Rezultatele ultimului trimestru l-au făcut pe șeful grupului VW Oliver Blume să ia măsuri drastice. Cele mai mari probleme sunt la brandul VW și Blume vrea să reducă producția în germania cu 25%. Ce uzine sunt în pericol?
Foto: VW, auto motor und sport
Se pare că VW suferă cel mai mult dintre toate mărcile grupului VW cu o marjă de profit de numai 2,3% în al doilea trimestru din 2024. De aceea, Oliver Blume vrea să reducă producția la uzinele din Germania cu 25% datorită scăderii vânzărilor inclusiv a modelelor electrice.
Prima măsură a fost să se renunțe la schimbul de noapte care este costisitor deoarece pentru schimbul de noapte se plătesc bonusuri. Oliver Blume nu știe deocamdată dacă renunțarea la schimbul de noapte va conduce și la pierderi de locuri de muncă.
Marca VW are 17 uzine în Germania și Uniunea Europeană, dar majoritatea sunt în Germania. În acest moment nu a fost luată vreo decizie așadar putem doar să facem o trecere în revistă a uzinelor și să estimăm care sunt cele mai în pericol să fie restructurate sau închise.
Wolfsburg/Saxonia Inferioară
Inima mărcii VW este pe canalul Mitelland în Wolsfburg unde VW operează o uzină care se întinde pe 1,6 kmp. Aici se află și sediul VW Passenger cars dar și sediul oficial al concernului VW care înglobează 12 mărci. De asemenea, departamentele de cercetare și dezvoltare sunt tot în Wolfsburg.
Aici, circa 60.500 oameni produc Golf, Tiguan și Touran dar și componente, interioare și arbori de transmisie. Uzina a fost construită la finalul anilor 30 dar numele de Wolfsburg a apărut abia în 1945, deoarece orașul a fost construit o dată cu uzina.
Hanovra/Saxonia Inferioară
Hanovra este centrul VW Comerciale cu VW Transporter/Caravellecare sunt produse aici de decenii. Tot aici, în districtul Stocken este localizat sediul VW Comerciale. 14.200 oameni lucrează la Hanovra și produc VW T7 și ID.Buzz. Turnătoria de aici care produce chiulase și conducte de admisie pentru grupul VW are o reputație internațională.
Braunschweig/Saxonia Inferioară
Puțini știu că aceasta este cea mai veche uzină VW fiind construită în februarie 1938. Aici, 7000 oameni produc componente pentru trenurile de rulare fiind una dintre ele mai mari uzine de acest gen din lume: sisteme de direcție, sisteme de frânare și punți.
Aici se produc punți pentru VW Passenger Cars, Audi, Skoda, Seat, VW Comerciale dar și pentru MAN, Scania, Lamborghini și Bentley.
Kassel/Hesse
A doua cea mai mare uzină a lui VW din Germania este în centrul țării la Kassel Baunatal. Aici lucrează circa 17.000 oameni ce produc componente și piese de schimb, fiind cel mai mare angajator în statul german Hesse, care are capitala la Wiesbaden.
Aici se produc și sisteme de propulsie electrice, cutii de viteze și sisteme de evacuare pentru întreg grupul VW.
De asemenea, Kassel este un centru important pentru dezvoltarea de modele viitoare.
Salzgitter/Saxonia Inferioară
Din 1970, la Salzgitter se produc motoarele pentru întreg grupul VW. De atunci au fost produse mai mult de 63 milioane de motoare diesel și pe benzină. Astăzi, aici lucrează circa 7500 oameni.
VW vrea să transforme această uzină pentru mobilitatea electrică și de aceea, uzina s-a specializat în producția de rotoare și statoare utilizate în noua familie ID. Însă scăderea cererii de modele electrice a încetinit această tranziție și de aceea VW va continua să producă aici atât motoare electrice cât și termice.
Pe de altă parte, VW va continua să investească în această uzină și în 2025 va începe producția de baterii pentru întreg grupul VW. Nu se vor doar asambla bateriile ci se vor produce și celulele pentru baterii.
Cu o capacitate anuală de 40 GWh, uzina din Salzgitter va produce baterii pentru circa 500.000 mașini.
Emden/Saxonia Inferioară
Uzina din Emden, situată pe coasta Mării Nordului, a fost inaugurată în 1964 și de atunci au fost produce 12 milioane mașini, în special Passat și ulterior Arteon.
Cei 8000 angajați produc în prezent pe lângă passat și Arteon și modelele electrice ID.4 (2022) și ID.7 (2023). În curând aici se vor produce doar mașini electrice.
uzina din Emdem este importantă pentru VW și din alt punct de vedere. Portul Emden este unul din hub-urile importante pentru importul și exportul modelelor grupului VW în lume și în interiorul Europei. 600 cargo-uri, 160.000 vagoane de tren și 35.000 camioane transportă de aici mașini în fiecare an.
Berlin
La Berlin este sediul diviziei de soft Cariad care recrutează IT-iști din lumea întreagă. Tot aici se dezvoltă softurile pentru planificarea producției, managementul lanțurilor de aprovizionare și managementul vânzărilor.
Chemnitz (fostul oraș Karl Marx)/Saxonia
Locația are o istorie bogată fiind sediul lui Auto Union până în 1945. Tot aici a fost sediul mărcilor Horch, DKW și Wanderer.
Astăzi, uzina din Chemnitz, produce motoare TSI pe benzină cu injecție directă și componente pentru între grupul VW. Aici au fost produse peste 18 milioane motoare și în prezent lucrează 1800 oameni.
Aceasta este una dintre locațiile în pericol deoarece VW ar putea integral producția de motoare la Salzgitter dacă cererea se va restrânge în continuare.
Zwickau/Saxonia
Aceasta este cea mai mare și mai eficientă uzină a grupului VW din Europa care produce mașini electrice. De la începutul lui 2022, șase modele electrice aparținând mărcilor Audi, Skoda și VW sunt produse aici. VW a fost primul producător din lume care a transformat complet o uzină în care se produceau mașini cu motoare termice într-una pentru modele electrice., operațiunea durând numai 26 luni. Investiția totală s-a ridicat la 1,2 miliarde euro.
Aproape 10.000 oameni lucrează aici iar capacitatea de producție este de maximum 300.000 mașini electrice pe an.
Dresda/Saxonia
Uzina de sticlă din Dresda a fost construită ca o vitrină tehnologică, exteriorul fiind integral din sticlă. În primăvara lui 2002 aici a început asamblarea modelelor de lux VW Touareg și Phaeton.
Din 2013 s-a produs aici Bentley Flying Spur pentru ca în 2017 uzina să se transforme într-un centru de electrombilitate fiind produs aici VW e-Golf iar din 2021 noul ID.3.
Frankfurt/Hesse
Aici este centrul VW Accesories unde 250 angajați sunt responsabili de întreg lanțul de accesorii originale VW – de la idee, dezvoltare, marketing, logistică și vânzări.
Osnabruck/Saxonia Inferioară
Aceasta este practic fosta uzină Karmann preluată de VW în 2009 când Karmann a intrat în faliment. 2300 angajați erau concentrați pe producția de cabriolete. dar după ce VW a orpit producția lui T-Roc cabrio uzina de la osnabruck este în pericol de a fi închisă din cauza lipsei de modele care s-ar putea produce aici deoarece VW nu mai are niciun cabriolet în gamă.
Munchen/Bavaria
Ca și la Berlin, uzina de aici se ocupă de software. în Centrele de Inovații și Dezvoltare Software München 1 și München 2, sunt dezvoltate și testate produse software pentru întreg grupul VW din sefra inteligenței artificiale. În plus, angajații VW din München efectuează cercetări împreună cu universități și parteneri de cercetare interni și externi cu privire la întrebări fundamentale în domeniile învățării automate și eticii AI.
Polkowice/Polonia
Uzina de motoare VW din Polonia este localizată la Polkowice, în sud-estul Poloniei. Aceasta a fost inaugurată în 1999 și a produs peste 14 milioane motoare diesel de atunci, având o suprafață de 196.000 mp din care 85.000 mp reprezintă clădirile. Aici, 1300 oameni produc 1400 motoare diesel cu 4 cilindri pe zi.
La Polkowice, situat la 100 km de granița cu Germania, s-a produs până în 2012 faimosul motor diesel cu pompă-injector, celebrul pumpe-duse care a echipat Golf, Tiguan, Passat, Transporter și a făcut fericiți sute de mii de români.â
Bratislava și Martin/Slovacia
Aici se produc diverse modele dar și componente. Bratislava este casa luxoaselor SUV-uri ale grupului VW, de la Audi Q7, Audi Q8, VW Toureg, Porsche Cayenne. Uzina se întinde pe o suprafață de 2,1 milioane mp și se află la periferia Bratislavei în timp ce uzina din Martin este la circa 200 km de Bratislava și produce componente.
Palmela/Portugalia
La uzina din Palmela, Portugalia, VW produce SUV-ul de mare suces T-Roc. În 2022, uzina avea aproape 5000 angajați care au produs în 2022 231.100 unități T-Roc. Uzina se întinde pe 1,1 milioane mp.
Bruxelles/Belgia
Este una din uzinele vechi ale lui VW fiind fondată în 1948 iar din 1954 VW Broscuță a fost produs aici. 1.143.664 VW Broscuță au fost produse aici până la oprirea producției în 1975. Locul broscuței a fost luat de Polo, Golf și Lupo.
În 2007, VW a decis să producă aici Audi A1 și numele uzinei a fost schimbat în Audi Bruxelles. În prezent aici se produce modelul electric Audi Q8 e-tron dar din cauza cererii scăzute este foarte posibil ca producția acestuia să fie oprită până la finalul acestui an și jumătate din cei 3000 angajați își vor pierde locurile de muncă. Sunt de asemenea speculații că uzina din Bruxelles va fi închisă.