Home Auto util Înmatricularea în Bulgaria, riscuri și beneficii

Înmatricularea în Bulgaria, riscuri și beneficii

de

În ultima vreme, observăm din ce în ce mai des pe drumurile românești mașini înmatriculate în Bulgaria. Din dorința de a minimiza pe cât posibil costurile aferente utilizării unui autovehicul, românii au găsit această soluție care prezintă însă o varietate de riscuri.

IMG_1096

Foarte puțini sunt cei care știu că, pentru a înmatricula un autovehicul în Bulgaria, proprietarul trebuie să fie cetățean bulgar sau persoană juridică înființată în conformitate cu legislația bulgară. Din acest motiv, pentru ca un cetățean român sau o societate comercială română să poată înmatricula un autovehicul în Bulgaria există două soluții: fie se urmărește obținerea cetățeniei bulgare, respectiv înființarea unei societăți comerciale bulgare, fie se transmite dreptul de proprietate asupra autovehiculului către un cetățean bulgar ori către o persoană juridică bulgară deja existentă. Fiindcă obținerea cetățeniei unui stat, fie el și Bulgaria, este un lucru destul de complicat și anevoios, majoritatea celor interesați optează pentru colaborarea cu cetățeni bulgari sau cu entități juridice bulgare deja existente.

În general, firmele românești care se ocupă cu acest gen de înmatriculări oferă, în tandem, și servicii de înființare de societăți comerciale în Bulgaria,  iar prețul pe care îl solicită respectivele firme pentru serviciile aferente în­ma­triculării conțin taxa de înmatriculare, asigurarea (răspunderea civilă obligatorie) și comisionul. Din păcate însă, pentru a-și maximiza profitul, unele societăți de rea-credință anulează asigurările încheiate imediat după ce le-au prezentat clienților, aceștia rămânând vulnerabili în fața riscurilor asigurate și în fața amenzilor contravenționale.

Așa cum precizam mai sus, în­ma­tricularea se realizează prin transferul proprietății către entitatea bulgară, care apoi oferă o procură sau un alt gen de act pentru ca autovehiculul să poată fi folosit de către cel care a dorit înmatricularea. Respectiva procedură generează un foarte ridicat factor de risc din cauza celorlalte atribute ale proprietății care rămân la proprietarul bulgar. Astfel, acesta poate contracta împrumuturi sau credite pe care le poate garanta cu autovehiculele înmatriculate pentru cetățenii români. Mai mult, dacă societatea bulgară intră în insolvență sau într-o procedură similară, acele autovehicule vor fi aduse la masa credală spre a fi valorificate și transformate în lichidități în vederea satisfacerii creditorilor.

Tot astfel, nimic nu-l împiedică pe proprietarul bulgar să vândă efectiv autovehiculul către o terță parte, fiindcă, până la urmă, el este proprietarul. În realitate, practica acelora care efectuează astfel de în­matriculări este de a preda toate do­cumentele originale către utilizatorul român care are astfel impresia că nu se poate întâmpla nimic fără acordul său. Această impresie e însă total eronată, fiindcă soluții juridice de ocolire există. Acestea sunt similare situației în care proprietarul bulgar declară că a pierdut actele autovehiculului. I se vor oferi alternative precum copii legalizate, declarații pe proprie răspundere sau publicări în instituții similare Monitorului Oficial care îi vor permite să își atingă scopul vizat, fără actele originale care se află la utilizatorul român.

Pentru a evita acest dezno­dă­mânt nefericit, o soluție ar fi inserarea unor clauze foarte stricte în acel act care îi conferă cetățeanului român dreptul de utilizare a autovehiculului. Acestea ar trebui redactate de o persoană cu pregătire juridică și care să încerce anticiparea tuturor scenariilor posibile și stipularea unor rezolvări favorabile utilizatorului român. Așa cum precizam mai sus, o altă soluție ar fi înființarea unei societăți în Bulgaria, pe care utilizatorul român să o controleze în totalitate. În acest mod s-ar evita riscurile falimentului sau insolvenței, dar s-ar crește considerabil costurile și durata operațiunii.

O altă problemă destul de des întâlnită apare în situația în care chiar utilizatorul român pierde unul dintre actele originale, rămânând la „mila“ entității bulgare care îl va taxa mai mult decât la înmatricularea propriu-zisă.

Un alt risc care trebuie menționat vizează posibilitatea schimbării regimului legal al acestor operațiuni în Bulgaria. Este adevărat că statul bulgar are tot interesul să primească taxe de înmatriculare și impozite pentru autovehicule utilizate de români, însă nu există nicio garanție că acest lucru se va menține la nesfârșit. Din discuțiile purtate cu persoane care se ocupă cu acest gen de înmatriculări, reiese că majoritatea celor care optează pentru respectiva metodă sunt dispuși să riște chiar pierderea autovehiculului pe care intenționează să-l înmatriculeze, fiind vorba în general de autovehicule foarte ieftine.

Concluzia ar fi că, deși la prima vedere înmatricularea unui autovehicul în Bulgaria prezintă anumite avantaje financiare imediate, există și aceste riscuri, prezentate mai sus, pe care o persoană interesată ar trebui în mod obligatoriu să le cunoască.

DSC_1019

Adrian Ioniţă, Senior Associate Constantinovici, McCann & Associates

 

 

Articole similare

Comentarii închise.