Home Retro Preț record pentru multipla campioană Lancia Delta HF Evo II Edizione Finale

Preț record pentru multipla campioană Lancia Delta HF Evo II Edizione Finale

de George Grosu

Șase titluri consecutive castigate în Campionatul Mondial de Raliuri fac din Lancia Delta o legendă. Versiunile speciale, cum ar fi Edizione Finale, sunt deosebit de scumpe și pot ajunge cu ușurință la prețuri compuse din șase cifre.

Având în vedere că Lancia a produs în 1995 un număr limitat de doar 250 unități din versiunea specială Edizione Finale a modelului Delta Integrale Evo II și că modelul se încadrează de anul trecut la categoria Vehicul Istoric, în ultimii doi ani au apărut destul de multe exemplare la vânzare iar dintre acestea doar trei exemplare au fost licitate în 2021. Dintre aceste trei exemplare, cel mai scump exemplar a fost vândut recent la un preț de 253.170 euro. Pentru cei mai puțini cunoscători, un sfert de milion pentru un model compact cu tracțiune integrală pare o sumă enormă chiar dacă acesta nu se găsește prea ușor la vânzare. 

Ei bine, Lancia Delta HF Integrale este o legendă în campionatul mondial de raliuri, obținând un număr de șase titluri consecutive la constructori între anii 1987 – 1992 și un total de 44 victorii. Prima rundă s-a încheiat cu o dublă victorie a Deltei, Juha Kankkunen și Miki Biasion au fost ambii de două ori campioni mondiali de raliuri la piloți cu Lancia – Kankkunen în 1987 și 1992 iar Biasion în 1988 și 1989. În anul 1990, pilotul Toyota Carlos Sainz a câștigat titlul la piloți cu modelul Celica Turbo 4WD. Începând din 1993, Toyota a început o serie de victorii în campionatul mondial de raliuri.

În anul 1987, Lancia o surclasase pe Audi, care a terminat a doua în Campionatul Mondial, având 140 punte față de 87 puncte, dar doi ani mai târziu competiția era deja mai dură. Lancia a păstrat Delta în formă, cu două etape evolutive, care a devenit mai lată de două ori, ultima evoluție din 1991 cu șapte centimetri. Acest lucru a condus la un aspect distinctiv și mai agresiv cu aripi evazate. Motorul turbo de doi litri a primit o chiulasă cu patru supape în 1989, iar capota a fost ușor supraînalțată, astfel încât să încapă în compartimentul motorului.

Toate modificările relevante pentru omologare, cum ar fi pasajele mai largi ale roții sau motorul cu 16 supape, au fost date și modelului de serie. Diverse versiuni speciale l-au sărbătorit pe sponsorul principal al echipei Lancia – Martini pentru al șaselea titlu de campioana mondial la constructori care pur și simplu au promovat vânzările. Unele dintre ele au fost vopsite în culori îndrăznețe. În ultimul an de producție, 1995, Lancia a lansat versiunea specială denumită Edizione Finale și produsă într-un număr de 250 unități care au fost vopsite în culoarea roșu „Rosso Amaranto”, o bandă centrală albastră și galbenă și jante gri din aliaj de 16 țoli. Trei fante pe capotă și diverse orificii pentru ventilație la partea din față asigură motorul turbo de doi litri că nu se supraîncălzește. În schimb, la partea din spate se evidențiază eleronul reglabil de deasupra hayonului. Cea mai puternică versiune stradală cu catalizator produce 215 CP. O tracțiune integrală permanentă cu o distribuție a puterii ușor mai mare pe puntea spate, contribuie din plin la o exploatare mai bună a performanțelor sportive ale motorului (viteză maximă 220 km/h, accelerație 0 – 100 km/h în 5,7 secunde). De asemenea, această versiune specială dispunea de arcuri marca Eibach și frâne Brembo ca dotări exclusive.

La interior, cele două scaune din față sunt de tip sport Recaro tapițate cu Alcantara de culoare gri. Șoferul are la dispoziție un volan sport din piele cu trei brațe fără dispozitivul airbag și pornește motorul printr-un comutator poziționat pe planșa de bord. Carcasa pentru tabloul de bord este din material plastic de culoare neagră și care dispune de șase instrumente de formă circulară și două afișaje suplimentare cu cifre galbene. Indicatoarele vitezometrului și ale turometrului se deplasează în direcții opuse. Pedalele si placa de sprijin din fața pasagerului sunt din tablă perforată asemenea variantei Delta de raliuri.

Exemplarul oferit de dealerul britanic DK Engineering s-a bucurat de o întreținere excelentă. Istoricul exemplarului este unul cunoscut și descris pe scurt. Astfel, primul proprietar nu a condus prea mult mașina și a vându-o unui colecționar din Belgia în 2008. Un an mai târziu, mașina a fost revândută în Marea Britanie, dar nu a fost înmatriculată acolo până în 2011. În 27 de ani, acestă Lancia Delta HF Integrale 16V Evo II Edizione Finale a totalizat un număr de doar 5.550 kilometri. Cu ocazia ultimei vizite de service la un specialist britanic al mărcii  Lancia în februarie 2020, cureaua de distribuție, pompa de combustibil, filtrele, bujiile și bateria au fost înlocuite. Delta este disponibilă pentru vizionare lângă Londra și este oferită la un preț echivalent de aproape 270.000 de euro.

Majoritatea exemplarelor de Lancia Delta HF Integrale ar trebui să fie mai ieftine decât acest exemplar în ediție specială Edizione Finale cu doar 5.500 de kilometri. Există și versiuni speciale care au fost construite într-un număr mai mare de unități, precum: Verde York ca 16V Kat sau Dealers Collection, prima însumând un număr de 1.224 unități. În mai 2021, un exemplar de Delta Edizione Finale a fost licitat de casa de licitații RM Sotheby’s pentru suma de 253.170 euro.

Foto: DK Engineering

Lancia Delta HF Evo II Edizione Finale
Lancia Delta HF Evo II Edizione Finale
Lancia Delta HF Evo II Edizione Finale
Lancia Delta HF Evo II Edizione Finale
Lancia Delta HF Evo II Edizione Finale
Lancia Delta HF Evo II Edizione Finale
Lancia Delta HF Evo II Edizione Finale
Lancia Delta HF Evo II Edizione Finale
Cockpit
doar 5.550 km rulați
Scaune sport Recaro
Banchetă spate
Jante cu design elaborat
Motor

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?