Home Teste Test: Opel Mokka 1.6 CDTI și Opel Insignia 2.0 CDTI

Test: Opel Mokka 1.6 CDTI și Opel Insignia 2.0 CDTI

de

 

 

03-A287770

Pentru Opel, primele noutăți în gama diesel sunt introducerea noului 1.6 CDTI pe SUV-ul compact Mokka și lansarea unui 2.0 CDTI pentru Insignia.

Text: Alexandru Gugoașă. Foto: Opel

 

Cele două propulsoare anunță o nouă eră în materie pentru constructorul german și promit performanțe, rafinament și eficiență. Arhaicul 1.7 CDTI, cu ale sale vibrații inconfundabile, a fost într-un final tras definitiv pe dreapta, iar testul cu Mokka ne-a demonstrat cât de important este saltul calitativ. Motorul de 1,6 l e compact, construit în întregime din aluminiu, cu turbocompresor cu geometrie variabilă (VGT) și sistem de injecție common-rail la presiune foarte înaltă. E disponibil cu transmisie manuală cu șase trepte de viteză și tracțiune pe puntea față sau integrală, sau cu tracțiune față și transmisie manuală ori automată, tot cu șase trepte.

Cutia de viteze automată este o opțiune demnă de luat în seamă pentru motorul 2.0 CDTI.

Cutia de viteze automată este o opțiune demnă de luat în seamă pentru motorul 2.0 CDTI.

Puterea e mai mare cu 6 CP, iar cuplul, majorat cu 20 Nm, în ciuda cilindreei mai mici decât a predecesorului de 1,7 l. Puterea litrică este fără egal în segmentul său, 85 CP/l, iar performanțele sunt de asemenea interesante, cel puțin cu cutia manuală cu șase rapoarte (0–100 km/h în 9.9 s). Cel mai interesant atribut al său e însă silențiozitatea și lipsa aproape completă a vibrațiilor secundare, lucru cu care vechiul 1.7 CDTI cu siguranță nu se putea mândri. Rafinamentul este explicat și prin existența a nu mai puțin de patru contragreutăți la nivelul arborelui cotit. Consumul de carburant pe parcursul testului desfășurat în Irlanda s-a ridicat la o medie de 5,8 l/100 km, care sigur ar fi fost mai bună dacă mașina ar fi fost dotată cu o transmisie automată mai eficientă. Aceasta în combinație cu propulsorul de 1,6 l asigură confort la drum, însă schimbă lent treptele și contribuie decisiv la creșterea consumului. Mokka 1.6 CDTI este și o campioană a emisiilor scăzute – 109 g/km CO2, conform cifrelor oferite de constructor. Interesant e că valorile emisiilor sunt comparabile cu cele ale unui motor pe benzină – capacitatea de a absorbi NOx la un amestec aer-carburant sărac (LNT) reduce cantitatea de oxizi de azot emisă.

Noul motor de 2,0 l diesel este unul dintre cele mai silențioase.

Noul motor de 2,0 l diesel este unul dintre cele mai silențioase.

Pentru evoluția gamei Opel în segmentul mediu însă, noul 2.0 CDTI este mult mai important pe termen lung, urmând să fie propus în mai multe trepte de putere. Chiar dacă cilindreea a fost păstrată, construcția e complet schimbată. La fel ca și în cazul motorului mai mic, de 1,6 l, au fost folosite patru contragreutăți, însă construcția este doar parțial din aluminiu. Unitatea cu patru cilindri oferă un cuplu impresionant, de 400 Nm, și o putere de 170 CP, care este atinsă la o turație de doar 3750 rpm. Insignia echipată cu noul 2.0 CDTI accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 9 s și asigură o viteză maximă de 225 km/h. În această primăvară, noul 2.0 CDTI va fi disponibil și pe Zafira Tourer (170 CP), iar ulterior, pe alte modele Opel, precum Cascada. Datorită unor soluții tehnice moderne, acest agregat respectă normele Euro 6.

Top test: Opel Mokka 1.4 Turbo 4×4

Insignia este echipată cu sistemul de reducere catalitică selectivă (SCR) BlueInjection al Opel, care înlătură oxizii de azot din gazele de eșapament ale motorului. Cantități foarte mici de AdBlue, un aditiv inofensiv, compus din uree și apă, sunt injectate în fluxul de gaze de eșapament, în amonte de catalizatorul SCR și în aval de filtrul de particule diesel (DPF). Soluția este transformată imediat în amoniac (NH3), care va fi absorbit de catalizatorul SCR. Oxidul de azot din gazele de eșapament în trecere e transformat apoi selectiv, printr-o reacție chimică cu amoniacul, în azot inofensiv și vapori de apă.

Opel Mokka. Consum și emisii de CO2 reduse cu 9% față de versiunea anterioară cu 1.7 CDTI, la 4,1 l/100 km și 109 g/km; 85 CP/ l; 80–120 km/h în treapta a cincea, în 9.9 s (tracțiune față, transmisie manuală cu 6 trepte); cuplu maxim disponibil între 2000 și 2250 rpm

Opel Mokka. Consum și emisii de CO2 reduse cu 9% față de versiunea anterioară cu 1.7 CDTI, la 4,1 l/100 km și 109 g/km; 85 CP/ l; 80–120 km/h în treapta a cincea, în 9.9 s (tracțiune față, transmisie manuală cu 6 trepte); cuplu maxim disponibil între 2000 și 2250 rpm

Dincolo de inovațiile tehnologice menite să asigure eficiență maximă, mai important este însă rafinamentul propulsorului. În practică, distanța față de unitatea precedentă e ca de la cer la pământ. Cuplul pare să fie disponibil indiferent de turație și, la fel ca în cazul lui 1.6 CDTI, vibrațiile lipsesc, iar zgomotul este abia perceptibil. Chiar și la viteze mari, zgomotul la vânt e mult mai ușor de sesizat decât cel emis de motor. Împreună cu cutia manuală cu șase rapoarte, bine etajată și cu o timonerie precisă, Insignia se transformă într-un partener foarte plăcut la drum lung. Consumul mediu s-a ridicat la 5,9 l/100 km, traseul fiind extraurban, dar care a inclus și zone cu trafic intens sau drumuri de munte, așadar putem vorbi de un rezultat meritoriu.

Test: Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFlex

Pentru Insignia, noul diesel de 2,0 l este disponibil cu transmisie manuală cu șase trepte de viteză și tracțiune pe puntea față sau integrală. Valorile emisiilor de CO2 date de constructor sunt de 114 g/km, foarte reduse dacă ținem cont de puterea și performanțele oferite.

ams 4/2015

Cutia de viteze automată este o opțiune demnă de luat în seamă pentru motorul 2.0 CDTI.
Noul motor de 2,0 l diesel este unul dintre cele mai silențioase.
Opel Mokka. Consum și emisii de CO2 reduse cu 9% față de versiunea anterioară cu 1.7 CDTI, la 4,1 l/100 km și 109 g/km; 85 CP/ l; 80–120 km/h în treapta a cincea, în 9.9 s (tracțiune față, transmisie manuală cu 6 trepte); cuplu maxim disponibil între 2000 și 2250 rpm

Date tehnice

Articole similare