Lifestyle Știri

210 ani de Peugeot și câteva amintiri cu modelele mărcii franceze

Aniversare Peugeot 210 ani
Aniversare Peugeot 210 ani

Anul acesta Peugeot împlinește 210 ani de existență, ceea ce îi aduce titlul de cel mai vechi constructor auto din lume. Unul care a știut să inoveze de-a lungul timpului și continuă să o facă, acum parcă mai mult decât oricând. Eu am „prins” ultimii 20 de ani ai acestei mărci, din postura de jurnalist auto.

Prima mea întâlnire cu un automobil Peugeot a fost prin 2004, dacă-mi amintesc bine. Aveam doar doi ani de jurnalism în domeniul auto și lucram încă la revista la care am și debutat în presă, Auto Mondial. Tocmai se lansase modelul 407, pe care l-am plăcut imediat pentru că era altceva: o berlină pasională, cu o grilă uriașă pentru standardele de atunci și parbriz foarte plonjat, magnet pentru toate privirile. Am așteptat cu nerăbdare testul și am preluat încântat mașina pe care urma să o testez pentru două zile. Foarte puțin timp, pentru cât îmi plăcea mie mașina, dar acest aspect urma să se rezolve într-un mod… inedit, să-i zicem.

Peugeot 407

Grila aceasta uriașă venea și cu o particularitate: suportul numărului de înmatriculare era montat foarte jos, iar baza lui era cel mai jos punct al părții din față. Excelent vizual, dar cu probleme la borduri. Știu că oamenii de la Eurial mi-au tot spus „atenție la borduri, ai grijă la grilă”. Well, m-am plimbat cât de mult am putut în cele două zile, cu dieselul de 2 litri, care te ducea lejer 1.000 km cu un singur plin. Nici o problemă, am dus mașina înapoi la importator, doar că, ajuns acolo, am constatat că pierdusem plăcuța cu numărul de înmatriculare. Nu simțisem nimic, mașina nu avea nimic, doar suportul era rupt în partea din jos, așa că habar n-am pe unde a căzut plăcuța. Era primul „incident” cu o mașină de test, dar unul care mi-a prins bine. Asta pentru că am primit mașina pentru încă două zile, ca să pot rezolva cu declarațiile la poliție, timp în care am mai făcut câteva sute de km.

Peugeot 407 Coupe
Peugeot 407 Coupe

Peugeot 407 mi-a rămas la suflet până în toamna lui 2005, când am văzut versiunea Coupe la Salonul Auto de la Frankfurt. Oricum aveam o pasiune aparte pentru coupe-uri și hatch-uri în trei uși, așa că 407 Coupe era mașina perfectă pentru mine, atunci. Venea după un 406 Coupe superb, dar pe care îl admirasem doar în reviste, când eram la nivelul de pasionat și devorator de tot ce însemna presa auto în acea perioadă. Și acum regret că n-am avut ocazia să conduc versiunea Coupe a lui 407… Chiar și astăzi, la 15 ani distanță, am aceeași pasiune pentru coupe-uri, dar din păcate sunt tot mai puține.

Peugeot 3008 HY4
Peugeot 3008 HY4

Un alt moment pe care mi-l amintesc cu plăcere este cel în care am condus modelul 3008 HYbrid4. Evident, nu cel de acum, ci monovolumul lansat acum 10 ani. Era primul hibrid (diesel-electric) produs de Peugeot, într-o vreme în care, în afară de grupul Toyota, aproape nimeni nu se grăbea să se electrifice. Mi-am propus la acel test să văd cât pot să merg strict electric și țin minte că am reușit 2,2 kilometri. Incredibil cât a avansat acest segment în doar 10 ani…

Peugeot 3008 Hybrid4
Peugeot 3008 Hybrid4

În ultima perioadă am luat parte la aproape toate lansările mărcii franceze. Am condus noile e-208, 3008 Hybrid4 și țin minte că la lansarea lui 2008, undeva în Franța, Peugeot a făcut un efort să aducă și versiunea electrică, e-2008, deși mașina nu era gata. Erau niște exemplare de preproducție și, cu toate că am mai condus astfel de mașini, a fost pentru prima dată când am fost avertizat că „sistemele de siguranță nu sunt active și nici airbag-urile”. Între timp, mașina este gata și este deja disponibilă în showroom-urile de la noi. Și n-ai cum să nu vezi că 2008 este cel mai îndrăzneț SUV de clasă mică la nivelul designului.

Peugeot e-Legend
Peugeot e-Legend

Apropo de design, acum doi ani, la Salonul Auto de la Paris, l-am întrebat Gilles Vidal, Directorul de design Peugeot la acea vreme, omul responsabil pentru linia tuturor modelelor Peugeot actuale (trecut în vara acestui an la Renault), cum vede el evoluția și mai ales importanța designului la mașinile autonome. Mi-a plăcut răspunsul și tind să cred că proiecția lui este corectă: vom avea obiecte de mobilitate, produse de constructorii auto, dar și de alții, în cazul cărora designul exterior nu va avea o importanță prea mare, ci va conta în special interiorul și funcția de mobilitate. Dar, spunea Gilles Vidal, vom avea și mașini, în sensul pe care-l înțelegem și acum, ale producătorilor tradiționali, a căror imagine de marcă nu doar că nu va dispărea, ci se va aprofunda. Pentru că n-ai cum să ștergi trecutul și tradiția de sute de ani (în cazul Peugeot) chiar dacă industria auto se schimbă fundamental. Toată discuția s-a purtat lângă conceptul Peugeot e-Legend, cel mai frumos coupe de inspirație retro din ultimii ani. Chiar dacă este electric și autonom.