Home Teste Test: Jaguar XJ 4WD

Test: Jaguar XJ 4WD

de
blank

Jaguar_XJ_AWD_023

Jaguar XJ are, din 2013, și tracțiune integrală permanentă. Am fost în Canada, pentru a-l testa împreună cu un nou V6 supraalimentat, de 3,0 l și 340 CP. Să vedem deci ce se întâmplă când tehnologia de ultimă oră întâlnește rafinamentul pur britanic.

Text: Adrian Drăgan

 

În zona limuzinelor de lux este o înghesuială destul de mare, fiind segmentul unde criza s-a făcut mai puțin simțită, tripleta germană luându-și partea leului din cota de piață pe majoritatea continentelor. Replica vine însă din partea lui Jaguar. Marca britanică renăscută practic de câțiva ani, odată cu apariția modelului XF, pare motivată și ambițioasă. Rostul prezentării noilor variante cu tracțiune integrală pentru XF și XJ în spațiul nord-american indică limpede intenția mărcii de a-și spori influența inclusiv în teritoriile pe care odată le-a deținut, oferind o alternativă elegantă la uniforma germană. Dar istoria este istorie, iar ce ne interesează acum e prezentul, cu mișcările de șah ale constructorilor de automobile prin care încearcă să cucerească noi segmente, sau mai exact noi nișe de piață. De altfel, Jaguar are o strategie interesantă, urmărind o dezvoltare globală, dar acționând local. Cu alte cuvine, caută cea mai bună soluție locală pentru a-și atinge cifrele de dezvoltare. Iar în această strategie, America de Nord, cu afinitatea sa pentru motoarele pe benzină puternice, pentru lux, dar și pentru tehnologie reprezintă un teren încă fertil. Iar britanicii nu vor să lase liber locul de la masa bogaților. Doar că în zona limuzinelor premium și de lux nu este suficient doar să ai o echipare bogată, eventual un interior în piele și un motor puternic. Trebuie găsit un echilibru între design, rafinament, lux, imagine, putere și sunet, toate aceste elemente urmând a fi acordate fin, precum instrumentele unei orchestre. În orice caz, nu e loc pentru greșeli. Astfel, prin introducerea sistemului de tracțiune integrală permanentă pe XF și XJ, Jaguar face un pas mic, dar decisiv. Unul dintre scopurile urmărite cu 4WD este acela de a-i oferi șoferului același feedback și sportivitate ca și în cazul propulsiei, doar că în orice condiții de drum.

Jaguar pregătește un SUV

Noul sistem AWD a venit la pachet și cu un nou motor V6 de 3,0 litri, pe benzină, la fel de rafinat precum vechiul V8 de 5,0 litri, dar mult mai economic.

Noul sistem AWD a venit la pachet și cu un nou motor V6 de 3,0 litri, pe benzină, la fel de rafinat precum vechiul V8 de 5,0 litri, dar mult mai economic.

Pentru dezvoltarea sistemului AWD, la care Jaguar s-a folosit din plin de experiența în tracțiune integrală a partenerilor de la Land Rover, britanicii au avut 18 luni de teste în condiții extreme de frig, pe toate suprafețele, ca să se asigure că rafinamentul suspensiei rămâne neafectat. Poziționarea longitudinală a motorului le-a permis inginerilor să păstreze ca punte motoare primară axa spate, transferul cuplului între cele două punți fiind realizat prin intermediul unui ambreiaj multidisc, în funcție de aderență și de inputul șoferului. Pentru instalarea noului sistem All-Wheel Drive construit de Magna, cutia de viteze automată cu opt trepte, oferită standard pe toate modele XF și XJ începând din 2013, a fost modificată pentru a primi cutia de transfer pentru puntea față. Cuplajul multidisc ce lucrează cu ulei sub presiune direcționează cuplul spre față, prin intermediul modulului de transfer (TCCM) care monitorizează permanent nivelul aderenței, modul de condus al șoferului și distribuie adecvat cuplul între cele două punți. Pentru a primi acest sistem, atât XF, cât și XJ au suferit mici modificări structurale, planetarele trecând prin baia de ulei, pentru coborârea centrului de greutate. Unitatea de control a propulsorului a fost la rândul ei recalibrată pentru a putea comunica direct cu cutia de transfer, în timp ce compartimentul motor și tunelul cardanului au fost izolate fonic și termic, suplimentar. Mici modificări au fost operate la nivelul direcției și suspensiei față, pentru ca șoferul să simtă același feedback direct ca și în cazul propulsiei. De asemenea, au fost introduse noi arcuri și amortizoare și alte bare antiruliu. În cazul echipării cu suspensie pneumatică (standard pe XJ AWD și opțională pe XF), ambele modele au suferit o recalibrare a softului ce controlează sistemul Adaptive Dynamics.

În segmentul limuzinelor premium nu este loc pentru erori sau economii. Un astfel de model trebuie să-i ofere proprietarului statutul, confortul și siguranța prețului plătit.

În segmentul limuzinelor premium nu este loc pentru erori sau economii. Un astfel de model trebuie să-i ofere proprietarului statutul, confortul și siguranța prețului plătit.

Actualul sistem AWD vine la pachet cu un nou motor pe benzină, de 3,0 litri, V6 supraalimentat, realizat din aluminiu și care dezvoltă 340 CP la 6500 rpm. Foarte important, pentru mariajul său cu sistemul AWD, acesta pune la bătaie o zestre de 450 Nm oferită între 3500 și 5000 rpm, cu 400 Nm încă de la 2000 rpm. Din punct de vedere tehnologic, noul V6 beneficiază de un sistem variabil de distribuție și injecție directă pilotată, combinată cu o nouă poziționare a bujiilor, prin care electrodul și injectorul sunt precis aliniate în camera de combustie. Aceste elemente, precum și un raport de compresie de 10,5:1 optimizează puterea, cuplul și economia pe întreaga plajă de turație. Supraalimentarea se realizează printr-o dublă turbină Roots montată în interiorul V-ului bancurilor de cilindri. Un nou sistem de echilibrare prin contraarbori asigură același nivel de rafinament ca mult apreciatul V8 de 5,0 litri.

Audi A8 primește un facelift discret

Între acest V6 de 340 CP și noul sistem de tracțiune integrală permanentă se află cutia automată cu opt trepte, ZF. Spectrul mare al treptelor de viteză și etajarea permit exploatarea perfectă a cuplului imens și puterii, dar cu economie de carburant și emisii scăzute. Controlul manual al cutiei se poate face prin intermediul padelelor din spatele volanului. Eficiența propulsiei e amplificată de introducerea sistemului stop/start care, utilizând un starter solenoid, permite motorului să repornească în mai puțin timp decât îi ia șoferului să mute piciorul de pe frână pe accelerație.

Manevra de evitare pe gheață a fost trecută cu brio de sistemul inteligent AWD al lui XJ setat în modul Winter, la o viteză de 35–40km/h.

Manevra de evitare pe gheață a fost trecută cu brio de sistemul inteligent AWD al lui XJ setat în modul Winter, la o viteză de 35–40km/h.

Odată porniți la drum printr-o Canadă rece și mohorâtă, puțin suferind de jet-lag din cauza schimbării de fus orar, am remarcat preocuparea celor de la Jaguar pentru rafinamentul transmis de noul sistem. Deși pe drumul dintre stațiunea Mont-Trembland și centrul de testare de la Mecaglisse, unde, datorită gerului năprasnic, a putut fi amenajată în condiții perfecte o pistă de gheață artificială, am parcurs mai multe tipuri de drum, de la autostradă la drumuri de munte, macadam și macadam acoperit de zăpadă, Jaguarul XJ pare că plutește ca un iaht, iar când este forțat, se înfige la drum ca o rachetă.

Sistemul All-Wheel Drive realizat de Jaguar înpreună cu Land Rover oferă aderență optimizată în orice fel de condiții.

Sistemul All-Wheel Drive realizat de Jaguar înpreună cu Land Rover oferă aderență optimizată în orice fel de condiții.

 

Motorul și cutia cu opt trepte sunt perfect armonizate, sprintul fiind ajutat și de masa redusă a mașinii cu caroserie din aluminiu. Desigur, în funcție de programul selectat, sistemul de tracțiune integrală devine din ce în ce mai intuitiv. Astfel, în condiții de drum uscat, AWD-ul operează astfel încât șoferul resimte toate calitățile unei propulsii veritabile, cuplul fiind direcționat cu precădere spre puntea spate. Excepție face pornirea de pe loc, când cuplul este predistribuit spre față în proporție de 30%, pentru a asigura o pornire lină sau fără ruperea aderenței în cazul unui start mai sportiv. De altfel, oricând sistemul „simte“ că ar putea apărea patinarea vreunei roți, transmite cuplul spre față, ca măsură profilactică, minimalizând astfel probabilitatea pierderii aderenței. Deoarece folosește mai degrabă o metodă activă decât pasivă a transmiterii cuplului, preîncărcarea față permite mașinii să ofere siguranța unei tracțiuni integrale, în timp ce plăcerea pilotajului cu tracțiune spate rămâne nealterată. Sistemul poate împărți cuplul maxim în proporție de 50:50% între față și spate, dar aceasta înseamnă că mașina poate porni de pe loc chiar dacă ambele roți posterioare nu au aderență. În plus, devine extrem de intuitiv în modul Winter – selectabil prin intermediul unui buton de pe consola mediană. În acest mod, sistemul pretransmite spre față cuplul, preîntâmpinând astfel posibila patinare a roților. În ajutorul său vine și DSC-ul, care monitorizează permanent prin senzorii săi patinarea roților pe fiecare axă, utilizând pentru blocarea lor ABS-ul. Practic, cu XJ AWD, am rulat în siguranță pe o gheață ca sticla, sistemul funcționând ireproșabil.

Circuitul de teste artificial de la Mecaglisse ne-a oferit șansa de a testa noile XJ și XF AWD pe gheață, zăpadă, asfalt acoperit cu zone de gheață și macadam cu nisip afânat.

Circuitul de teste artificial de la Mecaglisse ne-a oferit șansa de a testa noile XJ și XF AWD pe gheață, zăpadă, asfalt acoperit cu zone de gheață și macadam cu nisip afânat.

La eveniment au participat în calitate de instructori numai puțin de opt piloți din diverse discipline ale motorsportului, de la Indycar până la raliuri, ceea ce spune foarte mult despre curajul și determinarea Jaguar de a evolua în zona berlinelor premium care nu renunță la sportivitate de dragul siguranței. Ba chiar a dovedit că și-a făcut lecțiile exemplar, îmbinând ideal cele două trăsături.

Noul Mercedes S-Class este primul pas către mașina autonomă

De altfel, Jaguar Drive Control le oferă celor care știu să întoarcă volanul opțiunea Dynamic, prin care crește răspunsul accelerației, cutia schimbă mai sus și mai rapid, iar suspensiile adaptive se întăresc, atenuând mai bine mișcările caroseriei. În modul Dynamic, AWD-ul operează în același fel ca și în modul Normal.

Test: BMW 740d xDrive

Cu noul propulsor și sistemul de tracțiune integrală permanentă inteligentă, Jaguar XJ primește tot ce-i mai bun din ambele lumi: performanță și siguranță. E mai agil decât Seria 7, Audi A8 și Mercedes S-Class, iar feelingul de sportivitate pe care îl transmite este demn de o compactă. Devine astfel un allrounder plin de eleganță și având charisma unui lord britanic. O limuzină care se cere condusă, nu în care te plimbi ca în taxi. Think britsh!

ams 01/2013

blankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblankblank

Articole similare

Comentarii închise.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?