Vă aduceți aminte de poveștile de pe vremuri, când China abia devenise Nr.1 mondial, cum Europa și America vor fi luate cu asalt ca Marele Zid de invadatori? Să o luăm ușurel, totul este aproape în regulă.
Mai exact, companiile auto Chineze au ales o rută ocolitoare – după ce unii dintre ei au dat direct cu stângul în dreptul. Vă mai aduceți aminte că în România a fost o modă cu SUV-urile Great Wall aduse de o firmă afiliată cu băutura Alexandrion – da, și noi am uitat de ele din fericire, deoarece s-au stricat la fel de repede precum bine-cunoscuții teneși cu talpă subțire. Însă ambițiile companiilor din China nu s-au stins, ci doar metamorfozat. Să nu uităm că, de exemplu, acum Geely este în spatele unor mărci de ultra-prestigiu din Europa – Volvo și de anul acesta și Lotus. Iar Americanii au ajuns să importe modele Volvo S60L și S90 de la fabricile din China…
Așadar, nu ar trebui să ne mire că printre numeroasele premiere de la Frankfurt s-au strecurat și ceva modele din China – Chery Exeed TX și Wey XEV Concept. Le vom lua pe rând, deoarece este foarte interesantă o dezbatere a posibilităților deschise de acestea. În primul rând, tehnologia și calitatea produselor Made in China a avansat foarte rapid – inclusiv datorită parteneriatelor cu producătorii tradiționali din Vest. Mai exact, China este acum lider mondial la vânzări (posibil în câțiva ani și la nivel de tehnologizare) și la capitolul automobile eco – drept pentru care ambele modele sunt de tipul PHEV, plug in hybrid.
Primul dintre ele, Exeed TX de la Chery, este și cel mai interesant, deoarece are cele mai mari șanse de a deveni cotidian în Europa – poate chiar și în România. Chery, unul dintre cei mai mari producători din China, și cel mai mare exportator auto al țării, a decis – la fel ca Geely cu Lynk&Co. – să pună bazele unei noi mărci, Exeed. Primul lor produs nu este un concept, ci TX a fost dezvoltat ca model de serie în cooperare cu furnizori de componente majori pe bazele unei platforme dedicate electrificării, complet noi – din ea brandul va declina o „întreagă familie de modele vândute în Europa pe cuprinsul a mai multe segmente,” conform Chery CEO Anning Chen. Exeed TX este un SUV compact PHEV, dotat cu un motor pe bezină de 1.5 litri și 147 CP, mixat cu un motor electric de 114 CP, o cutie automată în șapte trepte și un sistem AWD inteligent. Cel mai important, SUV-ul are o autonomie complet electrică de 70 km la viteze maxime de 120 km/h.
„Alături” de Exeed TX am mai avut parte și de un concept pe care specialiștii prezenți la Frankfurt s-au grăbit să-l denumească Tesla Model X de China – mai ales datorită utilizării portierelor de tip gullwing – denumite falcon doors la Tesla. Wey XEV pe numele său, acest concept este de fapt realizat sub patronajul Great Wall Motors, Wey fiind marca de lux a concernului. Este vorba tot despre un PHEV, însă caracteristicile tehnice nu au fost dezvăluite – compania spunând însă că la bord se află și un sistem autonom extrem de capabil, ce aparent s-ar descurca la fel de bine pe șoselele de mare viteză ca și în aglomerările urbane.