Pentru o eficiență superioară, modul de recuperare a energiei este activat în momentul în care conducătorul ridică piciorul de pe acceleraţie, electromotorul transformându-se din propulsor în generator pentru a recupera energia cinetică. Astfel, se realizează un efect de frânare care trebuie controlat din pedala de accelerație. Funcția de recuperare e dependentă de viteză, ceea ce înseamnă că automobilul „rulează la liber“ cu eficienţă maximă la viteze ridicate şi generează un efect mare de frânare la viteze reduse. Acumulatorul litiu-ion oferă modelului BMW i3 o autonomie de 130–160 km în regim de condus cotidian. Aceasta creşte cu aproximativ 20 km în modul ECO PRO şi încă o dată cu aceeaşi distanţă în ECO PRO+ pentru un maxim de până la 200 km.
Alături de reacţia imediată pe care electromotoarele o oferă la demaraj, puterea dezvoltată de BMW i3 se menţine şi la viteze ridicate. Puterea e transferată spre roţile spate printr-o transmisie cu o singură treaptă, ceea ce permite ca BMW i3 să beneficieze de un flux constant de putere până la viteza maximă, limitată la 150 km/h din considerente de eficienţă. Această furnizare liniară a puterii, disponibilă şi la turaţii mari, poate fi atribuită designului special al electromotorului, dezvoltat exclusiv pentru BMW i3.
Cu motor termic suplimentar
Dacă se doreşte, BMW i3 este disponibil şi cu un sistem range extender care menţine încărcarea bateriei litiu-ion la un nivel constant cât timp automobilul se deplasează – activarea se face imediat ce acumulatorul coboară sub un nivel prestabilit. Prelungirea autonomiei se face cu ajutorul unui motor pe benzină, cu doi cilindri (650 cmc), care dezvoltă 25 kW/34 CP şi care este montat în vecinătatea electromotorului, deasupra punţii spate. În traficul cotidian, acest motor prelungeşte autonomia maximă a maşinii până la aproximativ 300 km.
Conectivitate amplă și navigație inteligentă
BMW i3 este primul automobil electric din lume care propune un schimb de informaţii atât de vast între maşină, conducător şi mediul înconjurător. Un card SIM, disponibil standard la BMW i3, reprezintă calea care permite accesul la serviciile BMW ConnectedDrive. Sunt oferite, de exemplu, servicii de navigaţie dezvoltate special pentru îmbunătăţirea mobilităţii electrice, alături de dotările familiare care includ facilitatea de informaţii Concierge Services şi funcţia Intelligent Emergency Call (apel de urgenţă). În plus, prin utilizarea unui smartphone, conducătorii pot utiliza aplicaţia BMW i Remote pentru a se putea conecta în orice moment cu automobilul. Funcţia de navigaţie pietonală îl dirijează pe conducător de la locul de parcare spre destinaţia finală şi invers, în vreme ce BMW ConnectedDrive oferă – în premieră mondială – şi facilitatea unică de orientare pe traseu intermodal, care încorporează conexiunile de transport public local în planul călătoriei. Obiectivul acestei conectări inteligente oferă soluția optimă de navigare în contextul traficului aglomerat din orașe.
Dacă destinaţia programată în sistemul de navigaţie se află la o depărtare mai mare decât autonomia maşinii, sistemul sugerează trecerea în modul ECO PRO sau ECO PRO+ şi calcularea unui traseu mai eficient. În cazul în care conducătorul trebuie să realimenteze acumulatorul la o staţie publică de încărcare, este afişată o listă a celor disponibile în zonă.
Obiectivul în determinarea autonomiei BMW i3 a fost acela ca automobilul să poată fi folosit într-un regim cu două sau trei încărcări pe săptămână. Studiile efectuate în cadrul „project i“ – implicând peste 1000 de participanţi şi efectuate pe parcursul a peste 20 de milioane de kilometri – au arătat că distanţa zilnică medie parcursă de un automobil de oraș este de aproximativ 45 km, astfel că o autonomie de 130–160 km poate acoperi necesitățile călătoriilor urbane. Clienţii pot realimenta acumulatorii maşinilor fie cu ajutorul panoului oferit de BMW i, fie cu al unei surse casnice de curent.
Garanție extinsă
Pentru a proteja capacitatea de stocare de-a lungul timpului, sistemul de gestiune a bateriei controlează atât procesul de încărcare, cât şi pe cel de descărcare, precum şi temperaturile de operare a celulelor. Când maşina se află în mişcare, toate celulele sunt utilizate uniform pentru furnizarea energiei. În același timp este posibilă înlocuirea punctuală a modulelor defecte. Lichidul de răcire de la aerul condiţionat e folosit pentru a oferi o răcire foarte eficientă a acumulatorului, care poate fi şi încălzit cu ajutorul unei pompe de căldură, același principiu întâlnit la aparatele de aer condiționat casnice. Toate aceste caracteristici permit atingerea unei temperaturi optime de operare – aproximativ 20 de grade Celsius – înainte de începerea călătoriei, chiar şi atunci când temperatura ambientală este mai mică. Această precondiţionare asigură operarea optimă a bateriilor în ceea ce priveşte puterea, autonomia şi durabilitatea. BMW a prevăzut şi dezvoltat această baterie pentru întreaga durată de viaţă a automobilului. Garanţia acumulatorului acoperă o perioadă de 8 ani sau 100.000 km.
Comentarii închise.