Leapmotor, noul partener al lui Stellantis în China, va lansa în toamna lui 2024 două modele electrice în Europa, inclusiv în România. Este vorba de modelul de clasă mini Leapmotor T03 care va concura direct cu Dacia Spring și SUV-ul de clasă medie C10.
Pentru a-și consolida poziția în China dar și pentru a putea oferi modele electrice mai ieftine în Europa, Stellantis a achiziționat în octombrie 2023 20% din producătorul chinez Leapmotor contra sumei de 1,5 miliarde euro primind și două locuri în Consiliul de Administrație.
Prin acest parteneriat, Leapmotor vrea să crească vânzările pe piața chineză, cea mai mare din lume, și să construiască un centru de inovare competitiv și eficient în domeniul mobilității electrice în China. Stellantis vrea să accelereze vânzările Leapmotor în alte regiuni ale lumii, începând cu Europa.
Astfel, Stellantis și Leapmotor au format o societate mixtă, numită Leapmotor International, în care Stellantis deține 51% din acțiuni și care își va începe activitatea în Europa în septembrie 2024.
Urmare a acestui fapt, Stellantis va importa în Europa două modele Leapmotor începând din toamna lui 2024. În primă fază, acestea vor fi disponibile în nouă țări europene printre care și România prin rețeaua Stellantis: Franţa, Italia, Germania, Ţările de Jos, Spania, Portugalia, Belgia și Grecia. După cum se observă, România este singura țară din estul Europei în care modelele Leapmotor vor fi disponibile. Este foarte posibil ca succesul Daciei Spring (peste 7000 vânzări în 2023) să îi fi atras pe chinezi.
Cum în România Stellantis nu are un importator unic existând doi importatori privați – Trust Motors pentru mărcile Peugeot, Citroen, DS, Opel și Auto Italia pentru Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Maserati – nu se știe prin ce importator vor fi comercializate modelele Leapmotor.
Rodica Ionescu, PR al Trust Motors, ne-a declarat că în prezent există discuții cu Stellantis dar nu a fost încă nimic decis.
Noua societate mixtă are drepturi exclusive de export, vânzare și producție a modelelelor Leapmotor în afara Chinei. Până la sfârșitul anului sunt planificate 200 de puncte de vânzare care ar trebui să ajungă la 500 până în 2026, pentru a asigura un nivel ridicat de servicii pentru clienți. Expansiunea în India și în regiunile Asia-Pacific, precum și în Orientul Mijlociu, Africa și America de Sud este planificată începând cu trimestrul al patrulea.
Două modele electrice pentru Europa
Primele modele care vor fi lansate pentru clienții europeni sunt modelul de clasă mini Leapmotor T03 și SUV-ul electric de clasă medie Leapmotor C10. Pentru următorii trei ani este planificată lansarea câte unui nou model în fiecare an.
Leapmotor T03 este un model de clasă mini cu o lungime de 3,62 metri, o lățime de 1,65 metri și o înălțime de 1,60 metri. Astfel, acesta este cu 11 cm mai scurt, dar cu 8 cm mai înalt și cu 7 cm mai lat decât Dacia Spring.
Acesta va fi disponibil în două versiuni: cu 95 CP și baterie Li-fosfat de fier de 31 kWh care îi conferă o autonomie de 280 km și cu 109 CP/158 Nm și baterie de 41,3 kWh care îi conferă o autonomie WLTP de 400 km. Prin comparație, Dacia Spring are putere mult mai mică, fiind disponibilă cu motoare de 45 sau 65 CP, ambele cu 125 Nm, alimentate de la o baterie Li-Ion de 27,4 kWh care îi conferă o autonomie de 225/230 km.
De asemenea, Leapmotor T03 are sisteme de asistență mai moderne care includ asistent de bandă cu corecție din direcție și pilot automat adaptiv în timp ce la interior regăsim un display de 10,1 inchi pentru sistemul multimedia, similar cu cel de la Dacia Spring după facelift.
În China, Leapmotor T03 costă circa 10.000 euro cu bateria mică dar în Europa va costa mult mai mult. Prin comparație, Dacia Spring cu facelift costă 16.900 euro cu motorul de 45 CP și între 18.900 și 19.900 euro cu motorul de 65 CP.
Al doilea model destinat pieței europene este SUV-ul de clasă medie C10 bazat pe arhitectura LEAP 3.0 dezvoltată de Leapmotor. Autonomia WLTP este de 420 km.
Pentru a evita taxele de import pe care UE le-a anunțat pentru mașinile chinezești, Leapmotor T03 ar putea fi produs în Europa. Ziarul financiar german Handelsblatt spune că în primă fază, T03 ar putea fi asamblat în colecție CKD pentru a evita taxele în uzina din Tichy, Polonia, unde se produc în prezent Fiat 600e și Jeep Avenger, urmând ca în viitor producția să fie integrată local.
Pe de altă parte, Automotive News Europe anunță o posibilă producție la uzina de la Mirafiori, Italia, într-o cadență de 150.000 exemplare anual din 2026 sau 2027. Posibila producție în Italia ar trebui probabil privită în contextul în care Stellantis a convenit cu guvernul italian să crească producția de la 750 000 la 1.000.000 de mașini pe an până la sfârșitul deceniului.