A treia versiune de caroserie a lui Audi A3 și, totodată, prima în trei volume din întreaga istorie a compactei Audi pare să nu aibă un concurent pe măsură. Nu, nu este cea mai bună mașină din lume, ci, la ora actuală, activează singură în segmentul sedanurilor compacte premium.
Text: Cristian Sterea. Foto: Radu Chindriș
Noi o știam drept Sedan, dar, la prima întâlnire desfășurată în România, versiunea de caroserie în trei volume a lui A3 s-a recomandat Limuzină. Judecând după caracterul premium, noua denumire este bine-venită, însă, în accepțiunea unora, ar putea părea un pic prea îndrăzneață dacă ne raportăm la dimensiunile exterioare. De fapt, A3 sedan nu încearcă să își aroge prin nume anumite calități nemeritate, ci pur și simplu am impresia că s-a conformat unui nou nomenclator de denumiri implementat de către cei de la Audi. Astfel, conform site-ului constructorului german, inclusiv modelele A4 și A6 în versiunile de caroserie în trei volume poartă acum în denumire și particula Limuzină. În schimb, A8, un model pe care toată lumea cred că îl asociază cu o limuzină, a rămas la fel ca înainte, simplu și frust, doar A8. Chiar și cel cu ampatament lung, A8 L! În fine, încurcate sunt căile marketingului și comunicării și nu văd ce rost ar avea să încerc eu să le descurc aici.

Deși versiunea sedan este intitulată Limuzină, trenul de rulare vizează dinamica, fără a periclita însă confortul.
Al doilea subiect fierbinte legat de A3 Limuzină este reprezentat de concurență. Bineînțeles că mi-a ajuns și mie la urechi faptul că Mercedes a lansat, cu ceva vreme în urmă, un model derivat din A-Class și cu dimensiuni similare, dar ei îl poziționează într-o altă nișă de piață. CLA, că el joacă rolul de potențial concurent, se vrea a fi un coupé cu patru uși, lucru justificat nu doar de silueta caroseriei plonjată evident spre spate, ci și de accesul incomod la locurile posterioare, iar A3 Limuzină e altceva, după cum îi spune și numele. Mai mult, între cele două modele există o diferență de lungime de peste 17 cm în favoarea lui CLA. Deci, oficial, ele nu sunt concurente. Făcând o analogie, A3 Limuzină este concurent cu CLA în aceeași măsură în care A6 Limuzină este concurent cu CLS.
Test comparativ: BMW 335i xDrive vs Audi S4 pe circuit și pe zăpadă
Chiar dacă seamănă cu A3 sau A4, precum și cu restul modelelor din portofoliul Audi, A3 Limuzină are absolut toate elementele caroseriei redesenate. Nu știu de ce oficialii mărcii au ținut să precizeze acest amănunt în mod expres, pentru că designul vorbește de la sine. Lăsând ironiile deoparte, noua versiune de caroserie chiar arată foarte bine și, în ciuda dimensiunilor destul de compacte, este elegantă și bine proporționată. Pe cifre, e cu 22 mm mai lungă, cu 11 mai lată și cu 9 mai scundă decât hatchbackul cu cinci uși, Sportback, ampatamentul fiind identic. Volumul portbagajului a crescut de la 380 la 425 de litri, dar gura de acces e cam restrictivă, dezavantaj pe care orice sedan îl are în fața unui hatchback.

Probabil, cel mai spectaculos tablou de bord al clasei compacte, cu display color între ceasuri. Standard pe echiparea Ambition, sistemul Audi Drive Select modifică discret modul de funcționare al motorului, transmisiei și direcției.
Interiorul cunoscut de la celelalte versiuni A3 te întâmpină cu aceeași atmosferă aerisită, în care ergonomia face casă bună cu atenția excesivă pentru detalii. Deși numărul de butoane pare mic, găsești toate comenzile esențiale exact acolo unde te-ai aștepta să fie, iar materialele folosite la finisare te duc cu gândul la cel puțin o clasă superioară. Ca semn de bun venit, la pornirea mașinii, display-ul central al sistemului multimedia MMI iese automat din bord, introducând în peisaj și o tușă hightech. Aceasta este susținută inclusiv de posibilitatea conectării la internet folosind tehnologia 4G, A3 Limuzină fiind primul model din lume care le oferă clienților această facilitate. Cei cu dare de mână ar trebui să ia la puricat lista de opționale pentru că aici pot găsi numeroase alte dotări interesante, precum faruri cu leduri, multe sisteme de asistare a șoferului, sonorizare Bang & Olufsen, amortizoare controlate electronic (Audi Magnetic Ride), sistem de parcare semiautomat, tempomat inteligent cu funcție de oprire etc. Singurele critici pe care pot să le fac sunt legate de spațiul ușor restrictiv la cap pentru locurile de pe banchetă și de rezoluția mai puțin premium a ecranului central la versiunea de echipare de bază – în rest, interiorul lui A3 Limuzină m-a convins pe deplin.
Utilizată în cadrul grupului VW de la Škoda Octavia până la Golf, platforma tehnică MQB a găsit în cazul lui Audi A3, inclusiv în versiune Limuzină, un teren excelent pentru a-și etala calitățile. Fără a fi deloc inconfortabile, suspensiile ferme sunt de-a dreptul mute pe denivelări și asigură o ținută de drum entuziasmantă. Nu putem spune că ne aflăm în fața celui mai dinamic model compact, dar media dintre sportivitate și confort este foarte inspirată. De asemenea, direcția găsește același echilibru bun, fiind ușoară și în același timp precisă.
În compania motorului 1.4 TFSI, A3 Limuzină nu impresionează prin reprize fulminante la viteze mari, dar nici nu dezamăgește prin consum. Dezvoltând 140 CP și un cuplu de 250 Nm, acesta e un propulsor echilibrat, silențios, care, atunci când resursele sale nu sunt pe deplin utilizate, poate tăia alimentarea celor doi cilindri centrali, grație sistemului Cylinder on Demand, în vederea reducerii consumului de combustibil. Deși în fișa tehnică este creditat cu doar 4,7 l/100 km, în viața reală ajunge la o medie de 7,5 litri. Cutia de viteze automată S tronic costă exact 2500 de euro și propune funcția autohold ce înlătură necesitatea menținerii pedalei de frână călcată în momentele de staționare la semafor. Cele șapte trepte de viteză sunt schimbate rapid și fluent, singurele neajunsuri ale acestei transmisii cu dublu ambreiaj fiind discreta precipitare la plecările de pe loc, uneori simțindu-se mici smucituri, și răspunsul ușor întârziat la kickdown. Oricum, per total, A3 Limuzină oferă o experiență de condus excelentă.
Față de Sportback, Audi A3 Limuzină costă cu 2230 de euro mai mult, prețul de bază al motorizării testate fiind 30.750 de euro. Totuși, având în vedere că versiunea sedan se proclamă limuzină, nu cred că este cazul să mai acordăm multă importanță laturii financiare.
ams 12/2013













