Când vine vorba despre mașinile de clasă mică, cum ar fi Volkswagen Polo sau SEAT Ibiza, pneurile dedicate anotimpului de iarnă ar trebui neapărat cumpărate pentru utilizarea în sezonul rece. Din acest test, veți afla care pneu este cel mai bun și care sunt cele mai bune pneuri de iarnă pentru necesități individuale.
Mașinile sport cu motoarele puternice și valori mari ale cuplului folosesc pneuri late, pentru rularea pe distanțe mari, aspect care, uneori, necesită compromisuri la rularea pe zăpadă, chiar și din partea anvelopelor de iarnă performante. Compromisuri pe care pneurile de iarnă pentru mașini mai mici nu trebuie să le înfrunte direct. Performanțele limitate ale mașinilor din această clasă permit, de exemplu, folosirea unor pneuri de iarnă ale căror compuși de cauciuc sunt mai moi, mai flexibili la temperaturi joase și, drept urmare, mai aderenți pe zăpadă și gheață. De asemenea, lățimea mai redusă a pneurilor mici facilitează dispersia noroiului și a gheții topite, ceea ce reprezintă un avantaj în situațiile dificile în care apare acvaplanarea. Sunt multe motive pentru care anvelopele mici se descurcă mai bine și mai sigur comparativ cu unele mari, în condiții de iarnă.
Teste dure pe zăpadă și gheață
În cadrul unui test extensiv, am analizat ce pneuri de iarnă lucrează cel mai bine pe zăpadă și gheață, dar și cum se descurcă acest gen de anvelope în condițiile atmosferice reale, în special la temperaturi scăzute și umiditatea de pe asfalt. Pentru a testa performanțele celor zece tipuri de pneuri, în primăvara acestui an am mers la adevărata Mecca a industriei auto și a celei producătoare de pneuri, Laponia, Suedia. Cu drumuri adesea acoperite cu zăpadă, la 2500 km spre nord locul s-a potrivit restricțiilor de călătorie cauzate de pandemie. Am fost acompaniați de modelele Bridgestone Blizzak LM 005 de anul trecut, BF Goodrich g-Force Winter 2, noul Conti WinterContact TS 870, accesibilul Falken Eurowinter HS01, noul Goodyear UltraGrip 9+, GT Radial Champiro WinterPro2, celebrul Michelin Alpin 6, Pirelli Cinturato Winter, Toyos Observe S 944 și ultimul, dar nu cel din urmă, noul Wintrac, de la Vredestein.
Testele de frânare, tracțiune, virare și manevrabilitate desfășurate pe zăpadă arată care dintre ele sunt cele mai potrivite condițiilor de iarnă. Modelul celor de la BG Goodrich este imbatabil la acest capitol, la o distanță clară față de celelalte și e recomandarea noastră pentru regiunile cu multă zăpadă. De asemenea, Pirelli, Continental, Bridgestone și Vredestein se descurcă bine, doar Toyo nefăcând față din cauza distanțelor mari de frânare și aderenței reduse în viraje.
Totuși sunt drumurile cu zăpadă din Europa Centrală tipice pentru sezonul de iarnă? În multe regiuni, nu prea. Un bun pneu de iarnă trebuie să fie capabil să facă față condițiilor din aceste regiuni. Însă este mai important să asigure performanțe bune și pe șosele reci și ude, pentru că asemenea situații se întâlnesc mai des. Esențial aici este ce aderență la frânare oferă pneul pe asfalt ud și alunecos. Ce rezerve oferă în virajele abordate prea rapid? Cum reacționează atunci când apar brusc șleauri pline cu apă și există riscul de acvaplanare? Și: poate rămâne controlabil în astfel de situații, chiar și de către șoferii fără experiență?
Am testat aceste aspecte timp de câteva săptămâni, după 3 zile pe drum până la un poligon special din nordul Germaniei. Aici, am verificat performanțele fiecărui pneu exact unde contează, la limită. Am măsurat distanțele de frânare, am comparat aderența în virajele luate la limita acesteia și am condus cu anumite viteze respectate strict chiar și în viraje prin bălți artificiale. De asemenea, am verificat cât de sigur poți recăpăta controlul mașinii în eventualitatea erorilor de pilotaj cu aceste pneuri de iarnă.
Dacă vrei cel mai bun pneu pe asfalt ud, Bridgestone Blizzak LM 005 este, de departe, cel mai de încredere. Niciun altul nu are o mai bună aderență în viraje, dar mai ales la decelerare, distanțele de frânare de la 80 km/h fiind constante și cu aproape 2 metri – jumătate de lungime de mașină – mai mici decât cele ale următorului clasat.
Dincolo de orice, impresionant este faptul că, în punctul în care modelul Polo încălțat cu pneuri Bridgestone se oprește, mașina echipată cu pneurile GT Radial, frânată în exact același timp, încă are aproximativ 25 km/h, iar cea cu pneurile Pirelli Cinturato înregistrează aproape 32 km/h. Este de neimaginat ce s-ar întâmpla în eventualitatea unui impact între ultimele două mașini.
Pe asfalt ud, nimeni nu bate Bridgestone-ul. Doar Goodyear, Conti și Vredestein se apropie, având performanțe bune. Falken reușește să fie peste Michelin, cu rezultate acceptabile, GT Radial și Toyo se chinuie să facă față, iar BF Goodrich și Pirelli arată încă o dată că o bună aderență pe zăpadă poate avea efecte negative pe asfalt ud.
Dacă totul s-ar rezuma la protecția la acvaplanare, adică abilitatea de a dispersa apa sau noroiul din profilul pneului pe ploaie abundentă sau șleauri cu apă, Pirelli ar fi în top, niciun alt pneu neputând face asta la fel de bine. Conti și, din nou, Bridgestone se descurcă destul de bine la acest capitol. De asemenea, Goodyear și Falken fac față cu brio în condiții de ploaie puternică.
Cum stă situația pe drumuri uscate, dar reci? Este Bridgestone invincibil și în aceste condiții? Nu, acesta este teritoriul lui Michelin, care lasă își lasă concurența în urmă, cu o aderență excelentă, precizie mare la rulare și cele mai mici distanțe de frânare posibile. În esență, rezultatele testelor de siguranță pe asfalt uscat sunt destul de aproape unul de altul – Bridgestone și Vredestein sunt imediat sub Michelin, Toyo surprinde cu stabilitatea în viraje și rularea rapidă și în siguranță la testul de manevrabilitate pe uscat, doar Falken și Goodyear cad sub linie din cauza distanțelor puțin mai mari de frânare.
Aproape că am răspuns la întrebarea: „Ce fel de pneu, pentru cine?“ Pentru regiunile montane cu multă zăpadă, BF Goodrich. Dacă vrei mai multă siguranță pe asfalt ud, nu poți ignora Bridgestone, iar dacă ai tendința de a evita vremea grea de iarnă în orice fel, dar apreciezi dinamica la rulare și siguranța pe drumuri uscate, dar reci, precisul, dar costisitorul Michelin e cea mai bună alegere ca pneu de iarnă.
Dar compromisul între toate acestea? Testul nostru a demonstrat că este Bridgestone, care a putut să-și depășească rivalii cu performanțe bune la toate capitolele. Chiar și în ceea ce privește prețul, pentru că pneul japonez costă puțin sub 100 de euro. Atunci de ce nu se clasează pe primul loc? În opinia noastră, pneurile cu dimensiuni mai mici, cum sunt cele testate, ar putea fi produse cu mai multă dedicare decât pneurile mai mari, mai bune și mai scumpe, destinate compactelor sportive și modelelor de clasă medie – asta, pentru că și mașinile mici și-au câștigat dreptul de a avea pneurile cele mai bune posibil, fiind vorba despre siguranță.
Bridgestone | Continental | Vredestein | BF Goodrich | Michelin | Goodyear | Pirelli | Falken | GT Radial | Toyo | ||
Blizzak LM 005 | WinterContact TS 870 | Wintrac | g-Force Winter 2 | Alpin 6 | UltraGrip 9+ | Cinturato Winter | Eurowinter HS01 | Champiro WinterPro2 | Observe S 944 | ||
Preț (lei, inclusiv taxe)1) | 479 | 549 | 437 | 403 | 548 | 496 | 481 | 345 | 311 | 98 | |
Indice de sarcină și viteză2) | 87 H | 87 H | 87 H | 91 H XL | 87 H | 87 H | 91 H XL | 87 H | 91 H XL | 91 H XL | |
Indice EU de rezistență la rulare/aderență pe ud/zgomot3) | C/A/71 | C/B/70 | C/B/70 | D/B/69 | D/B/69 | C/B/72 | C/B/67 | D/B/70 | D/B/70 | D/B/71 | |
Masă pneu/adâncime profil4) | 7,97 kg / 8,2 mm | 7,58 kg / 8,6 mm | 7,61 kg / 8,15 mm | 8,36 kg / 7,9 mm | 8,31 kg / 7,45 mm | 8,2 kg / 8,6 mm | 7,39 kg / 8,9 mm | 8,91 kg / 8,7 mm | 7,98 kg / 8,4 mm | 8,2 kg / 8,8 mm | |
Țară de origine | Ungaria | Franța | Ungaria | Polonia | Germania | Slovenia | Rusia | Turcia | China | Japan | |
Contact | www.bridgestone.ro | www.conti-online.ro | www.vredestein.ro | www.bfgoodrich.com | www.michelin.ro | www.goodyear.ro | www.pirelli.com | www.falkentyre.com | www.gtradial.eu/ro | www.toyo.de | |
PERFORMANȚE PE ZĂPADĂ Punctaj maxim | |||||||||||
Frânare 50–0 km/h (m) 30%5) | 10 | 9 | 8 | 10 | 10 | 7 | 7 | 9 | 8 | 7 | 6 |
Accelerație laterală (m/s²) 20% | 10 | 8 | 10 | 9 | 10 | 7 | 8 | 8 | 8 | 7 | 5 |
Tracțiune 5–50 km/h (m/s²) 20% | 10 | 8 | 8 | 8 | 10 | 7 | 10 | 10 | 6 | 6 | 5 |
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15% | 10 | 7 | 8 | 6 | 10 | 7 | 7 | 7 | 8 | 6 | 5 |
Manevrabilitate, subiectiv 15%5) | 10 | 8 | 8 | 6 | 10 | 7 | 7 | 8 | 7 | 6 | 6 |
Punctaj intermediar zăpadă | 10 | 8.2 | 8.4 | 8.2 | 10 | 7 | 7.8 | 8.6 | 7.5 | 6.5 | 5.5 |
PERFORMANȚE PE ASFALT UD Punctaj maxim | |||||||||||
Frânare 80–0 km/h (m) 40%5) | 10 | 10 | 8 | 8 | 7 | 7 | 7 | 6 | 8 | 8 | 7 |
Accelerație laterală (m/s²) 15% | 10 | 10 | 7 | 7 | 7 | 8 | 10 | 5 | 6 | 8 | 7 |
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15% | 10 | 10 | 7 | 10 | 6 | 7 | 8 | 6 | 7 | 6 | 8 |
Manevrabilitate, subiectiv 15%5) | 10 | 9 | 8 | 8 | 6 | 8 | 9 | 5 | 8 | 5 | 6 |
Acvaplanare longitudinală (km/h) 5% | 10 | 7 | 8 | 6 | 7 | 7 | 7 | 10 | 8 | 5 | 6 |
Acvaplanare transversală (m/s²) (VDA) 10% | 10 | 9 | 10 | 5 | 6 | 6 | 8 | 10 | 6 | 6 | 6 |
Punctaj intermediar asfalt umed | 10 | 9.6 | 7.9 | 7.8 | 6.6 | 7.2 | 8 | 6.3 | 7.4 | 6.9 | 6.9 |
PERFORMANȚE PE ASFALT USCAT | |||||||||||
Frânare 100–0 km/h (m) 40%5) | 10 | 8 | 7 | 10 | 7 | 10 | 6 | 8 | 7 | 8 | 8 |
Schimbare de bandă, subiectiv 10% | 10 | 10 | 9 | 7 | 6 | 10 | 8 | 8 | 6 | 6 | 7 |
Răspuns direcție, subiectiv 10% | 10 | 8 | 9 | 9 | 8 | 10 | 7 | 8 | 6 | 6 | 7 |
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15% | 10 | 9 | 9 | 7 | 8 | 8 | 7 | 6 | 7 | 9 | 10 |
Manevrabilitate, subiectiv 15%5) | 10 | 9 | 8 | 8 | 8 | 9 | 7 | 8 | 7 | 8 | 8 |
Confort la rulare/zgomot interior, subiectiv 10% | 10 | 9 | 7 | 6 | 8 | 7 | 8 | 7 | 9 | 8 | 8 |
Punctaj intermediar asfalt uscat | 10 | 8.6 | 7.9 | 8.5 | 7.4 | 9.3 | 6.8 | 7.6 | 7 | 7.8 | 8.1 |
PROTECȚIE MEDIU | |||||||||||
Rezistență la rulare 70% | 10 | 8 | 10 | 7 | 5 | 6 | 8 | 7 | 4 | 7 | 7 |
Zgomot la rulare între pneu și asfalt 30% | 10 | 7 | 10 | 9 | 9 | 9 | 6 | 9 | 10 | 8 | 9 |
Punctaj intermediar protecție mediu | 10 | 7.7 | 10 | 7.6 | 6.2 | 6.9 | 7.4 | 7.6 | 5.8 | 7.3 | 7.6 |
Impresie generală | Foarte sigur la toate capitolele pe timp de iarnă, cu cele mai bune performanțe pe asfalt rece și ud | Silențios și economic pe orice fel de vreme | Bun în virajele pe drumuri ude, frânare puternică | Imbatabil pe zăpadă, BF | Cu mici deficiențe pe zăpadă și ud, pneul Michelin oferă cel mai bun nivel de siguranță pe asfalt uscat. | În ciuda slăbiciunilor la frânare, pneul Goodyear este destul de sigur la schimbarea direcției, în special pe asfalt ud. | Performant pe zăpadă, sigur la acvaplanare, Pirelli este slab doar la frânarea pe asfalt ud. | Anvelopă accesibilă și echilibrată în zona performanțelor medii, cu slăbiciuni la rularea pe zăpadă | Cu performanțe acceptabile la frânare, GT-ul nu convinge la dinamica în viraje. | Dacă nu ridicăm ștacheta, oferă performanțe echilibrate, probleme fiind în special pe zăpadă. | |
pe drum uscat. Îl recomandăm la capitolul preț/performanță. | Goodrich conduce clasamentul pneurilor recomandate pentru zonele de munte. | ||||||||||
Punctaj general6) (zăpadă: 30%; ud: 30%; uscat: 30%; mediu: 10%) | 8.7 | 8.2 | 8.1 | 7.8 | 7.7 | 7.5 | 7.5 | 7.1 | 7.1 | 6.9 | |
Foarte bun | Foarte bun | Foarte bun | Bun | Bun | Bun | Bun | Bun | Bun | Satisfăcător |
CONCLUZII
Brigdestone Blizzak LM005:
+ Frânare sigură și control bun al mașinii pe zăpadă. Performanțe foarte bune pe suprafețe ude, cu distanțe foarte scurte de frânare și siguranță în viraje.
– Distanțe puțin mai mari de frânare pe asfalt uscat.
Continental WinterContact TS 870:
+ Performanțe bune, armonizate perfect cu sistemul ESP al lui Polo, siguranță foarte mare în viraje pe zăpadă, comportament sigur chiar și pe asfalt ud sau uscat.
– Mici probleme doar la aderența pe asfalt ud, în viraje, la fel și la frânarea pe asfalt uscat.
Vredestein Wintrac:
+ Foarte neomogen pe zăpadă, în ciuda frânării și tracțiunii bune, pneurile lui Polo și sistemul ESP lucrând unul împotriva celuilalt. Pe de altă parte, proprietăți dinamice surprinzătoare pe asfalt ud. Distanțe de frânare mici pe uscat, precizie în viraje.
– Zgomot puternic la virajele luate în viteză.
BF Goodrich g-Force Winter 2:
+ Performanță excelentă pe zăpadă. Cu excepția unor distanțe puțin mai mari de frânare, oferă o dinamică decentă pe drumuri uscate.
– Rezultate slabe pe asfalt ud.
Michelin Alpin 6:
+ Reacții spontane, directe pe asfalt uscat și rece, aderență bună în viraje pe asfalt ud
– Distanțe de frânare puțin mai mari pe drumuri cu zăpadă sau ude, confort la rulare ușor afectat
Goodyear UltraGrip 9+:
+ Bună aderență în viraje și manevrabilitate bună pe viraje. Siguranță în viraje, chiar și pe ploaie puternică
– Bună aderență în viraje și manevrabilitate bună pe viraje. Siguranță în viraje, chiar și pe ploaie puternică
Pirelli Cinturato Winter:
+ Distanțe de frânare scurte și tracțiune bună pe zăpadă și în viraje pe uscat. În ciuda comportamentului în viraje oarecum slab, este bun și ușor de controlat.
– Prin comparație cu performanțe bune de tracțiune și frânare, comportamentul în viraje pe zăpadă este slab. Distanțe mari de frânare și aderență slabă în virajele pe asfalt ud.
Falken Eurowinter HS01:
+ Performanțe acceptabile pe asfalt ud sau cu zăpadă. Tracțiune bună pe zăpadă, de preferat cu controlul tracțiunii decuplat. Confort bun la rulare.
– Mai puțin precis, comportament ezitant și aderență redusă în virajele pe asfalt uscat.
GT Radial Champiro WinterPro2:
+ Bun pe viraje și acceptabil pe asfalt uscat, aderență bună pe virajele cu asfalt ud, confortabil.
– Performanțe slabe pe zăpadă, comportament dezechilibrat pe asfalt ud, cu reacții evidente la transferul de mase în viraje, zgomotos în tensiune.
Toyo Observe S 944:
+ Aderență foarte bună și subvirare controlabilă în virajele pe asfalt uscat, comportament ezitant,
dar controlabil.
– Distanțe mari de frânare, în special pe zăpadă, slabe proprietăți ca pneu de iarnă, performanțe moderate pe asfalt ud.
Citește și Test – Cele mai bune pneuri de vară pentru clasa mică în 2021!
Text: Thiemo Fleck/Traducere și adaptare: Dan Damian/Foto: S. Fleck-Rothfuss, Ingolf Pompe