Concept tratat în profunzime: în cazul seriei Audi A8, finisarea de lux ascunde un lux tehnologic substanțial. Acesta este reliefat de performanțele mașinii și de senzațiile uimitoare oferite celor care ajung să ia loc la bord.
Text: Alex Șincan. Foto: Audi
În timpul testelor rutiere cu noul Audi A8, imaginația mi-a desfășurat în gând un mic scenariu conform căruia mă aflam într-o mașină din viitor, destinată unor misiuni speciale în trecut, astfel și anume făcută încât să nu bată la ochi prea tare atunci când apare în fața locuitorilor din anul 2013. Ei bine, le-a reușit. Vreau să spun, nu celor din viitor – care ar fi făcut un automobil cu aspect retro autentic –, ci specialiștilor de la Audi, deoarece aceștia ne oferă acum o mașină care pare să lase prezentul în urmă.
Având lungimea de 5,14 m (varianta de ampatament standard), Audi A8 este cel mai mare vehicul din clasa sa. Versiunea cu ampatament lung măsoară cu 13 cm mai mult. Pare greu de crezut că o structură autoportantă metalică de asemenea dimensiuni – în speță, Audi Space Frame – poate să cântărească numai 231 kg.
Mașina complet echipată este neobișnuit de ușoară – de exemplu, versiunea 3.0 TFSI quattro (310 CP) cântărește 1830 kg. Rezultă o încărcare de 5,9 kg/CP, ceea ce ne aduce clar în zona sportivității (de altfel, mașina accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 5.9 s). Și abia am adus în discuție varianta de bază a seriei A8! Gama Audi A8 mai include propulsorul V8 4.0 TFSI/COD (435 CP), rafinatul motor W12 (500 CP), performantul V8 TFSI Biturbo dezvoltat pentru modelul S8 (520 CP), turbodieselul economic 3.0 TDI (258 CP) și turbodieselul de vârf V8 4.2 TDI (385 CP). Cele două motorizări V8 cu benzină (disponibile pe modelele 4.0 TFSI și S8) sunt prevăzute cu un sistem de sistare selectivă a alimentării cilindrilor, COD (Cylinder On Demand). Efectul acestuia în privința reducerii consumului de combustibil este remarcabil. În completare vine varianta A8 Hybrid, care dispune de o motorizare cu benzină 2.0 TFSI (211 CP) și de un motor electric (55 CP). Puterea sistemului hibrid e cotată la 245 CP, iar cuplul maxim ajunge la 480 Nm. A8 Hybrid este creditat cu un consum mediu de numai 6,3 l/100 km și o accelerație de la 0 la 100 km/h în 7.7 s.
Conform feedbackului din partea clientelei tipice de A8, se pare că mai mult de jumătate din posesori își conduc mașina personal în timpul liber și în weekend, chiar dacă au achiziționat-o inițial pe profilul de limuzină oficială, cu șofer angajat. Cu totul de acord, dacă te urci într-un Audi A8 și nu-l conduci, pierzi o experiență remarcabilă.
După cum era de așteptat, spontaneitatea răspunsului la comenzi și agilitatea ridicată a mașinii vin cumva în contradicție cu gabaritul pe care îl conștientizezi după ce te așezi la volan. În cazul versiunilor S8 și W12, accelerațiile îți lasă literalmente impresia că ai pornit să decolezi la bordul unui business-jet. Cu setările sportive în vigoare, S8 devine asociabil categoriei supersportivelor, iar sistemul de eșapament lasă să răzbată o sonoritate amplă atunci când pedala e apăsată la podea. Rămâne o mențiune de făcut: suspensia adaptivă devine fermă, însă nu într-o manieră eminamente sportivă. Probabil că, ducând lucrurile mai departe în această direcție, caracterul de limuzină de lux (cealaltă față a lui S8) ar fi avut pe undeva de suferit. În cazul versiunii W12, începutul accelerațiilor nu are niciun fel de efect violent, așa încât conducătorul obișnuit va fi neliniștit când va vedea cum acul vitezometrului trece nonșalant de viteza de 200 km/h, în timp ce sunetul cursiv al motorului și, în general, ambianța din habitaclu oferă o plăcută stare de liniște.
Versiunile turbodiesel sunt silențioase și caracteristicile lor de cuplu oferă performanțe bune. Ambianța la bord corespunde întru totul ideii de lux, dar (cel puțin în cazul cuiva care are pasiunea automobilelor) apare un sentiment aparte: ai vrea să auzi măcar discret sunetul unei motorizări rafinate, dar deslușești eventual rularea pneurilor și, la viteze mari, curentul de aer ce trece discret peste caroserie. Versiunea cu propulsie hibridă nu a fost disponibilă în cadrul primei sesiuni de teste pentru presă, așa încât vom da detalii despre aceasta cu un prilej viitor.
Test comparativ: breakuri de lux
În premieră, Audi A8 propune sistemul de faruri cu lumini LED numit Matrix (nicio legătură explicită cu filmul omonim). Aceste faruri rezolvă foarte bine tema iluminării virajelor și, cu toate că emit un fascicul luminos foarte puternic, nu orbesc nici traficul din sens opus, nici pe cei aflați în mașinile de care te apropii venind din spate. În cazul traficului din sens opus, automobilele sunt detectate și menținute într-un con de umbră prin stingerea și reaprinderea selectivă a ledurilor din blocul optic. Vizibilitatea nu este dezavantajată, ci distribuirea luminii în ansamblul câmpului vizual devine chiar mai omogenă. Când te apropii de o mașină aflată în față pe același sens, fasciculul luminos al lui A8 este reconfigurat să bată sub o anumită înălțime. Fapt inedit: reorientările și reconfigurările luminilor LED nu presupun niciun fel de acțiune mecanică (nu există actuatoare sau articulații complexe, susceptibile de a se defecta), ci totul se face instantaneu, prin stingerea și aprinderea comandată automat a unei părți din ledurile destinate farurilor. Oricum, Audi A8 dispune de un arsenal impresionant de dotări în scopul asistării conducerii și al siguranței active, dintre care se remarcă afișajul head-up display-ului și sistemul Night Vision Assistant (pe bază de iluminare în infraroșu).
Audi A8 primește un facelift discret
Prin noile modele ale seriei A8, marca din Ingolstadt reușește să-și contureze într-un mod și mai bine personalizat viziunea proprie asupra ideii de limuzină de lux. Tușa de avangardă este prezentă și clar sesizabilă la nivelul întregului proiect, nu numai în privința factorilor de contact imediat dintre om și mașină.
ams 12/2013
Comentarii închise.