Modele noi Știri Teste

Test cu Dacia Duster Pick-up, noul model din gama constructorului

Dezvoltat pe baza unor cerințe pragmatice, conceptul Dusterului Pick-Up s-a maturizat în timp, cucerind un loc în gama Dacia, astfel că noua generație și-a făcut apariția anul trecut pe piață. La acea dată, estimam că este puțin probabil să devină un model de masă. Dar iată că timpul ne-a contrazis și, începând cu 22 octombrie 2020, acesta poate fi achiziționat din showroom-urile Dacia la un preț de 22.456 euro. Vă prezentăm aici testul realizat de noi când Duster Pick-up era doar un model de serie limitată. 

Regimul de operare al tracțiunii integrale rămâne neschimbat, dar suspensiile pot fi revizuite la cerere.

În 2014, la 2 ani după încetarea producției Loganului Pick-Up, două vești au resuscitat interesul pentru un potențial nou „papuc“ Dacia: în America de Sud, Renault a prezentat la Salonul auto de la São Paulo conceptul unui pick-up cu cabină dublă care, anul următor, avea să se transforme în modelul de serie Duster Oroch; în același timp, în România, carosierul Romturingia livra către OMV Petrom primele exemplare Dacia Duster Pick-Up cu cabină simplă, special adaptate nevoilor companiei. 5 ani mai târziu, în ciuda speranțelor însuflețite ale unora de a vedea Dusterul Oroch adus și în Europa, singurul pick-up fabricat sub marca Dacia era în continuare reprezentat de cele câteva sute de unități prelucrate de Romturingia pe baza primei generații Duster.

În contextul prezenței discrete a acestor mașini în trafic, în toamna lui 2018 am avut parte de două surprize: expunerea în premieră la Salonul Internațional pentru Autovehicule Comerciale de la Hanovra a pick-upului derivat din noul Duster, realizat tot de Romturingia, împreună cu anunțul că acest model se va regăsi, începând din 2019, în oferta reprezentanțelor Dacia. A mai durat încă un an însă până ca acesta să apară în oferta comercială Dacia, dar astăzi el poate fi achiziționat de oricine. Noi am făcut acum ceva timp o vizită la Câmpulung, ca să descoperim mai multe detalii despre pick-upul conceput și fabricat în România.

 

Adopție reușită

La momentul testului nostru, multe detalii erau încă nefinalizate sau confidențiale în acea fază de pregătire a fabricației de serie, dar am avut și destule certitudini. În primul rând, încă de la primul contact cu mașina este  vizibilă integrarea reușită a conformației pick-up în designul actualului Duster. Iar explicația este simplă și se compune din două elemente. În primul rând, echipa Romturingia a fost sprijinită în dezvoltarea proiectului de toate entitățile Renault din România, inclusiv de Centrul de design auto Renault Europa Centrală, condus de la București de Jean Philippe Salar, cel care a supervizat designul noii generații Duster. Implicarea sa este evidentă, de pildă într-un mic detaliu, nervura de sub numărul de înmatriculare, care păstrează profilul original al hayonului, dar disimulează, de fapt, un decupaj amplu, ce permite coborârea oblonului la 90° (prima generație Duster Pick-Up avea un unghi limitat de deschidere a acestuia). Al doilea aspect este legat de baza de plecare pentru conversia pick-up, mașina care vine din fabrică. Dincolo de faptul că Dusterul ajunge la Câmpulung deja pregătit pentru „tăiere“, fără portierele din spate și hayon, concepția și prelucrarea mai atentă a mașinii se reflectă în toleranțele mai stricte decât înainte, ceea ce permite o aliniere mai exactă a panourilor laterale din material compozit care îmbracă secțiunea posterioară la nivelul benei.

 

Pick-up cu tracțiune integrală, cărăușul dorit de mulți. Al treilea stop este integrat în oblon. Sarcina statică a oblonului este de 80 kg. Balamalele vor fi diferite pe versiunea de serie. În rama neagră de deasupra lunetei este integrat proiectorul pentru benă.

Anatomie comparată

Practic, transformarea Dusterului în pick-up începe de la montantul central, în spatele grinzii de pe plafon, locul de unde este decupată secțiunea superioară a mașinii. În locul portierelor din spate sunt montate elemente triunghiulare de ranforsare ce reproduc gradul de elasticitate al caroseriei: zona este închisă la interior cu tablă zincată, iar la exterior e acoperită cu aripa din material compozit. Fixarea se face doar cu nituri din inox și adezivi industriali, fără sudură. Arhitectura benei, reperele constructive și soluțiile tehnice sunt concepute de specialiștii Romturingia și și-au dovedit deja viabilitatea în cazul pick-upurilor din flota OMV Petrom, utilizate în regim intensiv. Mai mult, aproape toate elementele necesare conversiei sunt fabricate la Câmpulung, cu ajutorul instalațiilor de tăiere cu plasmă, de termoformare și aparatelor de frezare cu comandă numerică.

 

Finisaje îngrijite și asamblare de calitate. Oblonul nu mai este un hayon tăiat, ci un reper nou.

Totuși, în pregătirea producției de serie a noului Duster Pick-Up, implicarea Renault este, de data aceasta, mult mai pregnantă, trădată deopotrivă de detalii și de decizii strategice, ceea ce dovedește că impactul acestui model ar putea fi mai mare decât în trecut. Unele repere folosite în proiect provin de la alte modele și sunt deja validate și omologate, altele care ar fi putut fi modificate au fost păstrate în forma originală – de exemplu, nu a fost agreată coborârea pragului benei, care ar fi implicat reproiectarea secțiunii posterioare și revizuirea barei din spate. Totul conduce către abordarea unei versiuni pick-up cât mai apropiată de modelul de origine, ceea ce a favorizat încă din stadiul de concepție o producție în serie mare. Cât de mare va decide doar piața, dar merită subliniat faptul că atât sistemul de producție de la Romturingia, cât și cel de control al fabricației și calității produsului final trec printr-un proces de validare conform normelor Renault.

 

Dusterul Pick-Up este produs local de Romturingia, respectând standardele mărcii Dacia. Bena este încăpătoare, cu protecții din plastic realizate în matrițele de termoformare prelucrate la Romturingia.

Nișă cu potențial

La prima vedere, șansele noului Duster Pick-Up sunt limitate. Cu o lungime de 1650 mm, bena este mai scurtă la nivelul podelei cu circa 150 mm față de a Loganului Pick-Up, căruia i s-a reproșat capacitatea limitată de încărcare. Desigur, spre deosebire de Logan, „papucul“ Duster are tracțiune integrală, un argument solid în potențiala confruntare cu Oroch, lansat inițial doar cu tracțiune față. Doar că, începând de anul 2018, Oroch a primit la el acasă și opțiunea 4×4 în combinație cu motorul de 2,0 litri pe benzină, de 143 CP. Adică exact conformația ideală pentru piața europeană de pick-upuri: cabină dublă, tracțiune integrală, motor cu peste 130 CP. Iar cum Dusterul european a adoptat relativ recent motorul 1.3 TCe (cu 130 sau 150 CP), dorința de a vedea Dusterul Oroch pe Bătrânul Continent nu mai pare atât de nerealizabilă. Însă avantajul pick-upului produs de Romturingia constă tocmai în faptul că este un produs de nișă, perfect adaptabil unor aplicații specializate, un vehicul utilitar și practic. Cu tot profilul său la modă, Oroch are o benă modestă (lungime de doar 1350 mm), în timp ce Dusterul Pick-Up de la Câmpulung poate fi carosat cu o suprastructură încăpătoare, cu sau fără instalație frigorifică, poate fi configurat pentru intervenții de urgență (pompieri, poliție) sau transport de valori. Romturingia a realizat pentru pick-upul său o platformă culisantă, care poate fi extrasă din benă pe o distanță de peste un metru, pentru a ușura accesul la unelte, echipamente sau altă încărcătură.

 

Interiorul este neschimbat, totul e să nu privești în spate, că dai cu nasul de lunetă.

Da, poate că într-un viitor nu foarte îndepărtat am putea vedea pe șoselele noastre Dusterul Oroch, dar asta nu înseamnă că pick-upul românesc produs la Câmpulung și-ar putea pierde locul pe piață. Un produs de nișă fabricat la standarde înalte de calitate, într-o unitate flexibilă, care nu solicită uzina-mamă și complet integrat în gama mărcii are toate motivele să aibă încredere în soarta sa.

Detalii suplimentare

Versiunea Duster Pick-Up este echipată cu motorizarea Blue dCi de 115 CP. Datorită cuplului maxim de 260 Nm la 2000 rot./min, Dacia promite că această variantă de propulsie este adaptată oricărui regim de exploatare – în sarcină, la drum întins sau pe teren dificil. Consumul oficial este redus: numai 5,02 litri/100 km în ciclu urban și de 4,93 litri/100 km în ciclu mixt, ceea ce ar trebui să constituie un avantaj major în utilizare.

Versiunea Duster Pick-Up este disponibilă în culoarea Blanc Glacier și este echipată cu jante din aliaj de 16”. Vehiculul beneficiază de toate elementele de siguranță aflate în dotarea modelului standard, printre care airbag-uri frontale și laterale pentru șofer și pasager, ABS cu repartitor electronic al forței de frânare, ESP și funcție anti-patinaj, sistem de asistență la demarajul în rampă și sistem de asistență la coborârea pantei.

Text: Daniel Butnariu
Foto: Adrian Cobzașu, Romturingia

 

Prototip de teste pe care au fost încercate și unele soluții stilistice, ceea ce explică bara vopsită asimetric. În partea inferioară este vizibil scutul pentru motor.

 

Platforma culisantă înlătură inconvenientul pragului proeminent al benei și permite un acces facil la încărcătură.

 

Prima generație Duster Pick-Up a fost solicitată și pe unele piețe unde se comercializează doar marca Renault. La fel s-a întâmplat și acum, presa de specialitate europeană „cerând” modelul și pe piețele proprii.

 

Romturingia oferă o gamă largă de amenajări auto, de la ambulanțe și vehicule cu incinte frigorifice până la blindate pentru transport valori. Declinările Dusterului sunt la fel de numeroase, cu aplicații diverse și extrem de specializate.

CARACTERISTICI TEHNICE

DIMENSIUNI

Lungime: 4341 mm

Lățime: 1822 mm (2052 mm cu oglinzile retrovizoare)

Înălțime: 1678 mm

Ampatament: 2673 mm

Gardă la sol gol: 224 mm

Lungime/lățime/înălțime benă: 1 650 / 980 (între pasajele roților) / 600 mm

Volumul util al benei: 1000 litri

Sarcina utilă: 500 kg