Odată cu aniversarea de 30 de ani, mai multe automobile care au avut premiera în cursul anului 1992, pot deveni automobile clasice prin obținerea atestatului de vehicul istoric pe baza căruia aceste automobile au menționată în cartea lor de identitate titulatura de ″Vehicul Istoric″ și care beneficiază de unele facilități.
Conform legislației, automobilele cu o vechime mai mare de 30 de ani pot obține un atestat de vehicul istoric eliberat de Retromobil Club România care reprezintă Autoritatea Națională – FIVA (Federation International des Vehicules Anciens) pe baza căruia Registrul Auto Român va menționa în cartea de identitate a automobilului respectiv titulatura de ″Vehicul Istoric″ și în acest fel automobilul devine oficial unul clasic fiind inclus în “patrimoniul cultural al autovehiculelor” în conformitate cu normele FIVA.
În plus, față de vechimea obligatorie de cel puțin de 30 ani, cea de-a doua condiție pentru atestarea istorică este ca starea respectivului automobil să fie una cât mai bună și binențeles originală în conformitate cu specificațiile producătorului auto respectiv.
Din momentul obținerii acestei certificări de ″Vehicul Istoric″, automobilul respectiv beneficiază conform legislației în vigoare din țara noastră, de scutire de impozit și plata rovinietei iar prin compania de asigurări parteneră a clubului Retromobil Club Romania sunt oferite asigurări tip RCA pe o perioadă de 6 luni la prețuri reduse membrilor clubului deținători de vehicule istorice.
Pe tot parcursul anului 1992 au avut loc lansări de modele interesante din toate segmentele de piață, începând cu modele din clasa mică precum a doua generație a modelului japonez Nissan Micra care a obținut la finalul anului premiul Car of the Year 1993 în Europa și terminând cu segmentul de lux cum ar fi modelul german Mercedes SEC (Seria W140) sau cel off road cu modelul american Jeep Grand Cherokee. Tot începând din 2022 la categoria ″Vehicul Istoric″, pot fi încadrate cu ușurință inclusiv versiunile sportive, facelift-urile și variantele de caroserie ale unor modele deja consacrate și care au debutat în cursul anului 1992. Pe cele mai importante dintre acestea le puteți găsi prezentate în galeria foto.
Pe piețele din țările occidendale, pot fi găsite cu ușurință la prețuri încă rezonabile, numeroase exemplare de vânzare aflate într-o stare destul de bună și care se pot încadra cu ușurință la categoria ″Vehicul Istoric″. Prețul de achiziție reprezintă adesea doar începutul investiței. Despre orele de mentenanță indiferent dacă sunt plătite sau doar efectuate singur de proprietar și facturile pieselor putem spune că, consolează faptul că nu există pierderi de valoare ci mai degrabă creșterea valorii în timp a automobilului clasic respectiv conform specialiștilor de la Classic Data sau Classic-Analytics.
Foto: Producători; Motor Klassik