Propus în segmentul SUV-urilor compacte, în locul vechiului GLK, Mercedes GLC schimbă nu doar registrul estetic, înlocuind formele angulare cu linii curbe, ci întreaga filosofie din spatele mașinii. Componenta de lifestyle rămâne vector de imagine principal, dar spiritul practic, aptitudinile în off-road și chiar tendințele eco capătă mai multă importanță.
Text: Cristian Sterea. Foto: Mercedes
Gama de SUV-uri a constructorului Mercedes se află într-un amplu proces de redefinire. Mai întâi, am făcut cunoștință cu GLE Coupé, un adevărat rival pentru SUV-ul coupé BMW X6, apoi am asistat la transformarea lui ML în GLE, odată cu recentul facelift, iar acum, suntem martorii înlocuirii lui GLK cu noul GLC. În viitor, mai așteptăm un nou SUV-coupé dezvoltat pe baza lui GLC, precum și un nou model amplasat la baza gamei SUV, care se va numi GLS. Construit pe platforma tehnică a lui Mercedes C-Class, noul GLC este vizibil mai mare în dimensiuni și ia mult mai în serios latura off-road comparativ cu predecesorul său. Pe de altă parte, estetic GLC afișează lux și eleganță și preia multe dintre trăsăturile lui GLE Coupé, în special partea frontală cu grila radiatorului și gurile de aspirație din spoiler generoase, precum și blocurile optice cu grafică similară.
Grație creșterii dimensiunilor exterioare și a ampatamentului, GLC propune un habitaclu simțitor mai încăpător decât vechiul GLK. Pasagerii care călătoresc pe banchetă dispun acum de un spațiu mult mai bun atât la cap, cât și la picioare, iar volumul portbagajului a ajuns la 580 l, cu 130 mai mulți decât în trecut, volumul maxim disponibil fiind de 1600. Surprinzător, deși dimensiunile exterioare sunt mai mari, mașina cântărește cu 80 kg mai puțin. Din acestea, 50 au fost salvate prin utilizarea mai multor tipuri de oțeluri cu rigiditate superioară la construcția caroseriei. De asemenea, pentru a reduce greutatea totală trenul de rulare folosește preponderent elemente confecționate din aluminiu, iar unele piese sunt din plastic dur.
După cum bine sugerează și numele, GLC se înrudește cu C-Class nu doar în ceea ce privește partea tehnică, ci și la nivelul bordului. Astfel, întâlnim aceeași dispunere a echipamentelor de confort, cu display tactil flotant și cu comenzi cu touchpad regăsite pe tunelul median. De asemenea, asistentul digital Mercedes connect me propune aceeași gamă diversificată de funcții de comunicare, siguranță și confort, ce pot fi accesate prin sistemul de infotainment. De pe lista de opționale nu lipsesc nici head-up display-ul, care proiectează informațiile esențiale direct pe parbriz, tempomatul inteligent, cu funcție stop&go și de asistare a direcției (premieră în segment), farurile inteligente cu leduri și sistemul de parcare automată.
Încă de la echiparea de bază, Mercedes GLC va fi dotat cu sistemul Agility Control, care prin cele cinci programe ale sale modifică integral comportamentul mașinii, de la nivelul de tărie al suspensiei și până la răspunsul motorului sau al transmisiei. Opțional, se oferă și suspensia pneumatică Air Body Control, care poate varia garda la sol cu până la 6,5 cm, 1,5 cm în jos și 5 cm în sus față de nivelul standard. Versiunile cu suspensie metalică au o gardă la sol de 18,1 cm, în timp ce cele dotate cu Air Body Control și Off-Road line ajung la un maximum de 22,7 cm.
Pentru început, gama de propulsoare va include doar unități cu patru cilindri și puteri cuprinse între 170 și 211 CP. Bine cunoscutul diesel de 2,2 litri este oferit în două versiuni de putere, regăsite sub indicativele GLC 220 d 4Matic și GLC 250 d 4Matic, care dezvoltă 170, respectiv 204 CP. Singura versiune alimentată cu benzină, GLC 250 4Matic, oferă 211 CP și sprintează până la 100 km/h în doar 7.3 s. Comparativ cu modelul precedent, consumul de combustibil a fost redus cu până la 19%, în timp ce performanțele dinamice sunt superioare. Complementar, versiunea plug-in hybrid GLC 350 e 4Matic combină performanțele dinamice superioare (accelerație 0–100 km/h în doar 5.9 s) cu un consum de combustibil de invidiat, de doar 2,6 litri pentru primii 100 km parcurși. Grație bateriilor litiu-ion cu capacitatea de 8,7 kWh, ce se pot încărca total între 2 și 4 ore în funcție de sursa de curent, autonomia exclusiv electrică ar trebui să ajungă la 34 km, conform declarațiilor oficialilor. Toate versiunile de motorizare sunt echipate cu sistemul de tracțiune integrală 4Matic și cu transmisie automată. Cu excepția modelului hibrid, care dispune de cutie de viteze cu șapte rapoarte, celelalte versiuni sunt echipate cu noua transmisie 9G-Tronic, cu nouă rapoarte.
Noul Mercedes GLC va fi disponibil imediat după debutul în fața publicului larg, programat să aibă loc în cadrul Salonului auto de la Frankfurt.
ams 8/2015