Home Știri BMW, workshop de tehnologii

BMW, workshop de tehnologii

de

Evoluţia tehnologică schimbă modul în care ne raportăm şi utilizăm automobilul. BMW plusează în câteva domenii-cheie: conectivitate, HiFi, propulsie electrică și sisteme de asistență a condusului.

BMW ConnectedDrive 2

În 1994 debuta primul sistem de navigaţie pe un automobil european, pe BMW Seria 7. În numai 20 de ani, limuzina bavareză s-a transformat dintr-un simplu mijloc de transport, fie el foarte confortabil, într-un spaţiu al experienţelor, prin elemente precum iDrive, internet şi Apps, sisteme de sunet HiFi şi funcţii multimedia.

Conducătorul auto rămâne în prim-plan la BMW. Fie că împrumută şi adaptează tehnologie militară de avangardă, aşa cum sunt head-up display-urile (HUD) şi Night Vision, fie că dezvoltă noi teritorii, aşa cum este sistemul de parcare 100% autonom sau sistemul de asistenţă pentru faza lungă (High Beam Assist), experienţa de la volan e din ce în ce mai confortabilă şi mai sigură. Astfel, automobilul devine tot mai inteligent pe baza sistemelor de senzori complecşi (radar şi video) şi poate susţine manevrele conducătorului auto sau să ofere informaţii importante în funcţie de situaţia de condus.

IMG_5414

1) ConnectedDrive, automobilul conectat şi inteligent

ConnectedDrive se referă la sistemele care fac legătura între conducătorul auto, maşină şi mediu. De la primii paşi realizaţi în acest domeniu, tehnologiile BMW ConnectedDrive s-au dezvoltat în trei direcţii: siguranţă (sisteme precum Lane Channge Warning), confort (head-up display) și entertainment (conectarea iPod-ului în automobil). Punctul de start l-au constituit sistemele de control a dinamicii mașinii, aşa cum sunt sistemul de asistare a frânării (ABS, 1979), sistemul de control automat al stabilităţii (+ tracţiunii) cu intervenţia frânei (= ASC+T, 1989) şi sistemul de control dinamic al stabilităţii (= DSC, 1999). În prezent, sistemele BMW ConnectedDrive – printre care se numără sistemul de avertizare în caz de coliziune, cu funcţie de frânare, sau sistemul BMW Night Vision cu spot dinamic de lumină şi funcţie de recunoaştere a pietonilor şi animalelor mari – extind siguranţa activă a modelelor BMW şi au o contribuţie importantă la prevenirea accidentelor.

BMW Bang & Olufsen 1

Repere în istoria BMW ConnectedDrive

1994. Primul sistem de navigaţie în Europa

1995. Funcţie TV în automobil (premieră mondială)

1999. BMW Assist cu BMW Emergency Call (premieră în Europa, din 1997 în SUA), sistem care foloseşte un SIM integrat în automobil

2001. iDrive (premieră mondială)

2001. BMW Online – portal web în automobil (premieră mondială)

2003. BMW Teleservices – extinde BMW Assist

2004. Interfaţă iPod complet integrată în automobil (premieră mondială)

2004. Head-up display

2008. Primul automobil cu browser web integrat (premieră mondială)

2010. BMW Apps şi MINI Apps (premieră mondială)

2010. MyBMW Remote

2011. BMW Live sau extensie BMW Online cu funcţii precum Google Street View sau Panoramio (premieră mondială)

2013. Primul automobil cu sistem de navigaţie care propune rute folosind mijloacele de transport în comun.

2014. Compatibilitate cu smart watches – Samsung Galaxy Gear pentru modelele BMW i.

 

Internet şi Apps, aplicaţii preluate din telefonul mobil

Una dintre cele mai importante direcții de dezvoltare este funcția Apps, care permite utilizarea aplicațiilor de telefon și a conexiunii de internet a telefonului mobil direct în automobil. Noi funcții, care până acum nu erau disponibile într-un autoturism, devin dintr-o dată deosebit de accesibile: webradio, music on-demand sau chiar și funcții social media precum Facebook, Twitter sau foursquare.

BMW ConnectedDrive

Conceptul BMW Group permite integrarea în automobil a aplicaţiilor, nu numai cele proprii BMW Connceted sau MINI Connected, dar şi al celor third-party, create de dezvoltatori externi. Aceasta deschide noi oportunităţi utilizatorilor de a se bucura de funcţii noi, chiar şi după ce au achiziţionat automobilul, fără a fi nevoie de modificări ale maşinii. Pentru aceasta este suficient ca noua aplicaţie să fie încărcată pe telefonul mobil şi acesta să fie cuplat prin cablu USB cu automobilul.

Principala direcţie de dezvoltare este în zona audio. Următoarele aplicaţii sunt disponibile în România pentru muzică: Aupeo! şi Deezer. Pentru webradio sunt oferite webradio din BMW Connect, TuneIn Radio; pentru ştiri – Sticher Radio, n-tv; pentru audiobooks – Audible şi Snipy. Funcţii social media sunt asigurate prin integrarea Facebook, Twitter sau Glympse.  Aplicaţia de iPhone GoPro este compatibilă şi pentru BMW, astfel că utilizatorul poate comanda camera GoPro direct din automobil, cu preview pe ecranul iDrive (doar pentru GoPro Hero 3+). M Laptimer este o aplicaţie de telemetrie completă: înregistrează date complete în timpul condusului sportiv – de la  unghiul volanului, viteză și apăsarea pedalelor de acceleraţie şi frână până la forţele G și consum.

BMW ConnectedDrive 3

Scurt istoric despre dezvoltarea tehnologiilor de conectivitate

1999. BMW Assist cu BMW Emergency Call (premieră în Europa, din 1997 în SUA), sistem care foloseşte un SIM integrat în automobil

2001. iDrive (premieră mondială)

2001. BMW Online – portal web în automobil (premieră mondială)

2004 . Interfaţă iPod complet integrată în automobil (premieră mondială)

2008. BMW Seria 7 este primul automobil cu browser integrat.

2010 (1 septembrie). MINI Connected (premieră mondială) oferă serie de servicii online (Facebook, Twitter, RSS Reeder, WebRadio). Este disponibil în acelaşi timp şi pentru România.

2010. Acces la internet pe baza telefonului mobil al utilizatorului pentru browserul integrat. Sistemul e disponibil şi pentru România.

2011. BMW Live oferă servicii similare BMW Online (conexiunea la internet se face cu telefonul mobil al utilizatorului)

2011. Se lansează Pandora (disponibil numai în SUA), primul third-party app integrat pe automobil.

 

2) HiFi – Bang & Olufsen şi experienţa „home cinema“ în automobil

BMW Bang & Olufsen 4

De-a lungul timpului, BMW a colaborat cu cei mai mari producători pentru sistemele audio, aşa cum este Bose sau Harman Kardon. Acum, în prim-plan pentru modelele BMW se află noua soluţie dezvoltată de Bang & Olufsen, sistemul care foloseşte incinte acustice din aluminiu, în stilul specific al mărcii daneze. Materialele de înaltă calitate şi designul rafinat reflectă pe deplin noua atenţie a mărcii pentru interiorul automobilului.

Sistemele Bang & Olufsen se remarcă prin tehnologia de înaltă fidelitate ALT (Acoustic Lens Technology), care permite o distribuţie remarcabilă a sunetelor de frecvenţă înaltă. Împreună cu izolarea fonică de excepţie, cele 16 incinte acustice cu o putere totală maximă de 1200 W transformă fiecare automobil BMW într-o veritabilă sală de concerte.

BMW Bang & Olufsen

Sistemul de sunet poate fi pus în valoare prin funcţiile  de internet Apps (disponibile opţional), cu aplicaţii precum Deezer sau Aupeo!, care fac accesibil un univers de zeci de milioane de melodii. De asemenea poate fi utilizată conectarea USB a sistemului iDrive. Aceasta nu citeşte doar fişiere audio de înaltă calite, ci poate reda şi fişiere video pe ecranul central sau pe monitoarele integrate în tetiere (pentru Rear Seat Entertainment System, disponibil opţional). Sistemul de sunet Bang & Olufsen este acum disponibil, în diferite configuraţii, pe BMW Seria 7, BMW Seria 6, BMW Seria 5, precum şi pe noile BMW X5 şi BMW X6.

 

3) Asistentul de fază lungă şi BMW Night Vision cu Spot dinamic de lumină

BMW lumini

Vizibilitatea, mai ales pe timp de noapte, este un factor important pentru siguranţă. Conform statisticilor Autorităţii germane de statistică, cele mai multe accidente se întâmplă noaptea, chiar dacă traficul e semnificativ mai redus.

Faza lungă acoperă o distanţă de aproximativ 300 de metri (600 m pentru tehnologia LASER), în timp ce faza scurtă acoperă 70–80 m. Distanţa de frânare pentru un şofer care se deplasează cu 100 km/h este de 80 m și inclusiv timpul de reacţie scade. De aceea iluminatul optim este esenţial.

BMW foloseşte o serie de tehnologii pentru mai multă siguranţă şi confort în deplasările pe timp de noapte precum Asistent fază lungă (158 de euro pentru BMW X5) sau Night Vison cu spot dinamic de lumină (2210 euro  pentru BMW X5). Împreună cu head-up display-ul, display-ul multifuncţional sau sistemul de comenzi vocale (inclus în sistemul de navigaţie), acestea asigură atenţia maximă a conducătorului auto asupra drumului.

 

Asistentul de fază lungă adaptiv

BMW lumini 3

Sistemul este disponibil în această versiune din 2011, făcându-și debutul pe noua generaţie BMW Seria 3. Cu excepţia BMW Seria 1 şi BMW X1, asistentul de fază lungă adaptiv este disponibil pentru întreaga gamă BMW. Prin controlul individual al farurilor (unghiul de rotaţie, activare/dezactivare), sistemul creează o zonă „acoperită“ pentru a evita orbirea celorlalţi participanţi la trafic.

Sistemul se bazează pe o cameră video poziţionată pe parbriz, în dreptul oglinzii retrovizoare, pentru identificarea altor participanţi la trafic. Controlul foarte precis al farurilor (cu până la 0,1 grade) permite ca restul participanţilor la trafic să fie evitaţi de bătaia fazei lungi, doar o zonă foarte îngustă fiind ocolită de fasciculul de lumină.

Studiile au arătat că utilizatorii evită folosirea fazei lungi din motive de comoditate. Prin asistentul de fază lungă adaptiv, care operează automat faza lungă, se asigură funcţionarea fazei lungi chiar şi în contextul existenței unor alţi participanţi la trafic, fără ca aceştia să fie deranjaţi. Conform statisticilor, se creşte utilizarea fazei lungi de la 2% la până la 17% din timp.

 

BMW Night Vision cu spot dinamic de lumină

BMW NightVision

BMW Night Vision se află acum la a treia generaţie. Pe baza unui algoritm complex, acesta poate recunoaşte acum pietoni sau animale mari care se află pe carosabil sau alături de carosabil şi au potenţialul de a se intersecta cu traiectoria automobilului. În baza nivelului de risc, o avertizare este afişată pe display-ul de bord şi pe head-up display (dacă acesta există în echiparea mașinii). Pictograma de avertizare indică informaţii despre tipul pericolului (pieton sau animal), precum şi direcţia de deplasare în cazul pietonului.

În cazul unui risc major de impact se emite o avertizare sonoră şi se pregăteşte sistemul de frânare. În aceste condiţii, la cea mai simplă atingere a pedalei de frână se acţionează puterea maximă de frânare.

Sistemul BMW Night Vision este completat de spotul dinamic de lumină. În aceste condiţii, farurile de ceaţă sunt înlocuite de două spoturi LED speciale. Sistemul are posibilitatea de a-i lumina pe pietonii care se află într-o zonă de pericol şi trasează o linie luminoasă către aceştia, pentru a-i scoate în evidenţă. Pentru animale este folosită o iluminare intermitentă. Se atrage astfel atenţia asupra pericolelor din trafic pentru a reduce timpul de reacţie al şoferilor. Împreună cu asistentul de fază lungă, se asigură că restul participanţilor la trafic nu sunt orbiţi de spotul dinamic de lumină.

 

Repere în dezvoltarea sistemelor de lumini BMW

1974 – Primul BMW cu faruri rotunde duble, BMW Seria 5

1991 – Faruri cu xenon, premieră mondială BMW Seria 7

2001 – Primul BMW cu „Corona rings“

2003 – Primul sistem cu faruri adaptive pentru iluminare în curbă

2005 – BMW Night Vision, primul constructor german care oferă acest sistem. „Corona rings“ preiau funcţia de iluminare pe timp de zi.

2009 – „Corona rings“ cu iluminare LED

2011 – HighBeam Assist, debut pe BMW Seria 3

2012 – BMW NightVision cu Dynamic Light Spot

2014 – Faruri Laser, premieră mondială BMW i8

 

4) BMW i – i vine de la inovaţie

BMW i3 1

BMW i iese în evidenţă prin automobilele şi serviciile de mobilitate de avangardă, prin designul inspiraţional şi noua interpretare a conceptului premium care este puternic definită de dezvoltarea durabilă de-a lungul întregului ciclu de viață al produsului. Tehnologiile prezentate prin BMW i sunt unul dintre pilonii de dezvoltare ai mărcii. Materiale precum fibra de carbon sunt preluate acum pe alte modele ale mărcii, în vreme ce sistemele de propulsie eDrive vor fi baza noilor modele plug-in hibride ale mărcii, cu BMW X5 anunţat pentru 2015. Lista de inovaţii pe care le propune noul model include, alături de tehnologii noi de fabricaţie (cu un consum mai mic cu 50% de energie şi 75% de curent), soluţii constructive de avangardă (BMW i vine cu o serie de premiere mondiale absolute, precum utilizarea CFRP la scară industrială sau alte materiale precum Kenaf sau Gorilla Glass), noi sisteme de conectare, precum navigaţia intermodală cu soluţii care includ mijloace de transport în comun sau conectarea cu smart watches precum Samsung Galaxy Gear.

BMW i3 este primul automobil premium din lume conceput din start pentru a fi propulsat de un sistem electric. Rezultatul e plăcerea condusului, emblematică pentru BMW, furnizată cu emisii zero, o experiență neegalată de nicio altă maşină cu propulsie electrică. Asemenea arhitecturii unice a automobilului – bazată în jurul structurii LifeDrive, cu celula pasagerilor din CFRP şi modulul de aluminiu care cuprinde sistemul de propulsie, acumulatorul şi şasiul –, electromotorul, electronica de putere şi bateria litiu-ion au fost dezvoltate independent de BMW Group, în cadrul programului BMW eDrive. Astfel a existat certitudinea că „Plăcerea de a conduce“ – tradiţională pentru BMW – este o caracteristică centrală a BMW i3.

BMW i3

Totodată, sistemele de asistare a conducătorului şi serviciile de mobilitate de la BMW Connected Drive, precum şi serviciile 360° ELECTRIC – toate dezvoltate special pentru BMW i – transformă mobilitatea urbană fără emisii într-o experienţă convingătoare a condusului cotidian.

BMW i3 are avantajul costurilor deosebit de reduse de utilizare, estimate la aproximativ 60% din nivelul unui BMW 320d în Germania, chiar dacă acesta din urmă se remarcă prin cifre de consum deosebit de reduse. Evaluarea este făcută pe baza prețurilor din Germania pentru energie și combustibil, precum și la nivelul subvențiilor acordate de statul german pentru automobilele electrice. În acelaşi timp, Inspectoratul Tehnic TÜV SÜD a atestat că BMW i3 are un potenţial de a emite gaze de seră mai mic cu aproximativ 30–50% faţă de automobilele convenţionale comparabile pe parcursul întregului ciclu de viaţă.

BMW i3 4

Electromotorul care echipează BMW i3 generează o putere maximă de 125 kW/170 CP şi un cuplu maxim de 250 Nm. Puterea instantanee este transferată către puntea spate prin intermediul unei transmisii cu un singur raport. Motorul e alimentat cu energie de la celulele litiu-ion de stocare integrate în secţiunea de sub podeaua maşinii. Centrul de greutate al lui i3, dispus foarte jos – rezultatul unei plasări joase şi centrale a bateriilor –, şi distribuţia echilibrată a maselor au o contribuţie suplimentară la manevrabilitatea agilă a automobilului. Acumulatorul oferă maşinii o autonomie cotidiană cuprinsă între 130 şi 160 de kilometri atunci când este încărcat complet de la o sursă casnică de curent electric, un panou BMW i sau o staţie publică de alimentare.

 

Articole similare

Comentarii închise.