VW Taigun este încă sub formă de studiu, dar, având în vedere apropierea producției de serie, concurența micului SUV ar trebui să-și ia totuși niște măsuri.
Text: Jörn Thomas. Foto: VW
Undeva pe o stradă bătută de vânt în apropiere de Lujan, în pampasul argentinian, din camionul cu care a fost adus descinde un SUV albastru metalic, lung de 4 metri, cu roți de 17 inchi. Bine ați venit la prezentarea conspirativă a noului VW Taigun! Nu, la nemți nu merge chiar așa de repede. Replica VW din 2012 la baby boomul de SUV-uri Renault Captur, Peugeot 2008, Opel Mokka & Co. este deocamdată doar un showcar. „Confirmarea finală încă nu a venit“, se spune la VW.
Dar, după cum se prezintă fratele mai mic al lui Tiguan, nu va fi nicio problemă. În locul martemobilului la care ne așteptam ne surâde strălucitor un allrounder foarte asemănător unui model de serie, cu vopsea metalică seasideblue. E clar, Taigun preia rolul de SUV în familia Up – cu proporții tipice, dar totuși diferite și un ampatament mai mare cu 5 cm, el ajunge la 2,47 m lungime, 1,73 lățime și 1,57 înălțime. Doritorii se pot urca foarte comod în mașină și pot urmări relaxați evenimentele de pe stradă, de la înălțime. Acest lucru este valabil pentru țările din America de Sud, cum ar fi Brazilia și Argentina, la fel pentru Europa, poate chiar și pentru Japonia. Așadar, în principiu, peste tot unde e nevoie de un allrounder mic și practic, dar și șic.
Nu totul se va regăsi în producția de serie
Știe să facă și șpagatul, asta ne-o dovedește interiorul. Ca și la Up, aici domină liniile orizontale clare, pe care designerii le îmbogățesc cu mici finețuri estetice. De pildă, sticle de apă asortate la culoare, prinzătoare elastice pentru documente sau reglaje de temperatură montate pe duzele de aer cu afișaj integrat, ba chiar și funcțional. Dar probabil că nu vor ajunge în producția de serie, la fel cum nu va ajunge nici smartphone-ul încorporabil ca interfață pentru sistemul de infotainment.

Un mix de elemente vechi și noi. Infotainmentul pe telefonul mobil nu are șanse să se regăsească în producția de serie.
În schimb, pare destul de solid mânerul masiv de deasupra torpedoului, pentru pasagerul din dreapta. Acesta îl va găsi destul de util atunci când se va dezlănțui noul motor turbo cu trei cilindri, iar Taigun va zburda voios pe viraje. Cu 110 CP și un cuplu de 175 Nm, propulsorul 1.0 TSI întregește spectrul motoarelor de un litru cu injecție directă (EA 211), regăsindu-se deocamdată doar la Up GT. Pe Taigun, s-ar putea să permită un sprint de la 0 la 100 km/h în 9.2 secunde și o viteză maximă de 186 km/h. Asta susține Volkswagen, care mai promite și un consum de 4,7 l/100 km.
Oricum, micul turbo are de pe-acum un demaraj agresiv. Până la producția de serie se va mai lucra la sonorul cam răgușit, iar drăgălașul ciripit al eșapamentului va dispărea și el. Demarajul puternic și precisa transmisie cu șase trepte de viteză vor rămâne însă. Cine crede că 110 CP sunt excesivi pentru o mașină de o tonă poate opta pentru motoare cu aspirație, de 60 sau 75 CP.
Top test: Opel Mokka 1.4 Turbo 4×4
Probabil că vor exista și o versiune diesel, precum și, în paralel cu Eco-Up, o extrem de economică versiune pe gaz. Pentru America de Sud s-ar mai putea adăuga un foarte economic propulsor pe etanol. Și o tracțiune integrală care să se potrivească totuși cu garda la sol mai înaltă? E foarte posibil.

Indicatoare pentru parametrii de funcționare ai motorului, ca la mașinile sport. Unul dintre ele arată presiunea de supraalimentare din turbină.
Pachet convingător
Oferta de spațiu pentru pasageri convinge încă de pe-acum. Deși Taigun are dimensiuni mici, cei de la Volkswagen au reușit să creeze un interior generos. Astfel, în față există scaunele preluate de la Up, care asigură spațiu suficient pentru cap și umeri. Nici măcar locurile de depozitare de pe uși nu ating picioarele, în vreme ce pasagerii din spate – în cazul studiului au fost prevăzuți doi, dar la modelul de serie ar fi trei – au o libertate de mișcare bună pe bancheta destul de scurtă. În spate, portbagajul cu o capacitate de 280 de litri are o podea dublă și suport pentru roata de rezervă, iar la rabatarea banchetei se obțin 987 de litri. De asemenea, elementul de jos al hayonului divizat în două poate servi, la nevoie, drept strapontină.

Buton pentru reglarea temperaturii interioare poziționat chiar pe gura de ventilație. Ingenios și practic în același timp!
Dacă studiul va convinge și va fi ales locul de producție, VW l-ar putea prezenta lumii pe Taigun chiar la sfârșitul anului 2014, urmând ca acesta să fie apoi lansat pe piață la prețuri de circa 16.000 de euro.
ams 11/2013







Comentarii închise.