Home ȘtiriOficial: Dacia Hipster concept & Dacia Sandero facelift – O altă imagine

Oficial: Dacia Hipster concept & Dacia Sandero facelift – O altă imagine

de Dan Damian
Dacia Hipster concept

Dacia Hipster. Da, știm cum sună, dar credeți-ne, am văzut acest concept care ar putea fi produs în serie mai devreme decât ne-am putea imagina.

Producătorul român are în general o abordare logică, știe să gestioneze evenimentele de lansare pentru a obține vizibilitate maximă, profită excelent de imaginea foarte populară pe care o are de mulți ani. Ați putea crede că tocmai s-a întâmplat o scăpare de la aceste linii. Nici gând, situația stă exact invers. După ce nu a participat la Salonul Auto de la Munchen, desfășurat cu doar o lună în urmă, Dacia ne-a arătat că ar fi avut ce arăta în Germania. Dar a ales să o facă în Franța, unde a concentrat foarte multe noutăți într-un preview cam prea rapid. Dar am învățat să lucrăm contra timpului, așa că vă putem spune destul de multe despre această veritabilă „colecție de toamnă”.

Dacia Hipster Concept

Da, ați citit bine, așa se numește primul concept Dacia de după Manifesto, prezentat în 2022. Numele este excelent ales! Nu doar că ideea generală se potrivește acestui curent, dar numele în sine este în linie cu cele al SUV-urilor: Duster, Bigster, Hipster. Oficialii Dacia ne-au spus că ideea lui Hipster a venit natural, ca urmare a evoluției pieței auto din ultimii ani. Și am primit și câteva exemple în acest sens: prețul mediu al automobilelor noi, în Europa, a crescut cu 77% între 2010 și 2024. Mașinile au devenit nu doar mai scumpe, ci și mai grele, mai mari și mai sofisticate. O depărtare de mobilitatea accesibilă care este, la bază, definiția Dacia. Iar producătorul român nu a putut sta deoparte, astfel că s-a născut Dacia Hipster. Mașina a făcut senzație când a intrat în scenă, la prezentare, pentru că nimeni nu se aștepta la așa ceva. Hipster este un model foarte boxy, cu capota scurtă și dreaptă, parbriz la fel. Practic, nu are console, roțile sunt împinse către colțurile mașinii la nivelul maxim pe care îl permite fizica. Farurile pătrate, cu LED, dau și ideea de high-tech, dar și personalitate acestui automobil care amintește foarte mult de un key-car japonez. Hipster are 3 metri lungime, 1,52 metri înălțime, iar lățimea este de doar 1,55 metri. O mașină concepută in ideea de esențializare maximă, dar și cu componente de lifestyle. De exemplu, portierele nu au mânere clasice, ci niște mânere textile. În plus geamurile portierelor destul de mari nu coboară, ci culisează, exact cum ați văzut la unele mașini clasice. Asta a permis ca pe interiorul ușilor să fie nu un spațiu de depozitare clasic, ci o geantă cu fermoar. De asemenea, scaunele sunt formate dintr-un cadru pe care este întinsă o pânză. Surprinzător de comode! În spate sunt doar două locuri pe o banchetă plasată destul de jos. Accesul se face prin deschiderea largă a portierei și rabatarea scaunului pasagerului din dreapta. Mai mult, scaunele față culisează, dar nu independent, ci pe aceeași platformă.

Dacia Hipster concept

Spatele conceptului Dacia Hipster este la fel de spactaculos. Stopurile sunt plasate aproape de plafonul mașinii și nu au protecție proprie. Dacia alăsat la vedere micile LED-uri și modulele electronice, ca pentru un show de tehnologie. Protecția o asigură luneta, când este închisă. Și, apropo, luneta se deschide independent de partea inferioară a hayonului, care se deschide în jos. Acum vezi că nu prea ai spațiu pentru bagaje: doar 70 de litri, dar dacă vrei să ajungi la 500 litri, trebuie să rabatezi bancheta. Pentru asta, trebuie mai întâi să împingi brațele tetierelor spate, care sunt ancorate nu de spătar, ci de montanți. Astfel, tetierele ajung să blocheze geamurile laterale spate, dând un aer de vehicul utilitar lui Hipster.

Dacia Hipster concept

Planșa de bord este practică, în primul rând. Dacia Hipster are (doar) două airbag-uri, frontale, dar planșa de bord este ca un mare buzunar în care poți plasa o mulțime de lucruri. Pe volanul cu butoane destul de mari este și comanda transmisiei, iar în spatele volanului, aproape de baza parbrizului este un display vertical, stil telefon, cu informații simple. Desigur, clasic deja Dacia, pe consola centrală îți poți fixa propriul telefon, cu aplicația Dacia. În afară de asta, nu mai puțin de 11 prinderi pentru sistemul YouClip sunt plasate în habitaclul conceptului Dacia Hipster.

Dacia Hipster concept

Nici un cuvânt despre sistemul de propulsie. El există,  Dacia Hipster ne-a înconjurat de câteva ori în timpul prezentării. Am reușit să aflu că tracțiune este pe puntea față, iar bateria ar trebui să fie în podea, sub scaunele anterioare. Nu va fi vorba despre o baterie mare, Hipster nici nu are nevoie de una pentru că are dimensiuni reduse, este cu 20% mai ușor decât Spring (adică are sub 800 kg) și a fost conceput în ideea că, în Franța, de exemplu, 94% dintre șoferi conduc sub 40 km zilnic.

Va fi produs în serie? La cum s-au exprimat oficialii francezi, probabil că da, chiar dacă versiunea de serie nu va păstra o serie de elemente de pe concept. Altfel spus, Manifesto a fost (și încă este) un laborator de idei, dar Dacia Hipster este aproape de asfalt și clienții Dacia.

La fel de mic, dar mai puternic

Spring a demonstrat deja faptul că mobilitatea strict electrică poate fi accesibilă și a rămas cel mai ieftin EV din Europa până în prezent. Chiar dacă se pregătește de o a doua generație, care nu va mai avea legătură cu China, Spring nu se oprește din evoluție. Acum trei ani, noua identitate de marcă a presupus la trecerea unui alt design, mai modern și omogen la nivelul gamei, cu schimbare de logo, iar upgrade-ul de anul trecut a arătat aproape un cu totul alt Spring, deși, tehnic, mașina era aceeași.

Acum a fost exact invers, mașina arată exact la fel ca până acum (mai puțin cu noua culoare Seafoam), dar are foarte multe modificări tehnice. Prima dintre ele, schimbarea bateriei cu una LFP care are o altă formă. Practic, bateria nu mai este grupată sub scaunele spate, ci este plasată pe o suprafață mai mare, în podeaua mașinii. Asta a schimbat echilibrul masei pe punți, inginerii spun că vreo 50 de kg au migrat către puntea față, ceea ce ar trebui să conteze mult la nivelul ținutei de drum.

În premieră, Spring primește și bară stabilizatoare pe puntea față, tot în ideea unui mai bun comportament rutier, alături de o nouă setare pentru amortizoare și arcuri diferite.

Revenind la noua baterie, aceasta are capacitatea de 24,3 kWh, așadar o capacitatea netă mai mică decât până acum. Dar, cu toate îmbunătățirile menționate anterior, plus un set de optimizări aerodinamice pentru fluxul de aer de sub mașină, Spring are același nivel de autonomie, 225 km, iar Dacia spune că este, în continuare, suficient, pentru că statistica arată faptul că proprietarii acestui model rulează, în medie, 34 km/zi, împărțiți în 4 drumuri, la o viteză medie de 34 km/h, iar asta înseamnă o singură încărcare pe săptămână. Una mai rapidă, pentru că bateria lui Spring permite acum maxim 40 kW (20 – 80% în 29 de minute), față de cei 30 kW de până acum.

Și motorul este complet nou, spune Dacia. Acesta este oferit acum în două trepte de putere: 70 CP pentru primele două niveluri – Essential și Expression – și 100 CP pentru Extreme, înlocuind versiunile de 45 și 65 CP de până acum. Evident, și performanțele dinamice sunt la un alt nivel: cu 100 CP, Spring accelerează până la 100 km/h în 9,6 secunde, iar repriza 80 – 120 km/h este acoperită în 6,9 secunde.

Noul Spring, ca să-i spunem așa în ideea amplelor modificări tehnice, va fi disponibil din 2026.

Un nou sistem hibrid

O altă noutate, de data aceasta așteptată, este facelift-ul estetic și tehnic aplicat modelelor Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan. Dacia a implementat o parte frontală modificată, comună celor trei modele, care se bazează pe noi faruri și pe o nouă semnătură luminoasă, căreia Dacia îi spune „un T inversat”. Este practic ca o linie LED, cu un fel de pixel care rupe rândul. Motivul pixelului se regăsește și pe noua grilă frontală, iar partea de jos a spoilerului a fost redesenată în ideea obținerii unei grile inferioare mai mari. Sandero Stepway și Jogger au acum conturul pasajelor roților, partea inferioară a spoilerului și încadrarea proiectoarelor de ceață realizată din Starkle, materialul inventat de inginerii Dacia, care conține 20% plastic reciclat. La pachet, Dacia vine și cu noi modele de jante din aliaj și noi capace pentru jantele din tablă.

Dacia Sandero & Jogger Hybrid 155

În spate, stopurile lui Sandero au fundal închis la culoare și aceeași semnătură luminoasă sub forma unui T inversat, iar în partea de jos Sandero Stepway are și niște inserții ridicate din spoiler în materialul vopsit în culoarea caroseriei pentru un aspect mai outdoor. Tot în ideea de all-roader, doar la Sandero Stepway a fost aplicat un colant care face legătura între cele două stopuri. Stopurile lui Jogger se prezintă cu un fundal închis și o altă semnătură luminoasă care subliniază umerii mașinii, de o parte și de alta a lunetei. Aspectul este clar mai modern pentru acest monovolum care continuă să aibă vânzări în creștere. Logan este singuruyl model care rămâne cu designul de până acum al stopurilor spate.

Dacia Sandero & Jogger Hybrid 155

Valabil pentru toate aceste modele, la interior nu sunt modificări de structură, dar aeratoarele adoptă același motiv al T-ului inversat cu ajutorul… vopselei albe. Volanul a fost schimbat, are o altă formă, este mai gros și cu aderență mai bună, iar tabloul de bord a primit, la tot acest grup de modele, pe nivelurile superioare de echipare, display-ul de 7 inchi care există și pe modelul Duster. Toate modelele pot fi achipate cu sistemul multimedia cu display de 10 inchi. Și, pentru prima dată, acestea pot avea oglinzi rabatabile electric.

Dacia Sandero & Jogger Hybrid 155

Sunt schimbări importante și în gama de motorizări. Doar Jogger și Sandero primesc noul sistem hibrid de 155 CP care a debutat pe Duster și care se bazează pe un motor termic de 1,9 litri și 109 CP și două motoare electrice, cel de tracțiune având 50 CP. În ansamblu mai intră și bateria de 1,4 kWh. În cazul lui Jogger, acest sistem îl înlocuiește pe cel de 140 CP, dar în ceea ce privește modelul Sandero este pentru prima dată când acesta este electrificat. Trebuie spus și faptul că sistemul Hybrid 155 este aplicat doar versiune Stepway a lui Sandero și va fi disponibil către finalul anului 2026.

Toate cele patru modele (Sandero, Sandero Stepway, Jogger și Logan) primesc noua motorizare ECO-G 120, care a fost anunțată inițial pe noua generație Clio. Vorbim despre un propulsor de 1,2 litri și 120 CP care poate fi cuplat fie la cutia manuală cu 6 trepte, fie la una cu dublu-ambreiaj și tot 6 trepte (modelul Sandero Stepway are chiar padele în spatele volanului cu această motorizare). Mai mult, Dacia a mărit capacitatea rezervoarelor de GPL, de la 40 la 49,6 litri pentru Sandero, Sandero Stepway și Logan, care ajung astfel la 1.590 km autonomie combinată și de la 40 la 48,8 litri pentru Jogger, monovolumul având autonomie oficială de 1.480 km, la fel ca Sandero Stepway. În ceea ce privește celelalte motorizări, Sandero Stepway și Jogger mai sunt disponibile și cu motorizarea TCe 110, iar Sandero și Logan cu TCe 100. Motorul aspirat de 65 CP (SCE 65) mai este disponibil doar pe Sandero.

Exploratori electrici

Am văzut și noile Duster și Bigster echipate cu sistemul de propulsie 4×4 cu motor electric pe puntea spate. Aspectul exterior nu spune nimic, în afara stickerelor spate, dar sub caroserie este o adevărată premieră. Știm deja caracteristicile, dar nu strică să le repetăm. Sub capota față este un motor termic de 1,2 litri cu 140 CP și 230 Nm, ajutat de un motor electric de 16 CP, parte a sistemului mild-hybrid. În afară de acesta, sistemul mai contează și pe un motor electric de 31 CP, plasat pe puntea spate. Totalul este de 150 CP. Motorul electric spate are propria transmisie, cu două trepte. Prima activează până la 70 km/h și este cea răspunzătoare de performanțele în teren greu. A doua treaptă este cuplată de la 70 în sus, dar până la 140 km/h, dincolo de care Dacia Duster/Bigster sunt doar 4×2 pe baza motorului termic. Oamenii de la Dacia ne spun că mașina rulează ca un hibrid, cu baterie de 0,8 kWh pe post de buffer. Bun, am întrebat, și dacă solicit mașina atât de mult în teren greu încât rămân fără curent în baterie, deci fără tracțiune pe puntea spate? Imposibil, mi se răspunde. Asta pentru că motorul termic acționează ca un generator, pentru încărcarea bateriei. Dar dacă solicitarea este foarte intensă, se face bypass peste baterie și motorul termic alimentează direct motorul electric. Sună bine, abia aștept să testez asta.

Dacia Bigster & Dacia Duster Hybrid 4x4

Am întrebat și altceva. Poți merge strict electric? Da, mi se spune, dar nu ca-n cazul unui plug-in. Nu ai buton EV, prin care să forțezi sistemul să ruleze electric. Primul oficial îmi spune că poți rula 100 metri electric, al doilea spune că a testat și poți ajunge la 400 de metri, dacă mângâi accelerația. Cert este că ambele mașini pot, oficial, meargă electric 60% din timp, în oraș, spre deosebire de cei 80% în cazul sistemului hibrid de 155 CP. Și un alt element de noutate este că motorul termic poate fi alimentat și cu GPL, fără nici un fel de restricții la nivel de funcționare sau tracțiune. Ocazie excelentă să le testăm, la limită, anul viitor.

Dincolo de aceste noutăți tehnice, acest sistem permite ceea ce unii clienți au cerut (și nu s-a întâmplat) de la prima generație Duster: 4×4 cu cutie de viteze automată. Acum se poate.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.