Numărul 1 din cadrul grupului auto multinațional Stellantis, a sosit la Roma la campionatul ePrix, cu un Maserati pur electric și a vorbit despre Europa, energie, mobilitate și revenirea mărcii Lancia în competiții oficiale.
La ediția din acest an de la Roma a competiției ePrix rezervată monoposturilor propulsate electric, managerul grupului auto Stellantis, Carlos Tavares a sosit la volanul unui Maserati electric. Este vorba de un Maserati pur electric, prototipul noului model GranTurismo Folgore, o demonstrație de mișcare „că automobilele electrice sunt incredibil de superioare în toate privințele celor endotermice”. Aceste cuvinte au fost rostite de managerul grupului Stellantis, Carlos Tavares care este cunoscut ca un un mare fan al automobilelor cu motoare convenționale, dar nu se gândește de două ori când vine vorba de a recunoaște avantajele „tehnice” ale tranziției ecologice.
Așa cum de altfel nu și-a reținut cuvintele în a critica strategia de tranziție implementată în Europa, cu interzicerea comercializării de automobile cu motoare pe combustie fixată pentru 2035. „O poziție dogmatică care nu va face bine nimănui, nici măcar planetei”, a reiterat Tavares în timpul conferinței de presă de la Colosseum Quadrato în care s-a vorbit puțin despre Motorsport și mai mult despre viitoarea mobilitate electrică.
„Trebuie să recunoaștem odată pentru totdeauna că producătorii noștrii de automobile s-au conformat deja. Avem un număr de 19 modele electrice la comercializare și vom adăuga alte 15 în termen de doi ani. Tranziția ecologică a trecut deja pentru o companie ca a noastră. Automobilele sunt toate în pregătire conform planului nostru Dare Forward 2030.”
Dar Tavares pune imediat punctul pe „i” când vine vorba de „cine ar trebui să facă așa” în ceea ce privește tranziția, susținând că industria și-a făcut deja toate temele pe care le-a putut și ar fi trebuit să le facă pentru a se adapta la noile decizii politice în Europa.
„Problema este că atunci când automobilul ajunge la dealeri, clientul trebuie să aibă infrastructura de încărcare și asta trebuie rezolvată de fiecare țară în parte. Și atunci trebuie să fii sigur că atunci când vrei să utilizezi mașina electrică, există energie pentru toată lumea, fiind nevoie de o strategie energetică”.
Potrivit lui Carlos Tavares, astăzi cea mai mare și mai provocatoare întârziere, în afară de războiul din Ucraina, este legată de capacitatea de producție a energiei curate: „Acesta este motivul pentru care energia nucleară a revenit și vorbim din nou despre asta. (…) Putem discuta dacă acestă energie nucleară este cu adevărat curată sau nu, dar avem nevoie de mai mult timp pentru a genera. Dacă nu există electricitate, nu puteți avea mobilitate electrică. Avem strategia de energie curată pentru a fi pregătiți pentru 2030? Aceasta este o întrebare pentru politicieni.”
Sentimentul exprimat de managerul portughez este că în fața unor întrebări de acest gen, guvernele încep să se clatine și atunci se întreabă: „Dacă nu mai sunt atât de siguri, de ce mențin interdicția? Nu vă puteți decide să interziceți și apoi să ezitați. Suntem gata să discutăm despre orice soluție.”
În vederea dispariției mașinilor endotermice, celor care îl întreabă de ce fabricile europene nu mai pot produce mașini cu motoare tradiționale pentru alte piețe, Tavares explică nesustenabilitatea economică dată fiind structura costurilor de producție ale continentului european. În acest sens, Carlos Tavares adaugă: „Trebuie să producem și să modernizăm industria, nu să o înghețăm în trecut. Trebuie să o pregătim pentru viitorul european iar acest viitor a fost decis de liderii europeni”.
Având în vedere acest lucru, numărul unu al grupului Stellantis, nu agrează să îmbrățișeze strategia implementată de alți producători care au filiale specializate ale companiei în producția de mașini electrice și de mașini tradiționale: „Mă gândesc la angajații mei. Ce le-aș spune angajaților care produc încă mașini cu motoare convenționale? Compania este formată din oameni, nu din mărci. Prefer ca toți să mergem împreună în direcția viitorului. Chiar dacă nu este ușor”.
În complexitatea cadrului actual, s-a vorbit și de creșterea neîncetată a listelor de prețuri care, explică Tavares cresc din trei motive: „dezechilibrul dintre cerere și ofertă din cauza deficitului de semiconductori, creșterea costurilor materiilor prime din cauza razboiului si costul electrificarii. Asta este o problemă pentru clasa de mijloc care nu isi va putea permite să cumpere automobile noi. Dar exista o serie de mecanisme care cresc costul otelului, de exemplu, si depind de politicile europene. care ar putea fi îmbunătățite”.
Potrivit CEO-ului Stellantis, soluția ar fi să avem mai mult timp pentru a perfecționa tranziția și propune o rețetă teoretizată de diverși manageri de companii auto, să întinerim vârsta parcului auto european care se ridică astăzi la 11 ani cu emisii medii egale cu 170 g/km, favorizând înlocuirea mașinilor cu tehnologii mai puțin poluante, dar totuși accesibile. „De ce nu o facem așa? Oamenii nu mai vor combustibili fosili, ca dogmatism, care este însă opusul pragmatismului”.
Găsim imediat și pragmatismul care îl deosebește pe Tavares, gândit atunci când vorbim despre competiții unde, întrebat despre o posibilă revenire a mărcii Lancia în curse, acesta a răspuns: „Considerăm sportul cu motor un instrument de marketing, așa că, investim bani într-un program și măsuram randamentul. Trebuie să alegem disciplina potrivită și să câștigăm. Pe baza acestuia putem calcula rentabilitatea investiției (…) Luca Napolitano, CEO-ul mărcii Lancia, va decide pentru Lancia și va înțelege dacă și de ce poate ar fi mai bine să investești în sportul cu motor decât în alte instrumente de marketing”.
Tot pe tema Lancia, Tavares a explicat de ce din punctul său de vedere nu ar exista nici o concurență internă cu marca DS: „Lancia exprimă eleganța italiană iar DS exprimă sofisticarea franceză. Sunt două moduri diferite de a fi premium și cred că avem creativitatea necesară pentru a le dezvolta pe ambele”.
Foto: Stellantis




