Pe site-ul oficial, Renault Twizy este prezentat ca „spirit provocator și impertinent, cu un design complet inovator, un concept fun și îndrăzneț, deschis și energizant“. Cu toate acestea, noi încercăm acum o prezentare cât se poate de rece și de obiectivă. Deși, cu un astfel de vehicul, chiar este greu să fii serios.
Text: Dan Athanasiu. Foto: Radu Chindriș
Spunem „vehicul“ fiindcă în acte figurează ca „motociclu L7 e“ și nu ca „autovehicul“. Cei doi pasageri nu stau unul lângă altul, ca în Smart, ci unul în spatele celuilalt, mai degrabă ca pe un chopper. Orice altă asemănare se oprește însă aici – Twizy este original, un adevărat Renault. Și, spre deosebire de multe alte creații electrice, Twizy nu le seamănă nici măcar la preț. Fiindcă foarte multă lume ne-a întrebat cât costă, ni se pare normal să începem și noi tot cu acest subiect. Eu, unul, mă așteptam la un număr în euro cu cinci cifre, dar Renault m-a surprins din nou. Surpriză e și faptul că pentru baterie se plătește un gen de chirie lunară de circa 50 de euro. Versiunea pe care o prezentăm în aceste pagini este cea mai scumpă, dar, cu toate acestea, ușile rămân echipamente opționale, la fel și ferestrele laterale.
Fără nicio îndoială că, având dimensiunile de gabarit de 2,3 x 1,2 m, Renault Twizy e gata să-și găsească locul în cel mai aglomerat trafic, iar la nevoie, poate fi parcat în cele mai neobișnuite spații, până acum luate în seamă doar de motocicliști. Cine vrea poate să-l conducă regulamentar, pe o bandă de circulație, ca pe un autoturism. Cine nu ia în seamă prea mult legislația rutieră are ocazia de a se strecura printre alte vehicule, printre pietoni sau să circule de-a dreptul pe pistele de biciclete. Totul ține de educație. Interesant este că șoferul său are la dispoziție două claxoane, unul normal și altul similar celui de bicicletă. Le-am folosit pe amândouă și amândouă dau naștere la zâmbete, de parcă nimeni nu te ia în serios.
Vehicule moderne de oraș: E-Motorbike, Piaggio, VW Up și Renault Twizy
Miniautomobile, electrice sau nu, s-au mai făcut, dar Twizy e un caz aparte deoarece a fost proiectat în mare parte de către o echipă de motorsport de prima mână. Mai întâi, șasiul a fost realizat de către Renault Sport Technologies, apoi a fost verificat și încercat pe bancurile de teste ale Renault Sport F1. Când am citit aceste detalii, cu mai bine de un an în urmă, am crezut că sunt simple mesaje de marketing. M-am înșelat! Chiar dacă are o viteză maximă de numai 80 km/h, cu Twizy te simți ca într-o mașină sport, sau mai degrabă ca într-un cart. Accelerațiile sunt neașteptat de bune, la fel și frânările, iar virajele pot fi luate atât de brusc, încât e bine să-ți pui ambele centuri de siguranță pentru a nu fi împins în afară de forța centrifugă. Orice ai încerca să-i faci, niciuna dintre roți nu se va dezlipi însă de pe asfalt. Ținuta de drum atât de fermă și de precisă este dată de centrul de greutate plasat la nu mai sus de 30 cm și de suspensiile foarte rigide.

Atunci când călătorești cu mașina prin oraș mai mult singur și dacă nu te deranjează suspensiile tari sau bruma de pe scaun, pentru viitorul vehicul pe care îl veți cumpăra Renault Twizy merită să fie luat în calcul.
De asemenea, autonomia pe care am înregistrat-o a fost în limitele anunțate de francezi: între 55 și 80 km. Noi am mers prin București, într-o singură dimineață, 64 km, iar computerul de bord încă mai indica o autonomie de 16 km, intensitatea bateriei scăzând la 23%. Din acel moment, am încărcat bateria cu 4–5 kWh – cu noile contoare digitale, nu știi niciodată cât consumi și nici ce plătești. Nouă ne-a fost necesar un interval de 2.5 ore, iar pentru o baterie complet descărcată timpul este de 3.3 ore. Una peste alta, în cazul lui Twizy se poate conta pe un consum mediu de 7–8 kWh/100 km. Cu tot cu certificatele verzi, contribuția de cogenerare, plus feluritele taxe și accize, costul pentru 100 km rămâne sub prețul unui litru de benzină.

Twizy = Twin + Easy. Ar fi fost indicat să existe și un „e“ în fața numelui, pentru ca mesajul să fie complet.
La capitolul siguranță activă, am experimentat calitățile lui Twizy în trafic. Legat de securitatea pasivă, trebuie să-i credem pe proiectanți, care afirmă că a fost valorificată toată experiența Renault. Fără să vrem, am verificat nivelul siguranței pasive, atunci când am fost alergați de o haită de câini, ușile din plastic făcând diferența între pantaloni lungi și bermude. Nu sunt sigur dacă la Centrul de studii Renault Sport Technologies s-a luat în calcul acest aspect, dar a fost bine-venit.
ams 11/2013




































Comentarii închise.