Înainte de anul 1990, Dacia s-a implicat în competițiile internaționale, în special în țările în care își exporta o parte din producția de la Mioveni. Prima participare notabilă a fost în anii ’70, în cadrul Tour d’Europe, unde a terminat pe locul 2 în ierarhia echipelor de uzină.
Text: Gabi Gogiu Foto: SNP
A urmat un program competițional susținut, cele mai bune rezultate fiind înregistrate exact acum 30 de ani, în Grecia și în Portugalia, unde echipajul Ștefan Vasile – Ovidiu Scobai (Dacia 1310) a urcat pe podiumul WRC (World Rally Car).
Acum, la 30 de ani distanță de cea mai bună performanță românească în WRC, Ștefan Vasile a revenit în Raliul Acropolis la volanul unei Dacia 1310, o copie fidelă după modelul cu care a alergat și în 1985, dar de această dată cu un nou copilot: Levi Dudi. Mașina a fost construită de echipa Just Classics, restaurator de mașini de colecție după fotografiile și amintirile lui Ștefan Vasile.
L-am contactat pe nea Fane și l-am întrebat cum a fost reîntâlnirea cu Raliul Acropolis. Iată ce ne-a declarat: „Deși mă așteptam să fie o revedere și o rememorare a Raliului Acropolis, pentru mine a fost experiență nouă, pentru că am participat la un raliu de regularitate, în trafic deschis circulației auto, având impuse anumite viteze cu care trebuia să parcurgem probele speciale, unele dintre acestea fiind acum pe asfalt, nu pe celebrul macadam care a făcut celebră această cursă. Cu toate acestea, amintirile au revenit, atmosfera a fost frumoasă, din cele 100 de mașini înscrise 60 au fost sporting istorice și au parcurs raliul contra cronometru, iar 40 au făcut raliul de regularitate. Dintre acestea, doar 30 au trecut linia de sosire, iar noi am terminat pe locul 11, câștigând și o probă specială!“
Următoarea competiție la care va participa Ștefan Vasile este Raliul Sibiului, care se va disputa în perioada 20–23 august.