Home Teste Test: SEAT León SC Cupra

Test: SEAT León SC Cupra

de

_RBC2211

Deși noul SEAT León este un bestseller, gama avea nevoie de o versiune emblematică pentru genele sportive ale mărcii spaniole. Aceasta a sosit sub forma noii Cupra cu motor 2.0 TSI de 280 CP, cutie de viteze DSG și pachet de echipare ultracomplet.

Text: Adrian Drăgan. Foto: Radu Chindriș

 

Vară, toropeală, trafic aglomerat, dor de vacanță… lucruri care îmi treceau prin cap în drum spre locul de întâlnire cu noul León Cupra. Dar entuziasmul era moderat fiindcă ultimele întâlniri cu așa-zise modele sportive compacte mă făcuseră să regret că am dat curs invitației. Și asta pentru că, mai nou, sportivitatea a devenit doar un simplu element de marketing ce se traduce printr-un design mai agresiv, roți mai mari, poate un pachet aerodinamic și un invariabil buton care promite să-ți schimbe mașina, ca în povești, din gloabă într-un armăsar care mănâncă jar. Însă fără o tehnologie corespunzătoare. Tăierea de costuri și, în unele cazuri, chiar feedbackul clienților care nu mai urmăresc astăzi neapărat performanța unui model, ci mai mult imaginea sa i-au determinat pe constructori să coboare nivelul performanțelor sportive, mulțumindu-se de fapt să ofere sportivitatea ca pachet de echipare.

Test: Seat León FR 1.4 TSI (122 CP)

La polul opus mai sunt însă mărci care nu renunță la imaginea pe care și-au creat-o și care încă mai tratează cu seriozitate sportivitatea, în pofida faptului că fac eforturi, la fel ca toți ceilalți, să ofere modele mai puțin poluante, mai economice, sigure și confortabile. O astfel de marcă este SEAT, constructorul spaniol fiind printre cei mai afectați de criza care tocmai s-a încheiat, deoarece a fost prins pe picior greșit cu o gamă mai puțin adaptată cerințelor europene. Dar a reușit, grație unui management performant și inteligent, să schimbe din mers toată gama de modele și chiar să găsească segmentul de piață care să i se potrivească. Și asta mizând în continuare pe sportivitatea modelelor sale, ba chiar accentuând această trăsătură a mărcii. Consecvent, SEAT continuă și tradiția de a lansa câte un model vârf de gamă pentru fiecare dintre seriile sale, nou-venitul, protagonistul testului de față, fiind coupé-ul León SC Cupra.

Prima dată, mi-au sărit în ochi jantele pe 19 țoli cu spițe și un design special, ce lăsau să se vadă etrierele roșii pe care scrie Cupra. Poate, un clișeu la prima vedere, dar, din punctul meu de vedere, o promisiune clară că tot ceea ce urma de acolo înainte avea să se întâmple extrem de rapid. Pachetul aerodinamic și diferențele de design față de modelul standard nu sunt însă mari, cu excepția eleronului poziționat în partea de sus a lunetei, a grilelor de aer mărite din spoilerul față și a celor două țevi de eșapament. Un singur minus ar fi lipsa pragurilor laterale.

Modulul de sunet al sistemului audio este poziționat ingenios în interiorul roții de rezervă.

Modulul de sunet al sistemului audio este poziționat ingenios în interiorul roții de rezervă.

Mult mai multe schimbări te întâmpină însă la interior, unde scaunele Cupra sunt mai adânc profilate, fiind tapițate standard cu Alcantara și având o inserție în culoarea caroseriei, volanul este îmbrăcat în piele și echipat cu padele pentru schimbarea treptelor în cazul cutiei DSG, pedalierul e din aluminiu, plus alte mici detalii introduse în special pentru partea confortabilă a vieții. Aș menționa aici SEAT Media System Plus, pachetul Confort Drive și iluminarea interioară cu leduri.

Dar, după ce am rotit cheia în contact, m-am trezit rapid din contemplare. Un sunet extrem de plăcut mi-a gâdilat timpanele. Motorul de 2 litri TSI supraalimentat și echipat cu injecție directă beneficiază de un sistem de evacuare acordat precum un instrument muzical. Și sunetul devine din ce în ce mai plăcut pe măsură ce accelerezi. Însă, deși am rulat într-un regim sportiv, consumul mediu a fost surprinzător de apropiat de valoarea de 6,4 litri anunțată de constructor. La drum, suspensiile lucrează corect, amortizează bine, dar pe denivelări anvelopele ultraplate te fac să simți „talentul“ asfaltatorilor. Însă mașina accelerează viguros, direcția progresivă fiind precisă.

Pentru prima dată pe León Cupra, evacuare dublă și difuzor de aer sub parașocul din spate

Pentru prima dată pe León Cupra, evacuare dublă și difuzor de aer sub parașocul din spate

Un drum de munte relativ liber ne-a permis să descoperim pas cu pas potențialul acestei mașini. Am apăsat butonul Cupra al sistemului oferit stan­dard SEAT Drive Profile, și totul s-a schimbat. 280 de cai și-au înfipt instantaneu copitele în asfalt, roțile din față au dat să se învârtească în loc, dar diferențialul blocabil a făcut să nu irosească în van cei 350 Nm ai motorului. Trebuie să vă spun însă că acest sistem are două componente. Simpla apăsare a butonului Cupra de pe bord modifică tăria suspensiilor adaptive, răspunsul direcției, al cutiei, caracteristica de cuplu, decuplarea ESP și chiar modul de funcționare al compresorului de aer condiționat. Chestia cea mai tare este însă că acestea pot fi configurate individual și salvate în profilul șoferului. În plus, León Cupra este dotat cu cronometru de bord, ceea ce subliniază fără echivoc faptul că nu se teme de câteva tururi pe circuit.

Test: Seat León ST 1.2 TSI DSG

La apăsarea butonului Cupra, întreaga mașină parcă se încordează, devine mai prezentă, mai promptă la comenzile șoferului, mai pregătită de asalt. Virajele lungi pot fi negociate fără emoții cu accelerația la podea, retrogradarea treptelor este instantanee chiar și în modul automat, ceea ce e perfect pentru că te ajută ca, la reaccelerare, să ieși rapid din curbă. În modul manual, plăcerea este și mai mare, dar, padelele fiind solidare cu volanul, necesită ceva vreme pentru obișnuință în timpul roti­rii sale pe succesiunile de viraje. Nu există ruliu și nu există subvirare, aici fiind meritul autoblocantului, al pneurilor și al suspensiei bine reglate. Grație acesteia, chiar și la viteză ridicată, denivelările sunt abordate fără proverbialul tangaj sau alte zgomote ale suspensiei, mașina fiind permanent lipită de asfalt.

Test comparativ clasa compactă: Focus, Civic, i30, Astra, 308, Golf

Am rămas impresionat după acest test. În primul rând, apreciez că SEAT și-a respectat blazonul și a scos unul dintre cele mai performante hatchbackuri compacte de pe piață. Și asta nu doar pe hârtie. În plus, mașina este confortabilă și economică, deși unele opționale sunt destul de scumpe.

ams 8/2014

Modulul de sunet al sistemului audio este poziționat ingenios în interiorul roții de rezervă.
Pentru prima dată pe León Cupra, evacuare dublă și difuzor de aer sub parașocul din spate

 

Date tehnice

Articole similare

Comentarii închise.