O firmă de tuning norvegiană a implementat cu ceva timp în urmă un propulsor de la un model super sport pe modelul compact BMW Seria 3 E36 cu trei uși. Rezultatul este un adevărat „monstru” care dezvoltă 400 CP.
A fost o vreme când departamentul de dezvoltare al producătorului BMW a experimentat concepte care păreau absurde, mai ales când a fost vorba de implementarea pe unele modele de serie, a motoarelor cu capacități foarte mari care nu le-au fost de fapt destinate. Primul de acest fel de care ne aducem aminte, este proiectul secret Goldfisch, în cadrul căruia, un motor V16 a fost adoptat pe modelul Seria 7 (E32). BMW X5 V12 Le Mans, pe care Hans-Joachim „Strietzel” Stuck l-a pilotat pe circuitul Nurburgring-Nordschleife în 2001, într-un timp nebunesc de 7 minute și 49 de secunde, este la fel de surprinzător. Totuși, la implementarea unui motor V12 în prima generație Seria 3 Compact se pare că inginerilor de la BMW nu le-a venit ideea.
Dar nu contează, la urma urmei, există și tehnicieni din afara companiei BMW care sunt pasionați și au o înclinație pentru operațiuni de tuning. De exemplu, în Norvegia, specialistul pe tuning Tarjei Christiansen, cu sediul în sud-estul capitalei Oslo, șeful companiei SS Performance și specialist recunoscut pentru modelele BMW M GmbH, s-a întrebat într-o bună zi în urmă cu aproape 16 ani ce ar putea să facă cu un exemplar de BMW 316i Compact din seria E36 construit în 1994. Și a venit cu ideea deja schițată de a înlocui motorul cu 4 cilindri de 1,6 litri având 102 CP, cu unitatea de la modelul super sport BMW 850 CSi.
Datele sale cheie: 12 cilindri dispuși V cu o capacitate totală de 5,6 litri. Dar nici cei 380 CP furnizați din fabrică nu au fost suficienți pentru Christiansen pentru noua transformare a compactului E36. Așa că norvegianul a luat niște măsuri nespecificate pentru a obține în jur de 400 CP de la motorul CSi. Este posibil ca noul sistem de evacuare să fi jucat un rol major în acest sens. Christiansen numește soundul motorului atât de „suprareal” încât trebuie să-l experimentezi.
Pentru ca cel mai mare motor oferit de BMW la acea vreme să se potrivească în cel mai mic model fabricat de producătorul din Munchen, au fost desigur necesare măsuri de adaptare ulterioare, de anvergură. Tarjei Christiansen a demontat Seria 3 Compact până la șasiu, a instalat câteva componente tehnice de la M3 și M Roadster de la acea vreme și i-a oferit un ecartament semnificativ mai larg în spate. Drept urmare, a fost introdusă o construcție complet nouă a șasiului, care a făcut ca E36 să arate ușor mai agresiv.
Se poate observa cu ușurință de la exterior că acesta nu este un 316i Compact în starea sa originală. Acesta dispune de un kit aerodinamic complet la exterior în stil M, regăsit pe modelele sportive contemporane de la BMW. Dar care sunt caracteristicile nevăzute ale acestuia, pentru că BMW-ul vopsit în culoarea argintie titan nu dezvăluie nici la prima, nici la a doua sau a treia privire. Un prim detaliu ar putea fi jantele sport de la Hartge. Acest lucru arată o mică penalizare în ceea ce privește originalitatea, deoarece Christiansen a optat inițial pentru jantele AC Schnitzer în formă de stea cu trei colțuri de dimensiunile 8,5 și 9,5×18 țoli.
Și la interior, acest BMW Seria 3 Compact cu totul special nu este deloc exagerat. Și totuși, și aici, el sugerează subtil capacitatea sa de a performa. La urma urmei, planșa de bord și scaunele provin de la modelul M3 E36. Tot de la acest model sport provin accesoriile electrice precum și tapițeria din piele de pe scaune și panourile ușilor.
Tarjei Christiansen nu a deținut tot timpul acest BMW Seria 3 V12-E36. Potrivit propriei declarații, au fost „ câțiva proprietari diferiți care au făcut multe călătorii lungi în țara noastră mare”. Deși mașina a trecut între timp pe la mai mulți proprietari și are în prezent un rulaj de 106.000 km, a fost păstrată în stare bună iar la un moment dat, când a apărut ocazia, Christiansen și-a recuperat mașina. Dar acesta se pare că ar putea să se despartă din nou, pentru că, compactul BMW cu motor V12 este în prezent de vânzare pe platforma norvegiană de mașini second hand finn.no – pentru un preț de 299.000 coroane, care reprezintă echivalentul a aproape 30.000 de euro.
Foto: SS Performance; Sport Auto; Finn.no