Ambițiile coreenilor de a accede în vârful industriei, indiferent de domeniu, au fost demonstrate în decursul istoriei de nume deja consacrate: Samsung este cel mai mare constructor mondial de electronice, Daewoo este lider incontestabil în construcția de vapoare și utilaje grele, iar Hyundai se bate de la egal la egal cu greii europeni și niponi din domeniul auto. În aceste condiții, mai miră pe cineva faptul că Hankook are ambiția de a accede în top 3 cei mai mari constructori de anvelope din lume? Ei bine, nu! Deocamdată sunt pe locul șapte, în spatele Goodyear, Michelin și Bridgestone, dar tactica coreeană de a investi masiv în cercetare, dezvoltare și, mai ales, în echipa sa, este câștigătoare având în vedere creșterea constantă înregistrată cel puțin în ultimul deceniu.
În prezent, Hankook produce 103 milioane de anvelope pe an, deține patru sedii regionale, cinci centre de dezvoltare, șapte uzine de producție și 28 de filiale locale și este prezent pe piețele a 180 de țări. Pentru că Europa este una dintre cele mai dificile piețe de desfacere, coreenii au înțeles că nu se pot impune aici fără investiții majore atât în producție, cât și în centre de cercetare și dezvoltare. Astfel, în 2007 au inaugurat fabrica de la Rácalmás, Ungaria, unde produc 19 milioane de anvelope. Descinderea din Ungaria a fost de bun augur, astfel că, în prezent, Hankook deține o cotă de piață în țara vecină și prietenă de 42%! În România, cota de piață Hankook este de 6%, în creștere vizibilă în istoria recentă!
Acestea sunt informațiile condensate a ceea ce înseamnă Hankook în prezent. Dincolo de testul celor mai noi anvelope Hankook, The Ventus Experience a adus cu sine și o vizită la fabrica Rácalmás, unde am văzut detaliile tehnice ale celor mai noi inovații Hankook, dar și ocazia să aflăm câte ceva din filosofia coreenilor. Încă de la început, oficialii coreeni ne-au semnalat, cu nedisimulată mândrie, faptul că sunt furnizori OE (de primă echipare) pentru branduri de prestigiu precum BMW, Mercedes-Benz, Lincoln sau Porsche, anul 2016 aducând cu sine prima echipare originală cu anvelope Hankook a limuzinei BMW Seria 7. Acest lucru spune multe despre nivelul de performanță la care au ajuns anvelopele lor. Gama Hankook acoperă toate nivelele industriei auto, de la automobile de oraș până la limuzine și SUV-uri, de la automobile sport până la camioane și utilaje grele. Nu intru în detalii, în schimb vreau să vă atrag atenția asupra câtorva tehnologii pe care pune accentul Hankook.
Prima este ‘HRS®’ (Hankook Runflat System). Anvelopele dotate cu această tehnologie, similară cu ceea ce oferă Goodyear sau Dunlop, au părțile laterale întărite, astfel că, în cazul pierderii totale a presiunii rezultate în urma unei înțepări, mai pot rula încă 80 de km cu presiune zero, o distanță suficientă pentru a ajunge la un service.
A doua tehnologie, patent Hankook, este SEALGUARD® și se dorește un pas mai departe față de Runflat. În interiorul anvelopei, pe spatele căii de rulare, este un strat dintr-un material cu vâscozitate ridicată, în a cărui compoziție intră cam aceleași substanțe ca și în carcasa anvelopei. Rețeta este, evident, un secret industrial, dar ceea ce face acest strat este de un real ajutor: în cazul în care anvelopa a fost înțepată de un cui, de maxim 5 mm diametru, este suficient ca acest cui să fie scos și ca mașina să ruleze câteva sute de metri. Prin încălzirea generată de frecarea anvelopei cu asfaltul, combinată cu presiunea din anvelopă și cu accelerația radială a acesteia, compusul SEALGUARD® pătrunde în gaură și o sigilează. Astfel este eliminată o vizită nedorită la vulcanizare sau necesitatea apelării la roata de rezervă. În cadrul The Ventus Experience, am asistat la demonstrarea acestei tehnologii pe un pneu care a fost „torturat” cu nu mai puțin de 24 de înțepături consecutive. La plecarea noastră, mașina respectivă încă rula și „nu se cerea” în service”. Dacă HRS® este deja pe piață, SEALGUARD® urmează să fie lansat în viitorul apropiat.
Ultima inovație prezentată de Hankook este ‘sound absorber®’. Anvelopele dotate cu această tehnologie au lipită pe spatele căii de rualre un material fonoabsorbant cu o compoziție similară buretelui utilizat în studiourile audio. Grație acestuia, zgomotul produs de anvelopă este redus cu 5 dB. Dacă vi se pare puțin, aflați că diferența dintre vitezele 1 și 3 ale unui feon este de 2 dB. Și această tehnologie este în faza finală de cercetare, urmând să fie lansată curând pe piață.