Construit pe platforma tehnică a lui Jeep Renegade, dar împrumutând inconfundabilul design al seriei 500, noul Fiat 500X le deschide italienilor poarta către segmentul crossoverelor compacte.
Text: Cristian Sterea. Foto: Fiat
Încurajați de succesul înregistrat cu reinventarea simpaticului citadin 500, cei de la Fiat au considerat de cuviință să dezvolte o serie întreagă de modele care au ca numitor comun designul retro al acestuia. Astfel, treptat, gama s-a mărit cu o versiune decapotabilă (500C) și cu un MPV (500L) disponibil în mai multe versiuni. Bineînțeles, tunerul Abarth nu a ratat momentul și a profitat și el de acest val uriaș de simpatie, transformându-l pe 500 într-un adevărat sportiv de buzunar. Acum, a venit timpul ca în gama constructorului italian să se facă loc unui crossover de oraș, segment aflat la mare modă în Europa. Denumit 500X, acesta folosește o rețetă ce are la bază două ingrediente foarte importante: pentru aluat s-a folosit platforma tehnică a lui Jeep Renegade (ampatamentul celor două modele este identic), iar glazura e după tipicul lui 500. În consecință, rezultatul are o savoare aparte, ce poate fi apreciată nu doar pe bulevardele marilor orașe, atrăgând ca un magnet numeroase priviri ce te urmăresc cu poftă, ci și în afara drumurilor asfaltate, unde experiența americanilor din grupul Fiat Chrysler, în speță a diviziei Jeep, își spune din plin cuvântul.

Prin design și cromatică, interiorul lasă o impresie foarte plăcută, deși la finisare nu au fost folosite materiale dintre cele mai rafinate.
Pentru a despărți clar apele încă de la nivelul designului, Fiat 500X apelează la câteva detalii specifice SUV-urilor, cum ar fi spoilerele care lasă impresia că integrează scuturi de protecție, ca să scoată în evidență aptitudinile superioare ale versiunilor Cross și Cross Plus în teren accidentat. De asemenea, caracterul ușor cameleonic este continuat de partea tehnică, care propune trei sisteme de tracțiune. Cel mai simplu utilizează un diferențial liber și acționează exclusiv roțile față. Pentru cei care consideră că un crossover ar trebui să poată face față cu ușurință situațiilor mai dificile de aderență, mai există două variante disponibile: prima elimină complicațiile mecanice, rămânând la tracțiunea față, dar apelează la sistemul ESP pentru a obține efectul unui diferențial blocabil prin frânarea roții care pierde aderența, iar cea de-a doua profită de priceperea inginerilor Jeep, preluând de la modelul Renegade sistemul 4×4 cu diferențial central controlat electronic. Versiunile cu tracțiune integrală dispun și de o gardă la sol mai mare, de 179 mm, în cazul versiunilor 4×2 aceasta fiind de 162 mm.

Niciun detaliu nu a fost lăsat la voia întâmplării: comenzi pentru climatizare și schimbător de viteze pur și simplu spectaculoase.
Deși particula „500“ regăsită în denumire ne face să ne gândim la o mașină cu dimensiuni liliputane, noul crossover al gamei Fiat nu e chiar mic. Având 4248 mm lungime, 1976 lățime și 1600 înălțime, 500X intră în competiție directă cu Nissan Juke, Peugeot 2008, Opel Mokka și Renault Captur, fiind chiar mai mare decât o bună parte din aceștia. Ca o consecință directă pozitivă, habitaclul oferă suficient spațiu chiar și pentru cinci pasageri, cu condiția ca pe locurile din spate să nu călătorească persoane prea înalte, care ar putea acuza spațiul la cap nu tocmai generos. În schimb, o mențiune specială o merită scaunele din față, acestea oferind o poziție de condus clar mai bună decât în cazul modelului 500. Portbagajul, cu cei 350 l pe care îi pune la dispoziție, se înscrie în limitele segmentului, ca de altfel și modularitatea, portbagajul având fund dublu.
Test: Nissan Juke 1.2 DIG-T 115 CP
La fel ca și exteriorul, designul bordului nu are mai nimic în comun cu Jeep Renegade și, cu toate că materialele folosite la finisare nu pot fi date drept exemplu, reușește să contureze o atmosferă superioară modelelor comune. În ceea ce privește componenta multimedia, 500X este pus la punct cu toate cerințele actuale în domeniu, de la utilizarea unui display tactil generos și până la conectivitatea extinsă, însă viteza de procesare a informațiilor nu pare una dintre virtuțile sale. Pe de altă parte, merită menționat zgomotul redus la vânt, coeficientul aerodinamic fiind cel mai bun din segment, conform declarațiilor oficialilor mărcii.

În funcție de aptitudinile în teren accidentat, Fiat 500X este disponibil în două versiuni distincte, care implică spoilere cu design ușor diferit. Doar nivelurile de echipare Cross și Cross Plus pot fi echipate cu tracțiune integrală, celelalte, denumite Pop, Popstar și Lounge, fiind oferite doar cu tracțiune față
Crossoverul italian nu este deloc zgârcit în ceea ce privește motorizările, nu mai puțin de șase variante fiind puse la dispoziția clienților. Gama propulsoarelor alimentate cu benzină începe cu un aspirat de 1,6 l (110 CP) și se continuă cu deja celebrul MultiAir de 1,4 l, dotat cu turbină și oferit în versiuni de 140 și 170 CP. La capitolul diesel, avem două motoare cu o carieră foarte îndelungată la Fiat: 1.6 MultiJet (120 CP) și 2.0 MultiJet (140 CP). Ulterior, gama va fi completată de propulsorul 1.3 MultiJet de 95 CP. Totodată, sunt propuse patru transmisii: două manuale, cu cinci și șase trepte, și două automate, cu șase și nouă (!) trepte. Da, ați citit bine, este vorba despre noua transmisie cu două ambreiaje multidisc produsă de ZF. Aceasta vine în compania motorizărilor de top, atât diesel, cât și pe benzină. În cazul propulsorului 2.0 MultiJet, curba de cuplu nu tocmai omogenă e mascată prin numeroasele schimbări rapide și line ale treptelor de viteză, dar consumul de combustibil nu pare avantajat, cei 5,5 l/100 km fiind depășiți cu peste 1,5 l în viața reală. În cazul acestei motorizări, trenul de rulare este setat mai ferm, ceea ce asigură o stabilitate decentă pe virajele abordate mai în forță, fără a compromite evident confortul, însă pe teren accidentat, penalizează tracțiunea. Pe de altă parte, dieselul de 1,6 litri propune un caracter mai echilibrat atât în ceea ce privește raportul performanțe/consum, cât și setarea trenului de rulare. Ceva mai permisive în acest caz, amortizoarele sunt mai plăcute la drum întins, mascând bine denivelările. Prețul este însă un ruliu mai evident pe viraje. Oricum, direcția comunicativă și feedbackul decent al mașinii te ajută să descoperi repede limitele dinamice și să nu te hazardezi prea tare pe viraje. În teren accidentat, 500X se bazează pe unghiurile de atac și degajare bune și pe tracțiunea integrală eficientă, dar nu își arogă performanțele lui Jeep Renegade. Există și un buton special care modifică răspunsurile motorului, transmisiei, tracțiunii și sistemelor electronice, pentru un plus de eficiență.
Fiat 500X este așteptat să debuteze pe piața din România în martie 2015, prețul estimat fiind situat sub cel propus de Jeep Renegade.
ams 1/2015



















Comentarii închise.