Home ȘtiriIndustrieCriza VW: VW vrea să închidă trei uzine în Germania și să reducă salariile din cauza scăderii dramatice a profiturilor

Criza VW: VW vrea să închidă trei uzine în Germania și să reducă salariile din cauza scăderii dramatice a profiturilor

de Răzvan Măgureanu
uzina VW Wolfsburg

Criza VW: Volkswagen intenționează să închidă cel puțin trei uzine în Germania deși inițial se vorbea doar de una și să facă reduceri în locațiile rămase.

Planurile lui Volkswagen au fost făcute publice de către sindicate la un eveniment care a avut loc la Wolfsburg luni 28 octombrie. Șefa sindicatului VW,  Daniela Cavallo, a anunțat că uzinele existente trebuie să se micșoreze în sensul că vor fi reduse numărul de schimburi, de linii de producție și de unități produse.

Problema nu este că nu există cerere ci faptul că VW nu va mai putea produce atât de multe modele cu motoare diesel în Europa deoarece ar plăti amenzi uriașe pentru depășirea  normelor de emisii de flotă care la anul se reduc de la 106 la 95 g/km CO2.  Cererea pentru noile Passat Variant și Tiguan diesel există dar producerea lor ar conduce la penalități uriașe din partea UE și atunci soluția este reducerea producției și încercarea de a vinde mai multe modele electrice pentru a echilibra nivelul de emisii de flotă.

„Nici o fabrică nu este sigură”, subliniază Cavallo, potrivit Agenției de presă germană, referindu-se la uzina din Osnabrück, care a pierdut deja o posibilă comandă de la Porsche și este acum considerată în pericol de închidere.

Salarii mai mici

Nu se vorbește însă doar de închideri de uzine ci și de un plan de austeritate mai dur din necesitatea de a face economii de miliarde de euro în uzinele mari.  Șeful concernului VW și al lui Porsche, Oliver Blume, a anunțat încă din septembrie că va începe un program de restructurare.

După 30 de ani, VW nu mai garantează siguranța locului de muncă, ceea ce ar face posibile concedieri de la mijlocul lui 2025.  VW are în total aproximativ 120.000 de angajați în Germania, dintre care circa jumătate lucrează la uzina din Wolfsburg.

Alte măsuri de economisire se referă la structura salariilor. Cavallo a explicat că Consiliul de administrație al grupului VW vrea să reducă salariile cu 10% pe o perioadă nedefinită și că nu vor mai exista niciun fel de măriri în 2025 și 2026. În plus, vor fi anulate bonusurile și bonusurile aniversare, ceea ce a adus numeroase critici din partea angajaților.

Cavallo a reacționat foarte dur și a descris lista de măsuri a Consiliului de Administrație drept o “listă otrăvitoare”, concluzionând că angajații vor înregistra pierderi financiare semnificative.

Potrivit unui raport din „Spiegel”, sindicatul IG Metall și-a exprimat criticile față de reducerile planificate. Thorsten Gröger, negociatorul șef al IG Metall, a descris măsurile de austeritate drept „planuri turbate ale Consiliului de administrație” care reprezintă „o înjunghiere adâncă în inima forței de muncă VW ”.

El a subliniat că aceste planuri nu sunt în niciun caz acceptabile și a cerut ca managementul  VW să dezvolte concepte de viitor durabile în loc de „măsuri clare”. Gröger a avertizat conducerea cu privire la consecințe dacă planurile vor fi puse în aplicare la viitoarele negocieri colective.

A doua rundă de negocieri între VW și IG Metall privind un nou contract colectiv este programată să aibă loc azi 30 octombrie. În prima rundă de negocieri, VW a respins deja cererea lui IG Metall de  creștere a salariilor cu 7%  subliniind nevoia de economii.

Sindicatul nu cere doar o majorare a salariului, ci și îmbunătățirea condițiilor de pregătire a ucenicilor, dar având în vedere situația economică actuală a companiei, acest lucru are șanse mici de reușită.

VW justifică măsurile de austeritate propuse prin rezultatele financiare dezastruoase din trimestrul al treilea care au fost publicate astăzi 30 octombrie.

Profitul a scăzut cu 63,7% în trimestrul al treilea la 1,58 miliarde euro din cauza creșterii costurilor fixe și vânzărilor în scădere pe piața chineză.

Scăderea vânzărilor în China se datorează faptului că VW are o ofertă limitată de modele electrice, iar chinezii se orientează din ce în ce mai mult spre modelele electrice ale producătorilor locali. VW nu poate concura cu prețurile producătorilor locali deși a redus foarte mult prețurile în China la modelele din familia ID.

Vânzările grupului VW în al treilea trimestru din 2024 au scăzut cu 7% la puțin sub 2,2 milioane unități.  Vânzările în scădere afectează în principal marca mamă VW, al cărui profit a scăzut la numai 2% în primele 9 luni din 2024.

Șeful financiar al grupului VW, Arno Antlitz, a spus că “acest lucru arată nevoia urgentă de reduceri semnificative a costurilor și îmbunătățiri ale eficienței”.

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.