La 107 ani de la nașterea lui Alec Issigonis, părintele modelului Mini original, constructorul britanic deținut de BMW a prezentat noua generație Mini.
Fără să se abată mult de la designul tradițional, aceasta este construită pe o platformă tehnică nouă și vine cu motoare cu trei cilindri și numeroase sisteme de siguranță și confort moderne.
Noul Mini a avut parte de un debut literalmente internațional, fiind prezentat concomitent pe scena saloanelor auto de la Los Angeles și Tokio, precum și în cadrul unui eveniment desfășurat la fabrica din Oxford. Deși este mai lung cu 98 mm (3821 mm), mai lat cu 44 mm (1727 mm) și mai înalt cu 7 mm (1414 mm) decât generația anterioară, designul a rămas fidel liniei inițiale.
Trăsăturile definitorii ale mașinii, precum pavilionul drept, farurile rotunde expresive, integrate în capota motorului, geamurile verticale și hayonul abrupt au rămas nealterate, dar detaliile de design aduc o notă evidentă de modernism. În premieră pentru acest segment, farurile sunt oferite opțional cu tehnologie full led, iar stopurile au devenit mult mai evidente și beneficiază de un design spectaculos. Sunt disponibile cinci culori pentru caroserie, plafonul putând fi comandat fie în culoarea caroseriei, fie în alb sau negru, fără costuri suplimentare.
De asemenea, ampatamentul a fost extins cu 42 mm (2495 mm), la fel ca și ecartamentele față și spate, cu 42 mm, respectiv 43 mm. Astfel, spațiul interior este vizibil mai generos, în timp ce portbagajul propune un volum util de încărcare de 211 litri, mai mult cu 51 de litri decât în trecut. Tot ca noutate merită precizată și posibilitatea înclinării spătarului banchetei.
Deși la prima vedere configurația bordului pare familiară, aici lucrurile nu mai sunt chiar așa cum le știam. În primul rând, vitezometrul a fost mutat în spatele volanului, pe coloana de direcție, iar comenzile geamurilor au fost repoziționate pe panoul ușilor, așa cum este normal. În locul clasicului vitezometru, în partea superioară a consolei centrale este integrat un nou sistem multimedia cu ecran de 8,8 inchi. Practic, acesta este o versiune simplificată a centralei de comandă iDrive de la BMW și dispune de un sistem de control similar, cu buton rotativ și touchpad. Mai nou, sistemul multimedia oferă suport și pentru telefoanele mobile cu sistem de operare Android, majoritatea aplicațiilor iOS urmând să fie disponibile și pe această platformă.
Mare revoluție s-a produs însă sub capotă, unde vor fi instalate motoarele cu trei cilindri dezvoltate de BMW. Construite oarecum pe principiul Lego, utilizând un cilindru universal cu capacitatea de 0,5 litri, acestea utilizează cele mai noi tehnologii de eficientizare a consumului: injecție directă, supraalimentare turbo și distribuție variabilă. La baza gamei avem noul motor de 1499 cmc, cu trei cilindri, care dezvoltă 136 CP/4200-6000 rpm și 220 Nm/1250-4000 rpm. În cazul său accelerația până la 100 km/h se realizează în 7.9 secunde, viteza maximă este de 210 km/h, iar consumul se rezumă la 4,5 l/100 km. Versiunea de top, Cooper S, utilizează un motor de 2,0 litri (192 CP/4700-6000 rpm și 280 Nm/1250-4750 rpm), cifrele esențiale în cazul său fiind 0-100 în 6.8 secunde, 235 km/h viteză de top și 5,7 l/100 km consum mediu.
De asemenea, la capitolul diesel avem tot un motor de 1,5 litri, cu trei cilindri, care generează 116 CP/4000 rpm și 270 Nm/1750 rpm. Vizând în special un consum de combustibil redus, cel indicat în fișa tehnică fiind de 3,5 l/100 km, această versiune accelerează până la100 km/h în 9.2 s și are o viteză maximă de 205 km/h. Toate motoarele au standard sistem start/stop și respectă norma antipoluare Euro 6. Opțional este oferită o transmisie automată cu șase rapoarte.
Test: Mini Paceman Cooper S
Tot în premieră, noul Mini este propus cu sistemul Driving Modes, ce schimbă răspunsul mașinii la comenzile șoferului și va putea fi echipat cu amortizoare controlate electronic (Dynamic Dumper Control). Nu lipsesc nici tenhologiile de eficientizare a consumului de combustibil, reunite sub numele Minimalism și care, în cazul cutiei de viteze automate, permit decuplarea motorului de la transmisie. Ca tehnologii moderne ce vin în sprijinul șoferului putem nota noul Head-Up Display cu ecran ce iese din bord (nu cu proiectarea informațiilor pe parbriz, ca la BMW), tempomatul adaptiv cu cameră video stereo, fără radar, ce identifică potențialele pericole și frânează automat, asistent pentru fază lungă, sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, precum și cameră video pentru marșarier.
În România, noul Mini va ajunge în prima parte a anului viitor.
Comentarii închise.