Home Auto util Să fie lumină! Cele mai bune sisteme de iluminare, comparate cu cel al Daciei Duster

Să fie lumină! Cele mai bune sisteme de iluminare, comparate cu cel al Daciei Duster

de Dan Damian
Test lumini

Vorbim despre lumini, cel mai important sistem de asistență al unei mașini, în întuneric, în condițiile în care asistența umană ar trebui să fie întotdeauna activă.

Pentru că, de obicei, testăm modele actuale la Auto Motor și Sport, standardul nostru este reprezentat de luminile de top, în principiu la toate clasele, mulțumită tehnologiei LED. Chiar și mașinile mici „strălucesc” la fel de bine și de eficient cum o făceau odată doar modelele scumpe. Din aceste motive, pentru noi, un sistem halogen eficient este, de fapt, o lumânare pusă în fața mașinii.

Ocazia perfectă pentru a vedea, într-o comparație directă, cum arată diferența puternică din cosmosul tehnologiei actuale de iluminare, de la cea cu elemente oscilante, la matrice și laser. Pentru a observa acest lucru în practică, tăiem noaptea cu mașinile pe traseul nostru pentru testul de lumini. Invitat special: Audi e-tron S Sportback, primul model disponibil în producția de serie mare cu faruri LED matriceale, cu tehnologie digitală. Mercedes oferea un sistem similar pe modelul Maybach anterior, iar acum este în echiparea noii Clase S. Așadar, tehnologia nu e chiar nouă, dar rămâne una spectaculoasă.

test lumini - BMW X5

Pentru 2050 de euro în plus, X5 combină modulele LED cu tehnologia laser pentru raze de acțiune de până la 500 metri. Per ansamblu, luminozitate foarte puternică pe drum și pe margini, dar ușor peticită pe alocuri. Execută mici decupaje, uneori abrupte, care previn reflexiile de pe semnele de circulație. Risc foarte mic de orbire. Foarte luminos, pe rază mare, cu un fascicul lat și adaptare bună, dar ușor neomogen.

Să începem direct cu modelul X5, care, în afară de modulele LED pivotante, aruncă în luptă și laserul pentru faza lungă. Acesta este folosit de la aproximativ 60 km/h și doar pe liniile drepte lungi și pustii, pentru a preveni în mod real orbirea celorlalți șoferi, desigur, exact așa cum sistemul Marelli transformă noaptea în zi. Brusc, la capătul liniei drepte de jumătate de kilometru, unde în mod normal ar fi fost un întuneric deplin, poți vedea clar copacii și alte obstacole. Apropo, în viitor, BMW se va baza pe matricele de LED-uri și va integra laserele oscilante pe verticală și orizontală într-o măsură mult mai mare. Puternicul X5 este deja convingător la acest capitol, prin modul în care ocolește obstacolele cu ale sale module de LED-uri, în loc să întrerupă elemente individuale din acestea. Cu excepția unor momente de agitație la regularizarea fasciculului, oferă o performanță convingătoare.

Test Lumini - Porsche Cayenne

Luminile LED matriceale cu sistemul PDLS Plus, disponibile contra a 2.520 euro, luminează strălucitor și omogen, fără dungi enervante în fasciculul de lumină. Lumina tinde să fie concentrată pe banda de rulare și nu reduce intensitatea când vede semnele de circulație. În general, raza este amplă și ajustarea lineară. Sistemul este unul practic, fără ajustare prea bruscă. Luminozitate practică, omogenă, fără interferențe la marginea fasciculului, dar pot exista reflexii în semnele de circulație.

Performanță similară cu a lui Porsche Cayenne, cu ale sale LED-uri cu 84 de pixeli. Folosind o cameră video, nu doar că pune în umbră mașinile de pe contrasens sau semnele de trafic, dar și luminează zona de lângă ele pentru a îmbunătăți vizibilitatea. Ca toate SUV-urile, Cayenne beneficiază de înălțimea și suprafața mai mare a farurilor, care asigură dispersie optimă a luminii.

Test lumini - Dacia Duster

Doar luminile de zi sunt cu LED la Duster, restul se bazează pe halogen. Suprafața și înălțimea farurilor compensează lumina gălbuie, moderată ca intensitate, dar omogenă și distribuită corect. Ușor împrăștiată, chiar în fața mașinii. Coordonare bună cu faza lungă, care oferă fascicule de lumină lungi și late. Sistem lucrat bine, dar luminozitate slabă prin comparație directă cu sistemele LED.

Și Dacia Duster are acest avantaj. Deși lumina farurilor sale cu halogen este de un gălbui strălucitor în comparație cu LED-urile și doar moderat de lungă, o utilizează la maxim. Conul său de lumină este plăcut și practic, ca și cum ai porni faza lungă, în care unele sisteme luminează prea mult anumite zone, în timp ce altele rămân prea întunecate.

Test lumini - Volvo XC60

„Ciocanul lui Thor” strălucește pentru un plus de 900 euro. Lumină adaptivă și, în același timp bogată și plată, cu o nuanță albă omogenă, plus o rază decentă. Controlul luminii matriceale pare puțin haotic uneori, dar previne orbirea celorlalți, datorită secțiunii sale largi. Lumină LED de bază, omogenă, cu o culoare frumoasă, dar nu întotdeauna adaptabilă la situația de pe șosea.

Volvo XC60 nu prea lasă nimic în întuneric. În raport cu competitorii din acest test, crestele, văile și virajele nu reprezintă o problemă. LED-urile sale strălucitoare trimit întotdeauna suficientă lumină, indiferent de direcție.

Test lumini - Ford Focus

Pentru sumele de 500 și 1000 euro, în funcție de nivelul de echipare, Focus luminează cu faruri LED adaptive, controlate de o cameră video. Luminozitatea și raza sunt inferioare celor ale competitorilor. Se prezintă cu o culoare omogenă și control adaptiv relaxant, reminiscență a asistentului de fază lungă fără funcție matriceală. Nespectaculos, cu o rază moderată, sistemul LED este unul uniform și cu adaptare lineară.

Ford a venit în acest segment cu ceva original. În loc să folosească datele sistemului de navigație pentru a controla fasciculul de lumină, ca mulți alți competitori, modelul Focus citește semnele de circulație cu ajutorul camerei video, la intersecții și sensuri giratorii și își adaptează LED-urile în consecință.

Test Lumini - Mercedes Clasa A

Dacă plătești în plus 1.487 euro, Clasa A luminează cu un fascicul LED multiplu (matrix). Lumină omogenă, uniformă, de un galben pal, coloanele LED-urilor distincte și o rază decentă. Senzație plăcută, calmă, adaptare oarecum ezitantă, cu zone mari de luminozitate, fără senzație de orbire. Un sistem matriceal curat, conservator, cu o tipică „perdea LED”.

Cu luminile sale LED de 84 pixeli, de rezoluție mare și cu fascicule multiple, Mercedes Clasa A luminează împrejurimile atât cu ajutorul luminilor de fază lungă, cât și prin controlul fasciculului, chiar și la intersecții și sensuri giratorii.

De excepție

Pentru 1.643 euro în plus primești faruri cu LED-urile matriceale, dar Audi (chiar înainte de Mercedes Clasa S) oferă în producția de serie LED-uri matriceale digitale. Așadar, 5.094 de euro mai târziu, ai la dispoziție funcții spectaculoase, cum ar fi ghidarea predictivă pe banda de rulare și ajutorul de orientare, de exemplu în zonele aflate în construcție sau la schimbarea benzilor, dar și un covor de lumină în imediata apropiere a părții frontale. Una peste alta, performanța este convingătoare: controlul dinamic foarte bun la schimbarea topografiei drumului, virajelor, semnelor de circulație și la apariția altor mașini, pe care sistemul digital le izolează elegant, în funcție de conturul fiecăruia. Per ansamblu, Audi e-tron livrează un con de lumină excelent, luminos și omogen, fără o nuanță exagerată de alb și umbre minime (acestea provenind probabil de la carcasa farurilor). Nu am observat nici un efect de orbire, ajustarea automată previne reflexia în semnele de circulație.

Digital matrix LED module

Peste un milion de micro oglinzi împart luminile LED ale modelului Audi în 1,3 milioane de pixeli, care, în afara proiecțiilor animate, asigură un control lin, aproape imperceptibil, al fluxului de lumină atunci când conduci.
Sistemele digitale nu sunt neapărat mai strălucitoare decât celelalte, dar ale ajustează extrem de fin fluxul de lumină. Această performanță se datorează unui cip numit DMD (Digital Micromirror Device), ale cărui micro oglinzi, cu o lungime de ordinul sutimilor de milimetru se înclină de până la 500 de ori pe secundă, folosind un câmp electrostatic. În funcție de poziție, acestea fie transmit lumina pe asfalt, cu ajutorul lentilelor, fie o dirijează într-un element absorbant pentru a umbri obiectele din fața mașinii. Teoretic, ai putea vedea filme cu acest sistem, în practică asigură o perdea largă de lumină atunci când stai pe loc, marchează banda pe care circuli sau adaptează conul de lumină la mediul înconjurător, fie el static sau dinamic.

Funcția de asistare cu lumină la păstrarea benzii pare neobișnuită, dar calitatea controlului asupra complexului sistem digital este total convingătoare. Niciun alt model nu distribuie lumina mai omogen, nici unul nu izolează elementele din față mai precis. Aceste caracteristici garantează șofatul fără stres pe timp de noapte.

Text: Jorn Thomas/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: Rossen Gargolov, Marelli, Audi, BMW, Ford

CONCLUZIE

Luminile sunt cel mai important sistem de asistare, atunci când conduci pe întuneric și doar o comparație directă a diferitelor sisteme arată, individual, punctele bune și pe cele mai puțin bune. Luate ca atare, este clar că te poți baza pe orice sistem de iluminare, doar cel cu halogen al Daciei Duster are slăbiciuni evidente în ceea ce privește strălucirea și culoarea luminii. Cu toate acestea, distribuția corectă a luminii ajută și, în al doilea rând, încep să fie disponibile tot mai multe sisteme after market, unele chiar cu LED-uri. În testul nostru, sistemele adaptive arată cât de mult a evoluat tehnologia la acest capitol. Luminează perfect chiar și crestele și văile dificile, protejează mașinile de pe sensul opus și folosesc inteligent faza lungă. Există, însă, și diferențe între ele: unele au reacții abrupte de adaptare, aproape haotice, altele sunt cursive și naturale. Excelent este sistemul de la BMW, datorită tehnologiei laser. Excepțional de natural și util este sistemul complex și foarte scump, cu tehnologie matriceală digitală, de la Audi. Opiniile pot fi diferite în privința proiecțiilor sale adiționale, dar luminile lui e-tron sunt remarcabil de plăcute, eficiente și deloc obositoare. Nu se poate mai bine, la acest moment.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?