Construit pe platforma cu tracțiune față a lui A-Class, Mercedes GLA arată ca o compactă supradezvoltată și se face remarcat prin designul sofisticat și modern. Chiar și așa, toate caracteristicile unui SUV autentic sunt bifate.
Text: Cristian Sterea. Foto: Mercedes
La prima vedere, doar cu foarte mare indulgență Mercedes GLA poate fi catalogat drept SUV. Este cu peste 6 cm mai scund decât fratele de platformă B-Class și pare că nu știe cum arată pe dinăuntru un magazin cu echipamente de munte. Mai degrabă, GLA s-ar potrivi în parcarea unui cafenele cochete, unde ar fi apreciat pentru fizicul bine lucrat sau vestimentația elegantă, și nu rătăcit pe nu știu ce drum forestier. Cu toate astea, oficialii Mercedes susțin sus și tare că noul lor model este un SUV în toată puterea cuvântului și îl pun în aceeași categorie cu maestrul în off-road, G-Class. Mai mult, ei înaintează și câteva argumente destul de convingătoare: tracțiunea integrală e disponibilă pentru toate versiunile de motorizare cu excepția celei de bază, oferta include un tren de rulare pentru off-road, iar sistemele electronice sunt special gândite pentru a înlătura riscurile unei aventuri în afara drumurilor asfaltate. Pe de altă parte, dacă ar fi să ne uităm și în ograda principalilor concurenți, în speță BMW cu al său X1, Audi cu Q3 sau chiar Range Rover cu Evoque, constatăm că inclusiv aceștia abordează la fel de lejer latura off-road.
În privința interiorului nu există nicio surpriză, acesta fiind preluat cu arme și bagaje de la celelalte modele ale gamei compacte. Deci, vorbim despre același bord desenat elegant, finisat riguros, cu comenzi ordonate nemțește și cu guri de ventilație spectaculoase. Garda la sol ceva mai înaltă este greu sesizabilă din spatele volanului, iar oferta de spațiu nu le pune în dificultate nici pe persoanele mai înalte, atât timp cât nu se comandă pavilionul din sticlă, ce reduce vizibil spațiul de la nivelul capului. Portbagajul propune 421 de litri, mai mult cu 80 decât la A-Class, iar cei care consideră această valoare insuficientă pot apela la bancheta cu spătar reglabil, oferită opțional, care sporește capacitatea de încărcare cu 60 de litri, fără a renunța la locurile spate. Prin plierea banchetei se ajunge 1157 de litri.
Bineînțeles, nu lipsesc dotările simandicoase care să susțină prestigiul Mercedes indiferent de modelul sau clasa despre care vorbim. Printre acestea se numără scaunele sport cu tetiere integrate în spătar, sistemul audio de înaltă fidelitate Harman Kardon, finisaje cu materiale sofisticate și centrala multimedia Comand cu posibilitatea conectării la internet și numeroase aplicații (Facebook, Twitter, Aupeo, Street View). Arsenalul sistemelor de asistență are în vedere evitarea accidentelor prin atenționarea șoferului în cazul în care distanța față de vehiculul din față scade amenințător (dotare standard), iar în combinație cu tempomatul inteligent cu radar (oferit opțional), frânele pot fi acționate automat dacă reacția acestuia se lasă așteptată. Nu lipsesc nici sistemele suport de menținere a benzii de rulare, monitorizarea unghiului mort al oglinzilor retrovizoare exterioare și de activare a fazei lungi. În plus, cei care urăsc din tot sufletul manevrele de parcare pot lăsa această sarcină în seama unui „valet electronic“ priceput atât la parcări laterale, cât și cu spatele.
Test comparativ: sisteme electronice de stabilitate
Încă de la debutul vânzărilor, Mercedes GLA este oferit cu o paletă generoasă de motorizări, cu puteri între 136 și 360 CP. Toate sunt supraalimentate cu turbină, dispun de patru cilindri și includ în echiparea de bază funcția stop/start. Gama propulsoarelor alimentate cu benzină debutează cu o unitate de 1,6 litri ce dezvoltă 156 CP, aceasta fiind urmată de un motor de 2 litri și 211 CP. În tabăra diesel, regăsim arhicunoscutul propulsor de 2,2 litri oferit în două versiuni de putere: 136 și 170 CP. În vârful lanțului trofic se găsește recordmanul 45 AMG, care reușește să dezvolte 360 CP dintr-o cilindree de 2 litri. Cu excepția celor două versiuni de bază, diesel și pe benzină, care sunt cuplate la o cutie de viteze manuală cu șase rapoarte, toate celelalte motorizări vin în compania unei transmisii automate cu dublu ambreiaj și șapte trepte.
Clienții au la dispoziție o ofertă destul de largă de opțiuni și în privința trenului de rulare. Pe lângă setarea standard, aceștia pot înclina balanța în direcția sportivității comandând pachetul Dynamic Handling, care vine cu o gardă la sol cu 15 mm mai mică și amortizoare ceva mai dure, sau pot opta pentru pachetul Off-road, ce implică o gardă la sol mai mare cu 30 mm. De asemenea, în cazul versiunilor cu tracțiune integrală 4Matic, puntea spate este prinsă de caroserie prin intermediul unor bucșe cu miez de cauciuc care îmbunătățesc confortul. Deci, cu atenție și suficientă răbdare, fiecare client își poate configura mașina după propriile gusturi.
În comparație cu A-Class, care pare cam rigid, GLA se prezintă ca un Mercedes autentic. E confortabil în cea mai mare parte a timpului, cu excepția virajelor, unde își arată fără sfială latura sportivă. În ciuda ruliului discret, mașina comunică bine tendințele dinamice și are un caracter dinamic neutru. Doar în cazul în care entuziasmul celui de la volan este mult prea mare, mașina prezintă o ușoară tendință subviratoare. Motoarele răspund coerent și liniar la solicitări, iar transmisia automată 7G-DCT se dovedește promptă și discretă în schimbarea rapoartelor. Totuși, în sesiunile de condus rapid trebuie ales modul Sport sau folosite padelele din spatele volanului.
Indiferent dacă e ales pentru imaginea elevată, caracterul polivalent sau chiar discretele abilități în off-road, GLA va fi întotdeauna un companion plăcut. Deși vorbim despre unul dintre cele mai mici modele ale gamei, calitățile specifice Mercedes sunt clar perceptibile, de la finisarea migăloasă și până la rularea elegantă. Mezinul gamei SUV a debutat deja în România și este oferit de la 30.535 de euro.
ams 4/2014
Mercedes GLA 45 AMG: Foarte sportiv, dar și practic
■ Mercedes GLA 45 AMG este echipat cu cel mai puternic motor de serie mare cu cilindreea de 2 litri din lume. Acesta dezvoltă 360 CP și are un cuplu maxim de 450 Nm, fiind capabil să propulseze GLA-ul până la 100 km/h în 4.8 secunde. În comparație cu A 45 AMG, care dispune de exact același propulsor turbo cu patru cilindri în linie, GLA 45 AMG este cu doar 0.2 secunde mai lent. În schimb, nu e la fel de indiferent cu rinichii ocupanților, propune un interior mai încăpător și, în ochii unora, ar putea arăta chiar mai bine.
Pe viraje, regăsim același caracter neutru și imperturbabil, dar mai puțin radical. Garda la sol mai înaltă cu 40 mm și suspensiile mai permisive te anunță mai din timp dacă te apropii de limitele dinamice, fără a afecta însă în mod vizibil caracterul dinamic. Sistemul de tracțiune integrală 4Matic, ce poate transmite până la 50% din cuplul motor către roțile din spate, se face simțit din plin în viraje, anulând imediat tendința ușor subviratoare indusă de platforma tehnică având tracțiune față pe care GLA este construit. Transmisia automată cu dublu ambreiaj schimbă treptele într-un pocnet spectaculos al evacuării și fără a întrerupe fluxul de putere transmis către roți. Pe modul Sport, aproape că nu trebuie utilizate padelele pentru schimbarea treptelor de viteză din spatele volanului, electronica fiind, de cele mai multe ori, pe aceeași undă cu șoferul. Deși GLA 45 AMG îi poate dezamăgi puțin pe cei care caută sportivitatea în formă pură, acesta uimește prin eficiența și eleganța cu care poate parcurge virajele la viteze incredibile. Mai mult, sistemele electronice bine reglate îi salvează într-o manieră discretă pe cei care uită că legile fizicii sunt universale și țin cont doar de siglele pe care o mașină le afișează.
Top test: Mercedes A 45 AMG 4Matic
Cei care vor cu tot dinadinsul să iasă în evidență pot apela cu încredere la pachetul Edition 1, care vine cu abțibilduri în nuanțe spectaculoase, aripioare atașate la spoilerul din față, eleron uriaș și evacuare dublă. De asemenea, interiorul propune scaune sport spectaculoase și o cromatică interesantă a bordului.
Comentarii închise.