Home Teste Test: Audi Q5 Hybrid

Test: Audi Q5 Hybrid

de

!!!deschidere

Audi Q5 Hybrid este o plăcere vinovată care ascunde sub masca ecologiei, cu putere suficientă și lux din belșug. Dacă asta înseamnă să salvezi Planeta, atunci Greenpeace scrie pe mine!

 

Text: Cristian Sterea. Foto: Radu Chindriș

Deși, personal, am impresia că moda cu autovehiculele hibride a luat-o puțin înaintea tehnologiei, oriunde întorci capul vezi un nou model „verde“ care promite emisii infime de CO2. În fișa tehnică, toate par extrem de competente, dar, când le pui la treabă, constați că lucrurile nu stau tocmai așa. Ba consumă ceva mai mult decât ar trebui și, implicit, poluează mai mult, ba se arată cam stângace când vine vorba despre dinamică, ba sunt mai restrictive în privința spațiului interior din cauza bateriilor suplimentare. Mai mult, nici prețul nu le face prea atractive. Deci suficiente argumente ca detractorii să le considere niște fandoseli prin care cei cu dare de mână încearcă să câștige simpatia publicului. Totuși, condusul unei mașini hibride să știți că nu are doar darul de a te face să arăți mai responsabil în ochii celorlalți, ci chiar te schimbă la modul cel mai serios. Eu am simțit asta pe propria piele, la volanul lui Q5 Hybrid, primul model din gama Audi cu sistem de propulsie alternativ.

_RBC3886

Habitaclul fiind foarte bine insonorizat, funcționarea motorului termic la turații mici se face remarcată mai degrabă prin indicatoarele din bord decât prin sunet. Locul clasicului turometru a fost luat de un indicator de putere.

Sunt conștient de faptul că afirmațiile mele nu or să le convină deloc celor de la Audi, dar asta e, trăim într-o democrație în care cenzura nu mai are ce căuta, nici chiar cea personală. Așa că spun cât se poate de clar și răspicat: Audi Q5 Hybrid nu mi-a insuflat nici măcar o singură dată dorința de a apăsa accelerația până la podea! Veți zice că acest lucru este cât se poate normal pentru un vehicul eco, însă nu și pentru cel care e prezentat drept cel mai sportiv hibrid din segmentul SUV compact. Pur și simplu, nu vroiam să perturb liniștea monumentală ce domina habitaclul, atmosfera relaxată sau sunetul foarte fidel al instalației audio Bang & Olufsen. Am preferat să păstrez herghelia de 245 CP de sub capotă într-o formă fizică bună printr-o dietă adecvată, și nu prin exerciții epuizante. Până la urmă, strategia mea a dat roade, consumul de combustibil urban de 11,5 l/100 km, rezultat în urma testului, fiind rezonabil raportat la puterea, greutatea și tracțiunea integrală permanentă de tip Torsen ale lui Q5. Sistemul de propulsie hibrid dispune de un motor electric de 40 kW prins ca în menghină între propulsorul termic 2.0 TFSI (211 CP) și transmisia automată Tiptronic cu opt rapoarte. Interesant este că acesta e montat în locul clasicului convertizor de cuplu și îi suplinește funcția la plecările de pe loc.

În afară de cablurile portocalii, sub capotă totul pare foarte convențional. Bateriile montate sub podeaua portbagajului nu afectează capacitatea de încărcare. Dacă nu-ți bagi nasul pe unde nu îți fierbe oala, poți sta liniștit, Q5 Hybrid nu curentează.

În afară de cablurile portocalii, sub capotă totul pare foarte convențional. Bateriile montate sub podeaua portbagajului nu afectează capacitatea de încărcare. Dacă nu-ți bagi nasul pe unde nu îți fierbe oala, poți sta liniștit, Q5 Hybrid nu curentează.

Grație unui ambreiaj multidisc, motorul termic se decuplează de la transmisie și astfel Q5 Hybrid poate atinge exclusiv electric viteza de 100 km/h. Conform declarațiilor oficiale, bateriile litiu-ion montate în portbagaj sunt capabile să susțină o deplasare de aproximativ 3 km fără emisii poluante. În practică, acest lucru pare aproape imposibil, traficul urban uzual permițând destul de rar încărcarea lor completă. Totuși,  în ambuteiaje, componenta electrică este singura care propulsează mașina,  iar climatizarea sau sistemul de asistare al direcției nu ridică probleme de confort, fiind adaptate pentru o funcționare electrică. Evident, recuperarea energiei se face pe perioadele de decelerare, pedala de frână având un feedback mulțumitor, peste nivelul altor mașini similare. Ca performanțe, cu o accelerație de 7.1 secunde până la 100 km/h, Audi Q5 Hybrid rivalizează cu versiunile V6 diesel și pe benzină care afișează valori cu doar 0.6, respectiv 0.2 secunde mai bune. Cu toate astea, prețul versiunii hibride e considerabil mai mare, cei aproximativ 10.000 de euro plătiți în plus transformându-l pe Q5 Hybrid într-o opțiune nu doar ecologică, dar și exclusivistă.

Test: Lexus IS 300h

Poate că primul hibrid marca Audi nu-i o mașină foarte economică sau accesibilă, în schimb, îi răsplătește pe cei care cred în această tehnologie cu un confort de primă clasă, prestații dinamice mulțumitoare și taxe ceva mai mici. În plus, nimeni nu-ți mai poate reproșa că nu te preocupă protecția mediului, chiar dacă stai mai tot timpul cu pedala de accelerație la podea.

ams 7/2012

În afară de cablurile portocalii, sub capotă totul pare foarte convențional. Bateriile montate sub podeaua portbagajului nu afectează capacitatea de încărcare. Dacă nu-ți bagi nasul pe unde nu îți fierbe oala, poți sta liniștit, Q5 Hybrid nu curentează.

 

Articole similare

Comentarii închise.