Concernul Stellantis, format la începutul anului 2021 prin fuziunea FCA cu PSA, va dezvolta patru platforme electrice pentru toate segmentele de piață și pentru toate cele 14 mărci și peste 110 modele ale grupului.
Standardizarea este singura măsură pentru reducerea costurilor. La numai 6 luni de la realizarea fuziunii, concernul Stellantis a elaborat deja patru platforme electrice numite STLA (Stellantis Architecture) care vor fi utilizate pentru cele 14 mărci și peste 110 modele ale grupului: PSA (Peugeot, Citroen, DS, Opel) și FCA (Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo, Dodge, Maserati).
4 platforme pentru 14 mărci
Cele patru platforme acoperă toate segmentele de piață inclusiv pick-up-uri:
– STLA Small pentru clasa mini, mică și compactă, autonomie până la 500 km, baterie între 37 și 82 kWh
– STLA Medium pentru clasa compactă și medie, autonomie până la 700 km, baterie între 82 și 104 kWh (destinată în principal modelelor premium DS și Alfa Romeo)
– STLA Large pentru clasa mare, SUV-uri și American muscle cars, autonomie de până la 800 km, baterie între 101 și 118 kWh
– STLA Frame pentru pick-up-uri și vehiculele comerciale americane, autonomie până la 800 km, baterie între 159 și peste 200 kWh
Acest lucru înseamnă că vor exista versiuni electrice inclusiv pentru modele ca off-roader-ul Wrangler, pick-up-ul Gladiator, pentru pick-up-urile americane de la RAM, dar și pentru mărcile premium DS și Alfa Romeo sau pentru marca supersportivă Maserati.
În ceea ce privește sistemele de încărcare a bateriilor, Stellantis anunță că ținta este ca într-un minut să se încarce energie pentru 32 km. Cele mai mici modele vor avea un consum de 12 kWh/100 km iar modelele electrice supersport de la Maserati vor putea atinge 100 km/h în numai 2 secunde. Asta înseamnă că Maserati va renunța la electrificarea platformei proprii și va prelua platforma STLA Medium sau Large.
Stellantis menționează că pe fiecare platformă se vor construi până la 2 milioane unități pe an. Întâi vor debuta modelele pe platformele STLA Medium și Large în 2023 urmate de cele pe platforma STLA Frame în 2024 și cele pe platforma STLA Small în 2026.
2 tipuri de baterii, 3 module electrice
Până în 2024, bateriile vor fi de două tipuri: unele fără nichel și cobalt pentru mașinile de buget din clasele mici și unele cu înaltă densitate de energie. Din 2026 vor fi disponibile noile baterii solid state.
Bateriile vor fi cuplate cu trei module electrice (EDM), acestea incluzând motorul, cutia de viteze și invertorul. EDM-urile sunt compacte, flexibile și pot fi scalate cu ușurință. De asemenea, pot fi combinate cu tracțiune față, spate, integrală, precum și Plug-In Hybrid (4xe). Cele trei module au următoarele puteri: 70 kW/400V (EDM1), 125-180 kW/400V (EDM2) și 150-330 kW /400/800V (EDM3).
Cinci uzine de baterii, 260 GWh putere instalată
În ceea ce privește producția de baterii, Stellantis plănuiește construcția a cinci uzine în Europa și America de Nord care vor produce 130 GWh până în 2025 și 260 GWh până în 2030. Bateriile pentru noile platforme provin de la joint venture-ul Stellantis/Saft ACC (Automotive Cell Co.). Prima uzină se va deschide la Douvrin în nordul Franței în 2023 urmată de cea de la Kaiserslautern în 2025. Fiecare va avea o putere instalată de 50 GWh. Celelalte trei locații urmează a fi decise până la finalul acestui an.
Până în 2030, Stellantis vrea să crească cota de mașini electrificate din Europa de la 14 la 70% iar în SUA de la 4 la peste 40%. Fiecare model al celor 14 mărci va avea cel puțin o versiune electrificată. Pentru a-și atinge acest scop, Stellantis va investi 30 miliarde euro până în 2025 și speră ca noile platforme comune modulare să permită sinergii care să economisească 5 miliarde euro pe an.