Mini Countryman și-a completat gama de versiuni cu cea mai sportivă variantă, Cooper S ALL4, un adevărat pachet de mușchi ambalat într-un SUV plin de farmec și stil.
Text: Tudor Cristian. Foto: Radu Chindriș
Cool, glamour, finețe, clasă, iată numai câteva dintre adjectivele ce însoțesc modelul Mini încă de la relansarea sa sub bagheta magicienilor de la BMW. De atunci însă a trecut ceva vreme, iar dorința de continuă creștere a dus la apariția unei pleiade de derivate, Coupé, Cabrio, Roadster, Clubman, Countryman, care dorește să umple toate nișele din piață printr-o ofertă cât mai completă.
Chiar dacă unii s-ar putea plânge de diluarea ADN-ului istoric, eu, în calitatea mea de utilizator preponderent al rușinii de infrastructură românească, mă declar fericit de apariția lui Countryman. Poate, caroseria a pierdut ceva din finețea, delicatețea liniilor inițiale, în schimb, cel de la volan a câștigat imens la capitolul liniște interioară. Garda la sol ceva mai generoasă te ferește de emoțiile inerente unei incursiuni pe drumurile patriei. Ca să nu mai amintesc de nonșalanța cu care poți aborda acum proaspetele borduri ce tronează pe marginea trotuarelor.
Exteriorul, din punctul de vedere al designului, vine ca o expandare a temei originare. De aici apare o oarecare senzație de lene în finisarea detaliilor ansamblului, care, la limită, îi poate îndepărta pe cei care țin neapărat la blazonul brandului. Însă, cu toate acestea, nimeni nu se poate îndoi de apartenența lui Contryman la familia Mini. Fluiditatea liniilor, impecabila curbă a capotei, blocurile optice clasice, spatele tăiat, ce se completează la nivelul lunetei printr-un eleron – element care împreună cu evacuarea dublă accentuează senzația de sportivitate pe care o degajează întregul –, fac deliciul privitorului. Ca un adaos la toate acestea, versiunea Cooper S ar merge „augmentată“ cu jante generoase, din aliaj negru mat, care aduc un plus de „coolness“ contemporan. Apoi, dacă tot am plecat pe partea asta de „enhancement“ vizual, nici combinația de culori „Absolute Black metallic“ a caroseriei cu „Leder Lounge Carbon Black“ a tapițeriei nu dă deloc rău. Se mai adaugă „linie crom interior Anthracite“, „Colour Line Carbon Black“, plus „geamuri spate fumurii“ și ești pregătit pentru o tură pe Magheru. Sigur, după buget, un volan sport îmbrăcat în piele alcantara este exact „touch-ul“ sport necesar.
Interiorul oferă incomparabil mai mult spațiu decât celelalte versiuni. Aici, patru pasageri maturi au loc fără sforțări. Ba, mai mult, portbagajul poate adăposti două genți de voiaj, nu numai una. Ca de obicei, stilul adorabil al bordului, poziționarea comenzilor în zona centrală și desenul scaunelor sunt de un clasicism britanic inconfundabil.
Motorul, același 1.6 turbo ce dezvoltă 184 CP la 5.500 rpm, cu un maxim de 260 Nm între 1730 și 4500 rpm în overboost, îi permite mașinii să aibă prestații cu adevărat sportive. Accelerații fulminante, reprize viguroase – toate ingredientele unei dinamici de top. Răspunsul la apăsarea pedalei de accelerație ar putea fi ceva mai prompt, o oarecare inerție sesizându-se mai ales atunci când nu sincronizezi foarte bine turația motorului cu cea a turbinei. Ca la orice mașină cu pretenții sport, toate comenzile sunt ceva mai ferme, ca atare feedbackul pedalierului este foarte exact. Direcția extrem de precisă pare puțin cam greu de manevrat mai ales într-o utilizare preponderent urbană, însă îi dă siguranță celui de la volan, în special la viteze mari pe autostradă. Suspensia a mai renunțat la ceva din duritatea de kart a versiunii în trei uși, fiind mult mai plăcută pe drumuri denivelate. Amortizarea îmbunătățită duce la un confort sporit, iar din punct de vedere dinamic, nu este teribil penalizată. Sigur, caroseria are acum ceva balans față de „atitudinea de neclintit“ cu care Mini ne obișnuise, însă poate fi ținută în frâu fără ca persoana de la volan să transpire excesiv. La această ținută de drum ceva mai „laxă“ contribuie și garda la sol înălțată, ce duce la un centru de greutate plasat mai sus. În viață nu le poți avea pe toate, iar Mini Contryman Cooper S ALL4 face compromisuri exact cât trebuie pentru ca dinamica să nu fie subordonată confortului, dar, în același timp, pentru a oferi o mașină mai adaptată unui stil de viață complex, ce îmbină utilul cu activități multiple.
Singurul impediment în dorința de a vă recomanda călduros Mini Countryman Cooper S ALL4 este prețul de achiziție mai mult decât piperat. Versiunea pe care am avut-o în test, echipată cu niște elemente optice ce vin din zona versiunii John Cooper Works, ajunge la nu mai puțin de 39.799 de euro brut! Frumusețea, bunul-gust, calitățile sportive incontestabile, gradul de „coolness“ au un preț, se vede. Cu siguranță, nu unul mini.
Comentarii închise.