În cercurile SUV-urilor de clasă medie superioară, motorul diesel clasic rămâne în continuare o propulsie căutată. Audi Q5 este cel mai nou protagonist din acest joc. Cât de bine se poate impune modelul din Ingolstadt în cvartetul premium german completat de BMW X3, Mercedes GLC și VW Tayron?
Nu are rost să ocolim subiectul. Motorul diesel este pe cale de dispariție în România, o țară în care această formă de propulsie a fost foarte iubită și în care, acum 15 ani, VW Passat TDI era un vis al multora.
În 2022 și 2024, doar 13,8% din înmatriculările de mașini noi au fost diesel, cu un minim de 13,2% în 2023. Ca să vă faceți o imagine, în 2014, ultimul an de regres al pieței auto de după criza din 2008, dieselul atinsese o proporție majoritară, de 56,5%.
De altfel, această cotă de peste 50% s-a înregistrat în toată perioada 2012–2015. Însă producătorii premium continuă să ofere un motor diesel aproape în fiecare segment, și acesta continuă să reprezinte o alternativă demnă de luat în seamă.
Printre acestea se numără SUV-urile premium de clasă medie, unde această sursă de propulsie economică și eficientă în utilizarea resurselor își arată cel mai bine calitățile. Totuși, chiar și aici pare că nu se mai poate fără un suport electric, astfel că Audi Q5, BMW X3 și Mercedes GLC își echipează motoarele diesel de 2 litri cu diverse forme de asistență hibridă. De fapt, dieselul n-ar avea neapărat nevoie de asta, nu-i așa? VW Tayron, de exemplu, vine la test cu un TDI de 193 CP old school, alături de o cutie automată DSG și tracțiune integrală 4Motion.

Audi Q5 TDI Quattro: Cu TDI, quattro și TSG
Deosebit de încărcat cu tehnologie electrică este noul Audi Q5 2.0 TDI, lucru care îi aduce, printre altele, o masă proprie de 2066 kg. În plus față de rețeaua electrică de 48 de volți cu baterie și starter antrenat prin curea, care are rolul de a porni motorul termic și a furniza energie către baterie, Q5 dispune și de așa-numitul generator de propulsie (TSG). Acesta este montat la ieșirea din cutia de viteze și, în esență, constă într-un motor electric care dezvoltă 18 kW (24 CP) și 230 Nm și care are și rol de propulsie, transmițând puterea către puntea din spate.
Acționează fie ca un generator, participând la încărcarea bateriei LFP cu o capacitate de 1,7 kWh și putând recupera până la 25 kW, fie prin antrenarea roților din spate la viteze mici sau în timpul manevrelor de parcare.
Ideea e să crească eficiența și, astfel, să reducă emisiile de CO2, dar rezultatul este doar parțial reușit. La capitolul consum, Audi nu se remarcă, ba chiar e ușor mai gurmand decât concurența. Cu o medie de 6,6 l/100 km, Q5 are nevoie de 0,1 l în plus față de X3 și Tayron (6,5 l/100 km) și de 0,4 l mai mult decât GLC (6,2 l/100 km).

Acest fapt n-ar fi de menționat dacă TSG-ul ar funcționa discret. Dar nu este cazul. Sistemul se descurcă greu cu manevrele electrice la viteze mici. Tranzițiile la pornire și oprire sunt adesea sacadate, mai ales atunci când trebuie depășite mici denivelări sau borduri joase. Șoferii cu experiență își amintesc de primele modele Ferrari și Maserati cu ambreiaj automatizat. Poate părea o exagerare, dar astfel de lucruri ar trebui să meargă mult mai lin, Audi!
Desigur, să nu uităm de părțile bune ale lui Q5, care sunt destule. Audi dispune de frâne excelente, care îl opresc de la 100 km/h în aproximativ 34 de metri, indiferent dacă sunt reci sau calde. Niciun alt concurent din test nu reușește acest lucru la fel de bine, deși VW, BMW și Mercedes frânează, la rândul lor, foarte bine (vezi tabelul cu măsurători).
În general, Audi se dovedește a fi un autoturism confortabil și sigur pentru călătorii, care nu doar prin suspensia pneumatică opțională (2310 de euro, dar impune și alte dotări la pachet) oferă un confort ridicat, ci și prin scaunele de foarte bună calitate. Dar SUV-ul din Ingolstadt reușește să impresioneze și prin dinamică. Cu tracțiunea integrală quattro, care se activează automat la nevoie, parcurge cu agilitate virajele lente și rapide, rămâne perfect neutru și oferă o aderență solidă. Totul ar fi excelent, dacă nu ar exista direcția prea artificială și lipsită de feedback. Aceasta face dificilă trasarea unei linii curate și reduce semnificativ plăcerea condusului în Q5.
Faptul că ergonomia și calitatea percepută a interiorului nu au avut de câștigat odată cu schimbarea de generație a fost deja remarcat în diverse teste. Același lucru se confirmă și în cazul mașinii noastre de test, finisată în Sakhir Gold. Printre detaliile deranjante în viața de zi cu zi se numără, printre altele, suprafața tactilă lată din mânerul ușii șoferului și afișajul greu lizibil și confuz al instrumentarului digital de bord.
BMW X3 20d xDrive: Puternic ca un Lambo
Asta leagă puternicul automobil din Ingolstadt de rivalul său din învecinatul München, BMW X3 20d
xDrive. La BMW s-a optat deja de ceva timp pentru un mod de afișare destul de ciudat. De ce niciunul dintre cei doi producători bavarezi nu le oferă cumpărătorilor posibilitatea de a alege o grafică mai convențională și, în egală măsură, mai practică, rămâne un mister. La Mercedes GLC și VW Tayron, este excelentă.
După ce am lămurit asta, ne putem îndrepta atenția către aspectele mai plăcute ale lui X3. În centrul fiecărui BMW, așa cum sugerează nu în ultimul rând și numele mărcii, ar trebui să stea motorul. Și chiar așa e în acest caz, sub forma dieselului B47, aici cu rețea de 48 de volți și starter din prima generație, antrenat prin curea, care dezvoltă 8 kW (11 CP) și 25 Nm.

Motorul termic produce 197 CP și transmite 400 Nm către arborele cotit. Aceasta pare a fi o valoare standard pentru dieselurile de 2 litri, deoarece și Audi/VW cu EA288 evo oferă 400 Nm. Mercedes GLC, cu OM 654 M, impresionează cu 440 Nm.
Ca să vă faceți o idee ce înseamnă asta, un Lamborghini Countach Anniversary din 1988, cu motor V12 de 5,2 litri și 455 CP, oferea un cuplu maxim de 418 Nm. Nu e de mirare, deci, că toate cele patru SUV-uri, dar mai ales BMW-ul, sunt atât de rapide: în 7,6 secunde ajunge la 100 km/h, iar repriza de la 60 la 100 durează doar 4,3 secunde.
La acest capitol, BMW este cu jumătate de secundă mai rapid față de concurență. Nu pare mult, dar, la condusul zilnic pe șosele și autostrăzi, X3 se simte vizibil mai vioi decât colegii săi ceva mai ponderați. În plus, motorul lui X3 funcționează silențios și lin, dar și celelalte dieseluri reușesc acest lucru foarte bine. Doar la viteza maximă, X3 rămâne în urmă, Q5, GLC și Tayron putând atinge câțiva kilometri/oră în plus, însă fără a reuși să se detașeze cu adevărat de modelul BMW.
Condusul lui X3 pe autostrăzi și drumuri rapide nu este totuși perceput întotdeauna ca fiind plăcut, motivul fiind în principal setarea fermă a suspensiei. În special rosturile transversale și micile denivelări se transmit zgomotos.
Pachetul M Sport, care costă 4065 de euro în plus și include, pe lângă suspensia sport M mai rigidă, și direcția sport variabilă, se dovedește aici destul de dezavantajos. Ce-i drept, cu această configurație X3 e cel mai rapid la probele dinamice de schimbare a benzii și slalom, dar în viața de zi cu zi un reglaj mai moale al suspensiei ar putea aduce mai multă plăcere și confort.
În concluzie, rămân puține lucruri cu care BMW poate să-și întreacă rivalii germani premium. Frânează foarte bine, are cel mai amplu pachet de siguranță, iar clasicul controller iDrive face utilizarea mai ușoară. Însă toate acestea nu sunt suficiente pentru a evita ultimul loc.
Mercedes GLC 220d 4Matic: Bestsellerul din Bremen
Niciunul dintre cei doi concurenți din sudul Germaniei nu se apropie de Mercedes GLC 220 d 4Matic. De altfel – și acest lucru face parte și din evaluarea schemei noastre de test – Audi este fabricat în Mexic, iar BMW, în SUA, ceea ce îi face să piardă câteva puncte la capitolul de evaluare a protecției mediului.Prin comparație, rutele de transport din Bremen (Mercedes) și Wolfsburg (VW) sunt, ei bine, ceva mai logice.
Oricum, GLC este de ani buni unul dintre bestsellerurile gamei Mercedes. De fapt, din 2015, când a înlocuit oarecum ciudatul GLK, Mercedes GLC a înregistrat succes după succes. Acest lucru e valabil și pentru actuala generație X 254, și mai ales pentru versiunea diesel 220 d, cu 197 CP și suport hibrid de 17 kW (23 CP), prezentată în acest test.

Și în acest comparativ, Mercedes impresionează prin consumul redus de motorină. 6,2 l/100 km consum mediu în test și doar 5,1 în proba eco sunt valori senzaționale pentru un vehicul de familie atât de confortabil, spațios și rapid. Aceste valori arată, din experiență, că în utilizarea zilnică se poate conta pe un consum situat între puțin peste 5 l/100 km și sub 6 pentru GLC 220 d. Astfel, cei 62 de litri ai rezervorului sunt suficienți pentru peste 1000 km. Sau, altfel spus, este posibil să te deplasezi de la București la Cluj și înapoi cu un singur plin.
În plus, motorul oferă performanțe bune la condus. Dispune și de o cutie automată cu nouă trepte, care schimbă lin și prompt, precum și, desigur, de tracțiune integrală 4Matic. Mașina de test este echipată suplimentar cu pachetul tehnologic (3376 de euro), care include suspensia pneumatică Airmatic și direcția integrală.
Ambele se dovedesc utile la condus. Confortul superior al suspensiei, diametrul mic de bracare și stabilitatea neclintită la viteze mari aduc multă plăcere la volan. La această configurație se adaugă direcția armonioasă, precisă și niciodată agitată. Faptul că SUV-ul Mercedes pare puțin mai ezitant la schimbările bruște de direcție, fără a se clătina cu adevărat, nu i se va reproșa prea mult, rezultând o senzație de siguranță și rafinament specifică mărcii.
Toate acestea au prețul lor. Ca preț de bază, Mercedes este cel mai scump, cu 4000 de euro mai mult decât BMW, cu 6000 peste Audi și cu 7000 peste VW. Iar dacă îl configurezi cu AMG Line (4827 de euro, mai scump decât pachetul M Sport, de la BMW, care costă 4065) și pachetul tehnologic, prețul ajunge la aproape 73.000 de euro.
În schimb, Mercedes oferă o alternativă diesel mai degonflată, care lipsește la ceilalți doi concurenți premium: o versiune mai accesibilă, sub forma lui GLC 200 d 4Matic (163 CP, de la 59.410 euro). O opțiune similară în acest segment, de 150 CP, mai poate oferi doar VW Tayron, însă doar cu tracțiune față și echipare de bază.
VW Tayron 2.0 TDI 4Motion: Marele T-Wagen
Tayron este, de fapt, un derivat al lui Tiguan și se bazează pe platforma MQB, iar motorizarea diesel de bază, de 150 CP, este disponibilă și pentru marele Tayron, dar numai cu echiparea de bază, Life, și tracțiune față, de la 46.128 de euro. Însă dieselul de 193 CP cu tracțiune integrală e disponibil doar cu echipările de top, Elegance și R-Line, iar în versiunea de top, R-Line, costă 56.956 de euro, cu peste 10.000 mai mult decât modelul de bază, de 150 CP.
Însă, la echiparea mașinii din acest comparativ, cei din Wolfsburg nu au făcut economii, iar cu toate opțiunile adăugate, prețul ajunge la 66.821 de euro. Nu e puțin pentru un SUV care, în fond, se bazează pe platforma lui Golf, dar, în același timp, este cea mai avantajoasă ofertă din acest test atât la prețul de bază, cât și la cel comparat. Printre opțiunile contra cost ale mașinii noastre, vopsită în alb Oryx, se numără și jantele de 20 de inchi echipate cu pneuri 255/40 (624 de euro). Tayron frânează foarte bine, iar pe asfalt uscat s-a remarcat prin rularea lină și manevrabilitatea neutră.

Aceasta este, de altfel, cea mai bună calitate a lui Tayron: rulează plăcut și armonios. Trenul de rulare e reglat confortabil, dar niciodată prea moale sau instabil. Amortizoarele adaptive cu două supape își fac treaba excelent. În plus, puntea din spate a Tayronului a primit bucșe mai ferme, precum și o calibrare revizuită a software-ului și hidraulicii amortizoarelor. Astfel echipat, Volkswagenul nu doar că absoarbe cu siguranță diverse denivelări, dar și reduce la minimum mișcările verticale inutile ale caroseriei. Mercedes și Audi reușesc asta doar un pic mai bine, însă Q5 rulează ceva mai rigid.
Și iată-ne ajunși atât de departe fără să menționăm încă un alt punct forte al lui Tayron, spațiul său interior cu adevărat imens. În afară de Škoda Kodiaq, foarte apropiată ca înrudire, sunt puține SUV-uri în această gamă de preț care să-l egaleze – Hyundai Santa Fe, de pildă.
Chiar și în față, pasagerii au senzația de spațiu aerisit. În spate, aproape că ai impresia că pasagerii mai mici s-ar putea rătăci și ar avea nevoie de indicatoare spre ieșirile de urgență. În spatele celui de-al doilea rând de scaune se deschide un portbagaj care, chiar și în configurația normală (885 de litri), pare atât de mare, încât ai prefera să-l încarci cu un stivuitor.
Cu spătarul banchetei rabatat, compartimentul de bagaje depășește cu puțin 2 m3. Așadar, dacă vă lipsește Sharan din gama VW, iată o alternativă foarte bună. Motorul diesel de 193 CP se potrivește de minune cu acest automobil confortabil și încăpător pentru călătorii. Funcționează lin și economic (consum în test 6,5 l/100 km) și contribuie astfel la faptul că Tayron ajunge, în final, pe primul loc. E tare plăcut un astfel de diesel.
Verdict
Cel mai armonios și mai echilibrat vehicul din acest comparativ este VW Tayron. Mercedes GLC se clasează pe locul al doilea, la mică distanță. Audi Q5 și BMW X3 nu se descurcă la fel de bine, având aspecte slabe mai pronunțate și acumulând mai puține puncte.
- VW Tayron 608 puncte
VW Tayron se impune surprinzător dar meritat având cel mai generos spațiu interior, un tren de rulare echilibrat și o propulsie armonioasă, toate oferite la cel mai bun preț chiar dacă nici VW nu mai este ieftin. Unele detalii de ergonomie deranjează ca și lista lungă de opțiuni. - Mercedes GLC 594 puncte
Bestseller-ul lui Mercedes impresionează prin confortul la rulare și este și cel mai economic. Dar unele comenzi sunt incomode, agilitatea este redusă și este cel mai scump. - Audi Q5 575 puncte
Noul Q5 se remarcă prin confortul bun, frânele performante și nivelul redus de zgomot la rulare. Are un preț decent dar spațiul interior este relativ redus și reglajul transmisiei nu este armonios. - BMW X3 565 puncte
BMW respectă tradiția și se remarcă prin dinamica excelentă, sarcina utilă mare și frânele eficiente. dar spațiul interior este mai redus, confortul limitat și afișajul grafic este uneori confuz.Model Audi Q5 TDI Quattro BMW X3 20d xDrive Mercedes GLC 220d 4Matic VW Tayron 2.0 TDI 4Motion R-Line Propulsie Tip motor/număr de cilindri L4 L4 L4 L4 Antrenare vilbrochen/supraalimentare curea/turbo lanț/turbo lanț/turbo curea/turbo Amplasare motor față-longitudinal față-longitudinal față-longitudinal față-transversal Cilindree cm3 1968 1995 1993 1968 Alezaj × cursă mm 81,0 × 95,5 84,0 × 90,0 82,0 × 94,3 81,0 × 95,5 Putere maximă kW (CP)/rpm 150 (204)/3800 145 (197)/4000 145 (197)/3600 142 (193)/3500 Cuplu maxim Nm/rpm 400/1750 400/1500 440/1800 400/1750 Putere specifică kW/l (CP/l) 76,2 (103,7) 72,7 (98,7) 72,8 (98,8) 72,2 (98,1) Presiune maximă de supraalimentare bari 2,4 2,3 2,3 2,4 Capacitate baie de ulei l 5,5 5,5 6,0 5,5 Putere/cuplu motor electric kW/Nm 18/230 8/25 17/200 –/– Tracțiune integrală integrală integrală integrală Cutie de viteze DCT, 7 trepte automată, 8 trepte automată, 9 trepte DCT, 7 trepte Tren de rulare Suspensie față pneumatică multilink braț transversal MacPherson pneumatică multilink braț transversal MacPherson pneumatică multilink arcuri elicoidale multilink pneumatică multilink arcuri elicoidale multilink Suspensie spate pneumatică multilink arcuri elicoidale multilink pneumatică multilink arcuri elicoidale multilink Frâne față discuri ventilate discuri ventilate discuri ventilate discuri ventilate Frâne spate discuri ventilate discuri ventilate discuri ventilate discuri Pneuri în test față 255/40 R 21 Y 255/45 R 20 Y 235/55 R 19 Y 255/40 R 20 Y Pneuri în test spate 255/40 R 21 Y 285/40 R 20 Y 255/50 R 19 Y 255/40 R 20 Y Tip pneuri Michelin Pilot Sport 4 SUV Continental SportContact 7 Bridgestone Turanza 005 Continental SportContact 6 Pilot Sport 4 SUV Continental SportContact 7 Bridgestone Caroserie Lungime × lățime x înălțime mm 4717 × 1900 x1647 4755 × 1920 x 1660 4716 × 1890 x 1640 4792 × 1866 x 1666 Ampatament mm 2820 2865 2888 2790 Nr. locuri 5 5 5 5 Sarcină plafon/cârlig de remorcare kg 100/75 100/100 75/100 75/100 Masă remorcabilă/cu frâne kg 750/2400 750/2500 750/2500 750/2300 Volum portbagaj l 520–1473 570–1700 620–1680 885–2090 Masă maximă admisă kg 2595 2535 2550 2390 Capacitate rezervor l 65 60 62 58 Consum/CO2 Consum WLTP l/100 km 6,3 6,4 5,6 6,6 Emisii de CO2 WLTP g/km 165 168 149 175 Performanțe 0–100 km/h s 7,4 7,7 8,0 7,9 Viteză maximă km/h 226 215 219 224 Caroserie Lățime interioară față/spate mm 1520/1480 1510/1470 1500/1480 1510/1480 Înălțime interioară față/spate mm 1040/980 1030/960 1060/1000 1070/1000 Lungime șezut față/spate mm 500/480 510/470 500/480 480/480 Spațiu standard pentru picioare, spate mm 700 720 740 770 Înălțime șezut față de carosabil mm 640 660 630 640 Înălțime prag de încărcare mm 750 750 730 750 L x l x h portbagaj mic mm 440 × 850 × 690 640 × 960 × 670 540 × 880 × 690 580 × 860 × 710 L x l x h portbagaj mare mm 1300 × 850 × 690 1510 × 960 × 670 1380 × 880 × 690 1560 × 860 × 710 Masă proprie/sarcină utilă kg 2066/529 1929/606 1984/566 1817/573 Distribuție mase față/spate % 54,1/45,9 49,8/50,2 52,9/47,1 55,8/44,2 Diametru de bracaj stânga/dreapta m 12,0/12,0 12,3/12,2 10,9/10,9 12,0/12,0 Consum/autonomie/CO2 Consum în testl/100 km 6,6 6,5 6,2 6,5 ams – eco/cotidian/sport (50/35/15%) 5,6/6,8/9,7 5,2/6,9/9,8 5,1/6,5/9,4 5,5/6,7/9,5 Emisii CO2 în test g/km 174 171 163 171 Emisii CO2 în proba eco g/km 148 138 135 146 Autonomie după consum în test km 984 923 1000 892 Performanțe Accelerații s 0– 30 km/h 1,2 1,3 1,3 1,3 0– 50 km/h 2,5 2,5 2,8 2,7 0– 80 km/h 5,4 5,2 5,6 5,5 0–100 km/h 8,2 7,6 8,4 8,3 0–120 km/h 11,9 11,2 11,8 11,6 0–130 km/h 14,1 13,3 14,1 13,8 0–140 km/h 16,6 16,0 16,6 16,3 0–160 km/h 23,5 22,5 23,2 22,3 0–180 km/h 34,9 30,9 33,1 31,6 0–400 m 15,9 15,7 16,0 15,9 Reprize s 60–100 km/h 4,9 4,3 4,9 4,8 80–120 km/h 6,5 6,0 6,2 6,1 Rezistență la înaintare Putere consumată la 130 km/h kW (CP) 37 (50) 35 (48) 35 (48) 36 (49) Distanță de frânare 100–0 km/h la rece m 34,0 35,7 35,5 35,4 100–0 km/h la cald m 34,3 34,2 34,4 35,3 Zgomot interior la 80 km/h dB(A) 58 60 58 63 la 100 km/h dB(A) 61 62 61 64 la 130 km/h dB(A) 64 65 65 67 la 160 km/h dB(A) 67 69 68 71 la 180 km/h dB(A) 69 71 70 73 Preț de bază (euro cu TVA) 58.161 60.500 64.070 56.956


























