Home Teste Test de anduranță Dacia Sandero Stepway: Distracție maximă

Test de anduranță Dacia Sandero Stepway: Distracție maximă

de Răzvan Măgureanu
test de anduranta dacia sandero Stepway

Dacia Sandero Stepway a absolvit cu brio un test de anduranță de 70.000 km. Cea mai ieftină mașină din flota de teste de anduranță de la auto motor und sport i-a impresionat pe colegii noștri germani. În cele ce urmează, vă prezentăm bilanțul acestui test.

Pentru noi, pasionații de mașini, o mașină nouă este mai mult decât o mașină nouă. Este o promisiune a cărei magie ne subjugă mereu, nu doar când e vorba de propria mașină, ci și de fiecare mașină de test, din postura noastră norocoasă de redactori auto. Și promisiunea nu este limitată la câteva zile, ca în cazul unui test normal, ci se întinde pe mai multe luni. E o promisiune a experienței și a continuării progresului.

Din păcate, importatorii din România nu mai oferă mașini pentru teste de anduranță, dar ne amintim cu plăcere de primul test cu întâia generație Dacia Logan 1.4 fără ABS, în toamna anului 2004. Mașina roșie produsă în octombrie 2004, adică printre primele, a rulat peste 100.000 km fără probleme și, după mai mulți ani în redacție, a fost cumpărată de unul dintre colegii noștri de la auto motor și sport România, cu 1000 de euro și folosită mulți ani după aceea. Acum, colegii de la auto motor und sport au avut ocazia de a realiza un test de anduranță cu o Dacia Sandero de ultimă generație, lansată în toamna anului 2021.

Oricât de mult ne-am bucurat să acceptăm unele dintre asigurările amețitoare ale tuturor celor care se autoproclamă magicieni ai manevrabilității, deținători ai recordurilor de autonomie, aventurieri ai tracțiunii integrale și all-rounderuri din flota de testare pe termen lung, suntem conștienți de caracterul de neînlocuit al unei mașini cu unele puncte slabe exprimate cu sinceritate.

Înainte de a chema pe cineva să aducă o scară pentru a ne ajuta să coborâm de pe calul nostru mare, afirmația anterioară a vrut să fie opusul unei răutăți. Deși, din cauza constrângerilor de timp, Sandero a parcurs numai 70.000 km, față de 100.000, câți are de obicei un test de anduranță la auto motor und sport, mașina românească de clasă mică ne-a impresionat mai mult decât alte modele.

Faptul că îi acordăm imediat încredere ca vehicul de testare pe termen lung pentru sarcinile zilnice care nu necesită un efort prea mare, dar care, de multe ori, sunt chiar murdare, nu se datorează faptului că este prea bun pentru noi, ci pentru că se descurcă onorabil în orice privință și e bine echipat în acest scop, cu o gardă la sol de 20 cm, protecții rezistente la pasajele roților și un interior robust.

Lemne și prejudecăți

Dacia condimentează totul cu detalii frumoase, cum ar fi inelele argintii pentru comenzile climatizării, inserția din stofă din zona centrală a planșei de bord și inserțiile cromate din gurile de ventilație caracteristice versiunii Stepway. Mai mult, în timp, ambientul nu-și pierde nimic din soliditate și atractivitate. Dacia Sandero Stepway este o mașină de clasă mică mândră, pe care o simți mai valoroasă decât prețul său de 13.600 de euro în octombrie 2021 (plus 1890 de euro dotări suplimentare), datorită caracterului practic de zi cu zi. Acest lucru e valabil fie că este vorba de a aduce din trei drumuri niște lemne de foc din pădure, fie de a transporta pe portbagajul cu bare mobile o canoe, a cărei parte din față proiectează o umbră care face ca senzorul de lumină să creadă că a venit noaptea.

Motorul de un litru cu trei cilindri duce fără ezitare mașina în astfel de activități energice. Odată ce raportul scurt de demultiplicare al primei trepte a cutiei manuale cu șase trepte, ușor greoaie, îl ajută să treacă peste ezitarea inițială, propulsorul turbo pe benzină urcă vioi în turații. Și când face asta, sună întotdeauna mai puternic decât este de fapt. Cu 6,8 l/100 km în medie de-a lungul întregului test, consumul de carburant se situează la limita superioară a scalei, ceea ce se explică și prin numeroasele deplasări grăbite în care consumul crește chiar mai mult decât viteza.

La 16.512 km, când aceasta s-a apropiat de marcajul 180 de pe vitezometru, computerul de bord ne-a avertizat: „Stop“ și „Motorul ar putea fi distrus“. Presupunând că nu era o simplă sugestie, ci un avertisment, ne-am oprit, l-am oprit și am așteptat puțin. După aceea, totul a fost din nou în regulă. Cu toate acestea, ne-am dus la service, unde eroarea a fost ștearsă și un nou soft a fost instalat.

Ceva mai târziu, a sosit luna mai, iar Sandero a ajuns la Nürburgring. Nu, nu pe circuit. Aflat la a treia generație, Sandero a schimbat radical macazul datorită introducerii modernei platforme CMF-B, care a înlocuit-o pe cea veche de 20 de ani de la Clio II. Acum, Sandero este la fel de sigur ca înainte, dar trenul de rulare e mult mai bine reglat, mașina nu se mai înclină în viraje ca înainte, este mai agilă și permite chiar și mici plăceri la schimbarea direcției, care nu are totuși un feedback prea pronunțat.

În timpul unei călătorii în Franța, o furtună a surprins Sandero Stepway prin Paris și s-a lăsat cu niște urme de lovituri de grindină pe capotă, șase la număr, după cum au documentat cu meticulozitate câțiva colegi în jurnalul de bord.
Doar scaunele moi și alunecoase au fost menționate mai des, pe care mulți nu și-au găsit o poziție cu adevărat confortabilă, inclusiv din cauza faptului că centurile de siguranță nu pot fi reglate pe înălțime.

Sistemul de avertizare în privința unghiului mort nu funcționează prea exact în agitația de pe autostradă. Este singurul asistent, în afară de sistemul de frânare de urgență, și se folosește doar de informațiile senzorilor de parcare cu ultrasunete din gama joasă de frecvențe pentru avertismentele sale tardive și inexacte. Nici farurile nu luminează foarte eficient. Deși faza scurtă cu leduri, standard, este luminoasă, acestea orbesc adesea traficul din sens opus, chiar și cu reglajul corect al farurilor. Iar farurile de fază lungă cu halogen nu separă perfect lumina de întuneric.

Totuși, aceste lucruri trebuie puse în perspectivă având în vedere prețul, la fel ca și confortul suspensiei, care este cam fermă și se simte uneori la trecerea peste denivelările scurte. La urma urmei, alți producători nu oferă la fel de multe echipamente, spațiu, confort și tehnologie nu prea sofisticată, dar modernă, decât la prețuri cu mult peste 20.000 de euro. Iar pentru cei care vin cu eternul argument „mai bine îmi cumpăr o mașină mai mare la mâna a doua“, este de înțeles și are sens. Dar înțelegem și dorința de a deține o mașină nouă, una cu o garanție de 3 ani și cu perspectiva unei fiabilități impecabile. Pentru că, dacă Sandero ar fi pățit ceva după avertismentul privind motorul, nu ar fi fost vina lui.

La 35.412 km, un șofer cu o rulotă a zgâriat oglinda retrovizoare a lui Dacia Sandero Stepway, dar nu s-a oprit, ci s-a îndepărtat grăbit. Poate că o fi avut omul o urgență sau era pur și simplu nesimțit. Dar nu putem învinovăți Sandero pentru asta, așa cum nu o facem nici pentru incidentul de la kilometrul 54.676, când un jder a ros un cablu de la baterie. Iar la kilometrul 55.900 a sărit o piatră în parbriz.

Singurul defect a fost înlocuirea gratuită a bateriei cheii. A existat o oarecare confuzie cu privire la intervalul de întreținere. La început, ni s-a spus că Sandero Stepway trebuie să facă revizia la fiecare 20.000 km, așa că l-am trimis la service (1077 de lei). Mai târziu, computerul de bord ne-a anunțat că intervalul dintre revizii ar fi de 30.000 km. Așa că nu includem mica oprire pentru schimbul de ulei la 42.712 km, care ne readuce în sfârșit în ritm, ci doar a doua inspecție, la 60.000 km, care a costat 1557 de lei, cu ulei, bujii și filtre, plus discuri și plăcuțe de frână față noi, pentru alți 1287 de lei.

Faptul că costurile pe kilometru (15,2 cenți) sunt ridicate în ciuda acestor sume destul de mici pentru revizii poate fi explicat prin prețul ridicat al combustibilului, care a fost foarte mare peste tot în Europa în perioada de după pandemie. Pe de altă parte, inflația a contribuit la deprecierea scăzută (28,2%) – o Dacia Sandero Stepway echipată în mod comparabil costă astăzi cu 14,9 % mai mult, prețul de bază pornind de la 14.600 de euro, față de 12.700 la începutul testului.

Regrete la final
Nu numai pentru că alți producători au crescut prețurile și mai drastic, reprezintă totuși o investiție ieftină. O investiție în mobilitate contemporană, modernă, practică, accesibilă și fiabilă, așa cum s-a dovedit Dacia Sandero Stepway în testul de anduranță. Ne întristează faptul că pleacă mai devreme decât ne așteptam. Pentru că, în onestitatea sa fără pretenții și captivantă, a fost eroul flotei noastre de testare pe termen lung, oferind ceea ce a promis.

Dacia Sandero Stepway face o impresie bună pe rampa de service
Construită simplu, Dacia trece fără probleme și controlul final GTÜ. Deprecierea este  foarte redusă

Un VW Polo nu arată mai bine după 3 ani“, comentează Richard Stoll, șeful firmei de inginerie Stoll+Kollegen, după o verificare amănunțită a trenului de rulare, a sistemului de evacuare și a frânelor. Dimpotrivă, și chiar nu se vede că cel mai ieftin participant la testele de anduranță de la auto motor und sport a fost în multe călătorii obositoare și a trudit prin pâraie și noroi.

Construcția sa simplă, dar robustă, la un preț corect, dă roade. Chiar și rugina primară este greu de găsit. Și trebuie să punem asta pe seama faptului că hayonului îi lipsește o bară de protecție din cauciuc. Conform raportului de evaluare DAT, un dealer Dacia ar putea cere 10.125 de euro pentru acest Sandero, dar fără loviturile de pietricele sau deteriorările de vopsea menționate mai sus, care nu joacă niciun rol în acest caz.

test de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepway

Puncte forte și slabe 
Ei bine, cu toată fascinația noastră pentru cele mai noi tehnologii, avem totuși momentele noastre de „nice-to-have“. De exemplu, ori de câte ori am urcat în Dacia Sandero Stepway și ne-am instalat în 15 secunde. Tot ce trebuia să facem era să punem rapid telefonul în suportul inteligent, să-l conectăm la sistemul de infotainment prin USB, să reglăm volanul și scaunul și să pornim. Pentru că celelalte funcții de operare nu trebuie să fie setate sau sunt de la sine înțelese. La fel de unanim cum lăudăm simplitatea comenzilor, criticăm scaunele. Cele din față cu suport redus abia susțin spatele, iar marginea din față a șezutului este prea joasă.

+ Operare simplă
+ Ținută de drum sigură
+ Spațiu suficient
+ Motor turbo pe benzină rezonabil de sprinten și economic
+ Echipare bună pentru clasa sa
+ Calitate solidă a fabricației pe termen lung
+ Caroserie robustă, cu protecții, plus gardă la sol ridicată
+ Depreciere foarte redusă
+ Interval de întreținere lung (acum, 30.000 km)
+ Fiabilitate ridicată
+ Uzură redusă a pneurilor

– Scaune frontale inconfortabile
– Suspensie cam dură
– Zgomot puternic al motorului și vântului la viteze mai mari
– Sistem multimedia învechit
– Sisteme de asistență puține și nesigure

test de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepway

DATE TEHNICE 
Prima înmatriculare14.9.2021
Serie caroserie UU1DJF00767803050
Kilometraj la preluare 941
Kilometraj la final 73.945
Kilometri parcurși72.554
Cilincree  999 cmc
Putere maximă   91 CP/4600 rpm
Cuplu maxim, 160 Nm/2100 rpm
Masă proprie/sarcină utilă 1137/1578  kg
Performanțe
Accelerație, s
Început/final test de anduranță
0– 50 km/h                  3,7/3,7
0– 80 km/h                   8,2/8,2
0–100 km/h                 12,2/12,1
0–120 km/h                 18,3/18,2
0–140 km/h                  27,7/36,7
Reprize, s
60–100 km/h                     7,4/7,1
80–120 km/h                    10,1/10,0
Viteză maximă      172 km/h
Consum (WLTP) l/100 km   5,6 l/100 km
Emisii CO2                              128 g/km
Mașina corespunde clasei de emisii
Euro 6d-ISC-FCM
Consum în test                        l/100 km
minim                                       5,1 l/100 km
maxim                                       9,8  l/100 km
mediu în test                           6,8  l/100 km

 

ÎNTREȚINERE ȘI REPARAȚII
16.512 km                       Pe afișaj a apărut mesajul de avertizare „Stop“, cu mențiunea suplimentară „Motorul ar putea fi distrus“. Mesajul a dispărut după repornirea motorului.
16.558  km                      Mesaj de eroare șters la service. S-a efectuat actualizare software.                        (–)
19.869  km                       Revizie cu schimb de ulei, filtru de ulei, filtru de polen                                     1.077  lei
42.359 km                        Bateria cheii a fost înlocuită.                                                                                         (–)
42.712   km                      Schimb de ulei și filtru de ulei                                                                                    700 lei *
60.137 km                        Revizie cu schimb de ulei, filtru de ulei, filtru de aer,
filtru de polen, bujii                                                                                                                                                1.557 lei
60.137 km                       Discuri și plăcuțe de frână față înlocuite                                                                   1.287 lei

* Schimbul suplimentar de ulei din cauza unei revizii premature (42.712 km) nu este inclus în calculul costurilor. Operațiunile din paranteză au fost gratuite, în garanție.

COSTURI 
Preț nou și preț estimat
Preț mașină de test nouă la 4 noiembrie 2021                                     15.490 euro
Preț mașină de test nouă la 26 ianuarie 2024                                      18.400 euro
Preț estimativ după 72.554 km                                                                 11.125 euro

Costuri de operare 72 554 km
Combustibil  4918,5 litri                                                                               36.888  lei
Completare ulei                                                                                                nu
Întreținere                                                                                                         3921 lei
Reparații                                                                                                             nu
Costuri pneuri                                                                                                   1.300 lei
Costuri totale                                                                                                     42.109 lei   (0,58 lei/km)
Costuri totale fără combustibil
Revizii și pneuri                                                                                                 5221 lei    (0,07 lei/km)

test de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepwaytest de anduranta dacia sandero Stepway

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.