Skoda a prezentat Scala în Europa, însă nu a pensionat complet numele Rapid. Drept urmare, a doua generație a debutat recent în Rusia și va merge inclusiv în India sau China. În schimb, Mercedes-Benz are clar în vizor Bătrânul Continent cu noua generație a SUV-ului compact GLA.
Prima generație Rapid a fost un adevărat succes pentru Skoda – o alternativă mai accesibilă ca preț la deja clasica Octavia. Totuși, Skoda a crescut pretențiile în ultimul timp, drept pentru care a prezentat nu doar o nouă generație de Octavia, ci inclusiv un înlocuitor complet nou pentru Rapid – Scala. Și totuși, povestea modelului Rapid merge mai departe… în Rusia. Acolo a fost prezentată cea de-a doua generație și tot acolo va fi produs noul Rapid, la fabrica din Kaluga a producătorului ceh, de unde va fi exportat și în India sau China.
Din punct de vedere vizual, Rapid de Rusia arată ca un mix între liniile noi de stil introduse de Scala și proporțiile generației anterioare. Astfel, profilul este cât se poate de asemănător cu al liftback-ului precedent, în timp ce în față și spate Rapid a împrumutat tot ce este mai bun de la Scala. Interiorul este și el în mod evident inspirat de fratele european, însă Rapid de Rusia adoptă anumite materiale mai puțin pretențioase, din rațiuni de reduceri de costuri. Tehnologiile sunt totuși cam aceleași – atât cele de siguranță cât și de confort, noul Rapid aducând clienților din Rusia inclusiv instrumentarul de bord digital cât și noile sisteme de infotainment (cu ecrane de 6,5 sau 8 inch) de la Scala.
Sub capotă, Rapid de Rusia va avea parte doar de sisteme de propulsie alimentate cu benzină – un clasic 1,6 litri cu aspirație naturală și 90 sau 110 CP (transmisii cu cinci sau șase trepte, manuale) dar și un modern 1.4 TSI de 125 CP conectat la cutia automată DSG cu șapte rapoarte. Prețurile pornesc de la aproximativ 12.000 de euro, iar Rapid vine în Rusia cu elemente standard precum sistemul de aer condiționat, faruri și stopuri LED – dar și minuscule roți de 14 inch pentru versiunea de bază.
Mercedes-Benz a reînnoit recent întreaga sa familie de modele compacte: Clasa A (hatchback și Saloon), Clasa B, CLA (Coupé și Shooting Brake) – adăugând în plus și un nou reprezentant, SUV-ul GLB. Singurul rămas pe listă era micul GLA, modelul de intrare în gama SUV. Constructorul german a prezentat digital, pe platforma de comunicare „Mercedes me media”, cea de-a doua generație – astfel încât putem considera ciclul compact închis (pentru moment). Noul GLA este mai SUV de acum, abandonând o parte din caracteristicile de crossover ale modelului precedent.
Totul ține de proporții, GLA fiind mai scurt (4410 mm, -14), mai lat (1834 mm, +30) și mai ales mai înalt, cu peste 10 cm (1611 mm, +104). Ampatamentul a crescut și el cu 30 mm, în timp ce ecartamentele au primit și ele câte 46 de mm în plus. Datorită rearanjării dimensionale la interior este mai mult spațiu pentru toți pasagerii, cu mici excepții interesante: pasagerii din spate au cu 6 mm mai puțin spațiu la cap iar cei din față au 18 mm lipsă la nivelul picioarelor. În schimb, portbagajul are parte de o creștere subtilă, de la 421 la 435 litri. Iar Mercedes îi asigură și o variabilitate de monovolum noului GLA – bancheta culisează 14 cm, iar spătarul este ajustabil și fracționabil 40:60 sau chiar 40:20:40.
Mercedes ne-a obișnuit deja cu elementele de design ale zonei compacte, astfel încât stilul nu foarte revoluționar al noii generații nu este o surpriză – la fel și interiorul, care seamănă foarte bine cu restul modelelor din familie (A, B, CLA sau GLB). Evident, GLA este blindat cu tehnologii – de confort, infotainment sau de siguranță. Opțional, micul crossover devin un SUV adevărat, putând fi echipat cu sistemul 4Matic – iar acesta primește standard și ajutorul pachetului „Off-Road Engineering”. Clienții Europeni vor avea parte de noul model de la primăvară, motorizările fiind cel mai probabil deja cunoscute de pe restul compactelor.
Momentan, Mercedes ne-a oferit detalii despre versiunile de bază și de vârf. GLA 200 reprezintă punctul de intrare în gamă, fiind dotat cu motorul pe benzină de 1,33 litri dezvoltat alături de Renault. Acesta are 163 CP și 250 Nm, fiind legat la transmisia automată 7G-DCT. Sprintul la 100 km/h durează 8,7 secunde – iar viteza maximă este de 210 km/h. Căutătorii de adrenalină vor alege versiunea GLA 35 AMG – dotată cu propulsorul de 2 litri turbo și 306 CP / 400 Nm. Suficient pentru ca tracțiunea integrală 4Matic să-l propulseze până la 100 km/h în 5,1 secunde și apoi până la maxim 250 km/h.