Motoarele electrice dense și bateriile fac ca BMW X5 și VW Touareg să fie mult mai grele, dar și mai puternice, și mai economice. Care dintre cele două mărețe SUV-uri hibride oferă cel mai bun concept? Test comparativ VW Touareg eHybrid vs BMW X5 xDrive45e.
Este extraordinar cum Volkswagen poate aduce atâta bucurie chiar și cu lucruri mici! Un aparat de espresso în mașină? Desigur, costă 216 euro. Un termos personalizat, de 0,4 litri, albastru e disponibil pentru 29,50 de euro. Un prosop, de asemenea albastru, costă încă 34,90 de euro. Și să nu uităm de șinele din aluminiu, de culoarea argintului anodizat, care permit transportarea pe plafon a până la 200 kg, care au un preț de 928 de euro – plus montaj, desigur. Intrarea fizică în Touareg este mai ușoară decât cea financiară, pentru că toate aceste opționale superbe, dar scumpe, ridică prețul versiunii eHybrid testate aici aproape de 85.000 de euro, comparabil cu cel al rivalului BMW X5 45e.

În ciuda pachetului cu tapițerie din piele și inserții din lemn de nuc, interiorul generos al lui VW Touareg eHybrid nu se ridică în totalitate la pretențiile de înaltă clasă – mai ales în zonele inferioare ale planșei de bord, unde domină plasticul dur. În plus, camera pentru marșarier nu este protejată de apă și murdărie, așa cum se întâmplă în mod normal la alte modele Volkswagen, iar asta face ca imaginea acesteia să nu fie mereu cea mai bună. Pe de altă parte, interiorul oferă soluții practice foarte ingenioase, cum ar fi posibilitatea de a culisa șezutul banchetei pe o distanță de 20 cm, de a regla înclinarea spătarului fracționabil 40:20:40% în cinci poziții sau chiar de a-l rabata complet, printr-o comandă electrică, oferind o suprafață plană de încărcare. Alte aspecte practice: când hayonul este deschis sau închis prin trecerea piciorului sub bară, protecția pentru bagaje se trage automat, iar mulțumită suspensiei pneumatice, înălțimea de încărcare poate fi redusă prin simpla apăsare a unui buton.
Pe lângă cockpitul complet digital, bordul este dominat de ecranul de înaltă rezoluție orientat către șofer și controlat prin atingere, care impresionează prin dimensiuni și funcționalitatea complexă, oferind posibilități aproape nelimitate de configurare. Indiferent dacă e vorba de temperatura din interior, distribuția aerului, suportul ferm al scaunelor sau funcția de masaj, destinația din navigație sau gradul de regenerare a sistemului de propulsie, totul poate fi accesat prin câmpuri care trebuie bifate pe ecranul de 15 inchi, uneori adânc îngropate prin meniu. Și la fel ca în cazul funcțiilor controlate de la butoanele de pe volan, implementarea comenzilor se face cu o ușoară întârziere, iar monotona funcție de recunoaștere vocală nu oferă nicio alternativă convingătoare.
Trecerea în X5 ne arată cum lucrurile pot fi făcute mai bine. Pe lângă butonul special care permite o rulare pur electrică, sistemul de infotainment poate fi controlat în patru moduri la alegere – de la controllerul iDrive la atingerea directă a ecranului, prin gesturi sau prin comanda vocală demnă de încredere. De exemplu, nu trebuie să cauți setările pentru ecranul head-up sau pe cele ale sistemului audio prin adâncurile meniului, ci pur și simplu le aduci pe ecran prin comenzi vocale simple. Iar dacă nu ai răbdare să citești stufoasele instrucțiuni de utilizare, funcțiile pot fi explicate și printr-un video afișat pe display.
Mai mult, lucrurile devin și mai simple când electronicele încep să gândească pentru ele și îl eliberează pe șofer de unele decizii – cum ar fi cazul modului în care este gestionată energia modelelor hibride plug-in. Desigur, și VW poate oferi niveluri diferite de recuperare a energiei și opțiunea de a păstra nivelul bateriei sau chiar de a o încărca din mers, pentru traversarea ulterioară a unor zone urbane, însă BMW poate face mai mult. Când navigația este activată, acesta marchează așa-numitele „zone verzi“ pe ecran și încarcă bateria automat (dacă aceasta e descărcată) înainte de a ajunge la ele. În plus, modul Eco-Pro nu doar că oferă sfaturi pentru un condus economic, ci frânează automat înainte de viraje sau intersecții,
recuperând energia.
Graba duce la risipă
Așa se întâmplă lucrurile în cazul consumului de energie, mai ales că X5 are și o baterie mai mare (24 vs 14,3 kWh) și, drept urmare, parcurge cu 27 km mai mult în modul electric (69 vs 42 km). Însă pentru că se încarcă cu o singură fază, în loc de două, stă cu aproape o oră mai mult (125 vs 69 de minute) la stația noastră de 22 kW, pentru a alimenta o energie suficientă pentru 20 km.

Oricum, niciunul dintre cele două SUV-uri germane nu permite încărcarea la stațiile rapide CCS, iar alimentarea cu energie electrică poate să dureze ore bune. Din fericire, rezervoarele de benzină sunt suficient de mari pentru a oferi o autonomie totală de aproximativ 650 km. Asta înseamnă că hibridele pe benzină sunt cum la același nivel cu dieselurile din mai toate punctele de vedere, inclusiv în ceea ce privește cuplul maxim. Eforturile combinate ale propulsoarelor termice și ale motoarelor electrice generează 600 Nm, care împing cu relativă ușurință SUV-urile de 2,5 tone.
Puterile totale de 381 CP (VW) și 394 CP (BMW) chiar permit și un temperament sportiv, VW Touareg eHybrid fiind atât energic în accelerații, cât și capabil de o viteză maximă mai mare (250, în loc de 235 km/h), în ciuda bateriei cu o capacitate mai redusă. Însă deși suportul motorului electric acoperă perfect orice ezitare a motorului V6 de 3,0 litri, interacțiunea cu transmisia automată cu opt trepte nu este la fel de precisă și armonizată ca la X5.

Motorul cu șase cilindri al bavarezului, cu aceeași cilindree precum al rivalului său, este mai prezent din punct de vedere acustic, impresionează plăcut prin aviditatea de a urca în ture și răspunsul foarte bun la accelerație și se înțelege din priviri cu așa-numita transmisie automată sport cu convertizor de cuplu. Condusul este o plăcere, mai ales că și trenul de rulare are un dinamism impresionant pentru dimensiunile și masa mașinii. Direcția precisă și incisivă oferă un contact bun cu drumul și un feeling bogat, în timp ce tracțiunea integrală care favorizează puntea spate și sistemul opțional cu patru roți directoare aproape că elimină complet tendințele subviratoare.
BMW-ul domină probele de slalom și dublă schimbare de bandă, fiind cu aproape 5 km/h mai rapid decât VW, chiar dacă agilitatea sa pare artificială, iar caroseria se leagănă sesizabil. Dar unde este stabilizarea activă? Acest sistem de bare stabilizatoare nu e disponibil pentru hibridul plug-in. Pe autostradă, direcția pare nervoasă în zona centrală, afectând stabilitatea în linie dreaptă, iar confortul mai este penalizat și de setarea fermă a suspensiei, și de jantele de 21 de inchi cu care era echipată mașina de test. În schimb, anvelopele extrem de late oferă o forță de decelerare excelentă.
Însă Touaregul, care purta jantele standard, de 19 inchi, mereu s-a oprit cu câțiva metri mai târziu, în ton cu personalitatea sa mai gentilă. Aceasta este evidențiată și de suspensia pneumatică mai moale, de înclinarea naturală a caroseriei, dar și de nivelul mai redus de zgomot interior (ambele modele fiind echipate standard cu sticlă fonoabsorbantă) și de bancheta mai confortabilă. Per total, VW Touareg eHybrid se simte mai mult ca un turism, indiferent de locul ocupat la bordul lui, cu toate că poziția pe scaune este la fel de înaltă ca în BMW.
Totul ține de feeling
Cealaltă față a monedei o reprezintă nu doar mișcările mai ample ale caroseriei, ci și modul mai anesteziat prin care se conduce. În timpul manevrelor de evitare, Touaregul virează mai greoi, se împinge pe roțile din față și este ținut din scurt de sistemul ESP, care uneori are intervenții destul de rigide.

Chiar dacă exemplarul testat are bifate toate opțiunile pentru trenul de rulare, se clatină considerabil pe drumurile mai virajate. Mai ales pe zonele cu denivelări, cere mai multă sensibilitate la volan și un stil de condus mai delicat. Iar după ce a pierdut deja șapte puncte în fața lui X5 la capitolul comportament dinamic, apar și alte deficiențe, în ceea ce privește echiparea de siguranță – cum ar fi lipsa asistenților pentru monitorizarea traficului din lateral și a farurilor cu matrice LED (BMW oferind în schimb faruri cu laser).
În viața de zi cu zi însă, numeroasele mici intervenții ale electronicelor asupra frânelor și direcției, la care se adaugă și trecerea notabilă de la frânarea regenerativă la cea prin fricțiune sunt aspecte ce pot deveni enervante. Iar dacă amintim și răspunsul întârziat la comenzi, toate aceste neajunsuri duc la depunctarea Touaregului, care pur și simplu nu se ridică la înălțimea așteptărilor generate de prețul de achiziție.

Dincolo de toate astea, plafonul panoramic glisant, care vine în echiparea standard, oferă o priveliște plăcută asupra cerului, inducând uneori o senzație de infinitate a cosmosului, ceea ce poate pune mașina într-o cu totul perspectivă, dincolo de evaluarea noastră obiectivă. Însă asta nu schimbă faptul că BMW X5 este SUV-ul hibrid cel mai bun din acest comparativ și poate din întreaga industrie auto.
Verdict
- BMW X5 xDrive45e 484 puncte
Bavarezul câștigă patru din șapte categorii, distanțându-se clar în privința comportamentului dinamic și al echipării de siguranță. În plus, sistemul său hibrid este mai puternic, dar și mai economic.2. VW Touareg eHybrid 464 puncte
Spațios și practic, Touareg este în avantaj doar când vine vorba de confort și costuri, însă deficiențele de frânare și comenzile cu răspuns greoi nu pot fi trecute cu vederea.Model BMW X5 VW Touareg 3.0 V6 eHybrid xDrive45e xLine 4M Elegance Propulsie Tip motor/număr cilindri L/6 V/6 Cilindreecm3 2998 2995 Putere maximăkW (CP)/rpm 210 (286)/5000 250 (340)/5300 Cuplu maximNm/rpm 450/1600 450/1340 Putere/cuplu motor electric kW/Nm 83/265 100/400 Putere/cuplu sistem kW (CP)/Nm 290 (394)/600 280 (381)/600 Transmisie Tracțiune integrală, Tracțiune integrală, cutie aut. cu 8 trepte cutie aut. cu 8 trepte Mase și dimensiuni Masă proprie/sarcină utilă kg 2502/648 2497/513 Lungime × lățime (cu oglinzi) x înălțime mm 4922 x 2004 (2184) x 1745 4878 x 1984 (2193) x 1717 Ampatament mm 2975 2904 Diametru de bracaj st./dr.m 12,2/12,2 11,7/11,5 Volum portbagaj l 500/1720 665/1675 Masă remorcabilă kg 750/2700 750/3500 Lățime interioară față/spate mm 1580/1560 1610/1575 Înălțime interioară față/spate mm 1030/950 1040/970 Spațiu de ședere standard mm 710 775 Consum/autonomie/CO2 Consum în test 1) la 100 km 2,9 l + 28,5 kWh 3,4 l + 27,2 kWh ams – eco/cotidian/sportiv hibrid 8,5/12,3/14,7 8,6/12,6/15,4 l Medie regim hibrid (15/70/15%) 12,1 12,4 Încărcare la plin/timp încărcare2) 26,0 kWh/7,2 h 15,8 kWh/2,4 h Consum ams în proba electrică 37,6 kWh 37,6 kWh Consum total WLTP la 100 km 1,2 l + 24,3 kWh 2,6 l + 24,4 kWh Normă poluare/clasă de eficiență Euro 6d/A+ Euro 6d/A+ Volum rezervor l 69 76 Autonomie electrică/totală km 69/639 42/655 Accelerații/viteză maximă Accelerații regim hibrid/electric s 0– 80 km/h 3,9/12,3 4,0/10,3 0–100 km/h 5,6/21,7 5,7/15,4 0–130 km/h 8,8/– 9,0/– 0–160 km/h 13,4/– 13,6/– 0–180 km/h 17,3/– 17,6/– 0–200 km/h 23,2/– 22,6/– 0–400 m 13,8/– 13,9/– Reprize regim hibrid s 60–100/80–120 km/h 3,0/3,7 3,0/3,8 Viteză maximăkm/h 235 250 Distanță de frânare de la 100 km/h, recem 34,4 36,9 de la 130 km/h, rece/cald 56,2/56,6 62,8/63,1 de la 170 km/h, rece 101 103 Zgomot interior la 80/100 km/h 63/64 61/63 la 130/160/180 km/h dB(A) 68/71/74 66/70/72 Teste dinamice Slalom 18 m TC/ESP activ 63,3/63,6 58,7/59,0 Dublă schimbare de bandă km/h 126,9/127,7 121,5/122,6 Prețuri Preț de bază euro 78.540 69.813























