Home Teste Test: Mercedes GLE Coupé

Test: Mercedes GLE Coupé

de

2015 este cu siguranță anul SUV-urilor pentru Mercedes. Lansarea lui GLE Coupé îi aduce pentru prima dată un redutabil concurent direct lui BMW X6, aflat deja la a doua generație.

Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber

Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber

Mercedes și-a dorit de mult o felie din tortul unei nișe create de rivalii de la BMW în 2008. La început, ideea unui SUV mare, cu formă ce aducea a coupé a părut excentrică, dar pariul a dat roade, iar ca urmare, rivalii din Suttgart au decis că este momentul să intre pe același teren cu un rival pe măsură. GLE Coupé se înscrie în noua logică a denumirilor de la Mercedes. Va exista în curând și un GLC Coupé, care va fi rival pentru X4. GLC este succesorul lui GLK, dar, dacă în acest caz vorbim de o mașină complet nouă, GLE Coupé este în fapt bazat pe platforma mai vechiului ML, lansat în 2011. Momentul apariției noului SUV a fost însă atent ales, pentru că s-a dorit ca mașina să beneficieze de pe urma inovațiilor aduse lui ML odată cu faceliftul care l-a și transformat în GLE. Interesant este că noul SUV cu alură de coupé vine din start cu o gamă completă de motorizări, lucru explicabil prin prisma faptului că platforma nu este nouă. Astfel există inclusiv variantele AMG și AMG S, cu 557, respectiv 585 CP. Spre deosebire însă de GLE, varianta Coupé are drept țintă un public mai bogat, așa că renunță la motorul în patru cilindri. Versiunea de bază a gamei este 350 d, cu 258 CP. Mai există și motorizările V6 pe benzină cu indicativele 400 și 450 AMG. Cea din urmă reprezintă un fel de entry-level pentru cei care își doresc să intre în lumea AMG, însă nu își permit marele V8 de 5,5 l.

GLE Coupé beneficiază și de noua cutie de viteze 9G-Tronic, cu nouă trepte, așa cum îi sugerează și numele, cu excepția motorului V8. Inginerii de la Mercedes ne-au explicat că încă se lucrează la adaptarea sa pentru acest propulsor, în special la partea de software.

Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber

Designul a fost controversat încă din timpul prezentării primelor imagini oficiale. Ce vă putem spune este că în realitate mașina arată mai bine decât în poze, dar depinde și de culorile alese, unele fiind prea ostentative. Cert este că GLE Coupé nu va lăsa pe nimeni indiferent și că va naște pasiuni, fie pozitive, fie negative. Mercedes chiar mizează pe asta pentru a se impune într-un segment în care alegerile sunt mai degrabă emoționale decât raționale. De altfel, rațional vorbind, GLE Coupé este mai puțin practic și mai scump decât fratele GLE, însă cei care îl vor alege vor miza în special pe capacitatea sa de a ieși în evidență. Dacă tot am vorbit de latura practică, merită să punctăm faptul că accesul în spate lasă de dorit din cauza ușilor mici, iar marginea de încărcare a portbagajului e foarte sus, ceea ce face dificilă încărcarea obiectelor grele. Cu siguranță, clienții care vor trece peste aceste aspecte mai puțin plăcute vor descoperi că la interior se stă confortabil, chiar și pe banchetă. Spațiul la cap este clar mai restrictiv la cap decât în cazul lui GLE – tribut plătit designului –, însă persoanele înalte nu vor avea totuși probleme reale, poate doar de percepție asupra libertății de mișcare. În față, șoferul va avea dificultăți în a diferenția versiunea Coupé de cea clasică, însă asta nu reprezintă neapărat un lucru rău pentru că plusurile sunt aceleași – ergonomie foarte bună a comenzilor, ecran mare și cu rezoluție excelentă al sistemului de infotainment și materiale foarte bune calitativ. Pe tunelul median, regăsim, alături de rotița clasică pentru navigarea prin meniuri, și controllerul tactil cu butoane shortcut ce va deveni încet-încet standard pe toată gama Mercedes pentru mașinile dotate cu centrala Comand.

Dacă tot am vorbit de o gamă completă, ne-am propus să începem testul chiar cu vârful său, motorizarea AMG S. O adevărată uzină de forță, motorul V8 de peste 5,0 l are rolul de a propulsa mașina cu masa de peste 2,3 tone la viteze amețitoare. Toate reprizele sale impresionante sunt însoțite de un zgomot gutural, cum numai un V8 poate să genereze. În modul Sport+, retrogradările sunt însoțite și de bubuituri ale evacuării, iar ESP-ul te lasă ceva mai mult să te joci cu masa mașinii. Nu prea mult însă, fiindcă puterea amețitoare combinată cu greutatea de care vorbeam mai sus îți poate crea surprize pe virajele abordate rapid. Mai greu răspunde cutia 7G-Tronic, care are ezitări fix în momentele cele mai nepotrivite. Direcția, deși dovedește o precizie de bisturiu, nu are un feedback cu adevărat bun. Ținuta de drum s-a dovedit a fi neutră, iar ruliul pe viraje este ținut sub control de către sistemul Active Curve Control, cu bare stabilizatoare active.

Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber
Mercedes-AMG_GLE_63S_Coupe_palladiumsilber

Pentru cei care nu vor să cheltuiască peste 100.000 de euro ca să-și cumpere un GLE Coupé, versiunea diesel de bază, cu 258 CP, oferă performanțe suficiente și, în plus, vine cu noua cutie 9G-Tronic, mai rapidă în reacții și care asigură schimbări aproape imperceptibile ale treptelor.

Prețurile pentru Coupé încep de la 70.370 de euro pentru 350 d (cu 6000 mai mult decât GLE 350 d) și merg până la 132.494 pentru vârful de gamă AMG GLE 63 S 4Matic. Evident, aici discutăm de prețuri de bază pentru motorizările respective, lista de opționale fiind extrem de lungă.

Text: Alexandru Gugoașă. Foto: Mercedes

ams 8/2015

9G-Tronic: cutia cu surprize

Mercedes continuă tradiția și își dezvoltă o cutie automată de generație următoare fără a apela la un furnizor extern. Vorbim tot de o cutie de viteze automată clasică, ce dispune de un convertizor de cuplu, dar cu nouă trepte. Convertizorul de cuplu, cu o eficiență de 92% (vechiul 7G-Tronic se lăuda cu un convertizor cu o eficiență de 85%), are și un amortizor torsional de vibrații, și un pendul centrifugal, ambele cu rol de a crește confortul. 9G-Tronic poate transfera la roți un cuplu maxim de 1000 Nm și o poate face într-un mod cât mai confortabil pentru pasageri. De asemenea, numărul mare de trepte asigură și o eficiență sporită.

Articole similare