Toată lumea a auzit în ultima vreme de filtre de particule la automobile. Acestea nu sunt însă vreo noutate, ele datând de la începutul anilor 2000, devenind obligatorii la unele motorizări Euro 3 și devenind cu adevărat populare la motoarele diesel Euro 4. Ulterior, orice motor pe motorină a trebuit să fie echipat cu un asemenea filtru de particule, în special după anul 2010, iar în ultima vreme, pentru a răspunde cerințelor de emisii CO2 tot mai scăzute, chiar și motoarele pe benzină. Dar ce face un filtru de particule?
Filtrul de particule este o piesă auto care dă naștere multor controverse în România. Este, așa cum spune și numele, un filtru care împiedică anumite particule nocive să fie eliminate pe evacuarea motorului. Un filtru de particule nu este același lucru cu un catalizator obișnuit, deși face cam aceleași acțiuni, dar pentru emisii diferite. Un filtru de particule nu micșorează emisiile de carbon, ca un catalizator, ci încearcă să blocheze funinginile rezultate în urmă arderii din camera de combustie.
În ultimii 10 ani, diverse studii au demonstrat că funinginile eliminate în atmosferă de motoarele diesel sunt practic particule minuscule de carbon care, odată inhalate de oameni sau animale, produc boli grave care ajung până la cancer. Pentru a scădea aceste emisii dăunătoare în aer, producătorii de automobile au fost obligați să monteze la sistemul de evacuare asemenea filtre.
Un filtru de particule se mai numește DPF sau FAP, ceea ce înseamnă Diesel Particulate Filtre sau Filtre a Particules, fiind o piesă auto prezentă la mai toate mașinile, o piesă care nu se vede de către șofer, dar care face atât de multe. Filtrul de particule este un recipient de tablă metalică cu o intrare și o ieșire, care are în interior un miez format din diverse materiale filtrante. Materialul filtrant poate fi ceramică pe baza de cordierita, silicon-carbid, fibre ceramice sau fibre metalice. Cel mai popular material este acum siliconul-carbid (SIC), adică tot un fel de ceramică, în formă unui fagure cu mii de canale, material ce rezistă până la o temperatură de 2700 de grade Celsius. Prin aceste canale trec gazele de evacuare iar funinginile rămân blocate în aceste orificii.
Ce filtre de particule există?
Sunt automobile care sunt dotate cu filtre de unică folosință, cu o durata de viață cuprinsă între 5 și 10 ani. Acestea, odată ce sunt înfundate, se demontează și se înlocuiesc. Dar există și filtre cu autogenerare, care, în momentul în care se înfundă, se deblochează singure cu ajutorul unor substanțe sau proceduri mecanice. Unele filtre de particule folosesc un lichid catalizator pentru a realiza o temperatură mare în interior, astfel încât să fie arsă cenușă acumulată. Sunt filtre care primesc o mică cantitate de motorină direct în ele, astfel încât să producă un fel de ardere, dar sunt unele filtre de particule ce se folosesc de un lichid special care trebuie pus într-un rezervor. Din acest rezervor sunt două conducte care intră în filtru de particule și, atunci când se înfundă, un senzor dă drumul la acest ulei care crește temperatura din interior și face ca cenușa să fie arsă și eliminată pe evacuare. Ultima varianta este cunoscută de proprietarii mașinilor diesel cărora le apare un martor în bord ce îi invită să plece la drum întins cu motorul turat, până când se termină procedura.
Cum se strică filtrul de particule în România?
Conform celor de la www.PieseAuto.ro, filtrele de particule în țara noastră sunt niște piese foarte căutate de către șoferi, din mai multe motive. Șoferii își cumpără mașini diesel noi sau la mâna a doua și nu le exploatează cum trebuie, mergând cu ele doar în regim urban. Adică motorul funcționează la turații mici, pe distanțe scurte, fără să se încălzească suficient. Acest lucru favorizează emisiile de particule fine ce rămân blocate mai repede și mai ușor în filtrul de particule ce nu este încins suficient ca să le ardă complet. Nu e de mirare că 3 din 5 automobile diesel aduse de afară, în primele 6 luni de circulație în România, au probleme cu filtrele de particule.
În plus, România nu este o țară cu multe autostrăzi, pe care să poți circulă la turații mari timp îndelungat, făcând astfel un ciclu de curățare a filtrelor de particule. În străînătate, autostrăzile sunt principalul motiv pentru care acolo filtrele de particule nu au nevoie de întreținere sau înlocuire, iar poluarea este mai redusă. Dacă șoferul român ar înțelege să utilizeze mai multe mașina diesel extra urban, nici la noi nu ar exista asemenea probleme.
Ce metale conțin filtrele de particule?
Cu siguranță ai auzit de cazuri în care filtrele de particule au fost furate de pe mașini. Ai auzit și de legende în care unii au scos tone de platină și aur din catalizatoare și filtre de particule. În realitate însă, nu e chiar așa. Ceramica din interiorul catalizatorului este realizată din mai multe materiale, inclusiv câteva aliaje pe baza de platină. Dar aici vorbim de cantități infime, ce necesită procedee complexe și de durata pentru a putea fi extrase dintr-un filtru de particule. Cu alte cuvinte, aceste filtre au material prețios în ele, dar extrem de puțin. Hoții de filtre au însă cataloage și știu că unele piese auto au mai multe grame decât altele, așa că știu unde să acționeze. Dar totuși, nu merită pierderea libertății pentru furt calificat, în speranța unui câștig mare și rapid care pur și simplu nu există.
Anularea DPF
Din cauza numărului tot mai mare de probleme cu filtrele de aer, unii mecanici români au găsit o oportunitate de afaceri. Adică îți anulează filtrul fizic și din soft, ca să nu mai dai bani mulți pe unul nou când cel vechi se înfundă. Acest lucru este însă ilegal și îți poate cauza doar probleme. Registrul Auto Român verifică și emisiile de funingini, nu doar CO2, așa că s-ar putea să rămâi fără certificatul de înmatriculare foarte ușor, dacă nu ai filtrul la locul său.
În concluzie, filtrul de particule salvează vieți pe termen lung și, dacă avem grijă de el și știm cum să exploatăm mașînă, nu ne va scoate bani din buzunar. Dar dacă însă circulăm pe distanțe scurte, la viteze mici, cu porniri dese, acesta se va înfunda și va trebui să îl înlocuim, pentru că, până la urmă, este o piesă auto ca oricare alta și se poate strica.