Anvelopele destinate modelelor de clasă mică, de genul Volkswagen Polo sau Seat Ibiza nu se prea află sub radarul testelor și nici al industriei producătoare de pneuri, din cauza dimensiunilor lor reduse. Totuși, la nivel de siguranță, ele trebuie să facă față standardelor. Acestea sunt cele mai bune pneuri de vară.
„Cu o mașină de clasă mică nu mergi decât prin oraș sau pe distanțe destul de scurte” – asta spun mulți clienți de pneuri de vară, care au tendința de a cumpăra anvelope din gama foarte accesibilă, când trebuie să-și echipeze mașina. Dar nu cumva, de multe ori, chiar cei fără experiență conduc astfel de mașini? Și nu în orașe există riscul cel mai mare de a pune în pericol sau răni pietoni sau bicicliști, dacă scapi mașina de sub control? Dacă mașina ajunge să cauzeze un accident tocmai din cauza performanțelor slabe ale pneurilor?
Pentru a clarifica care sunt diferențele, la nivel de siguranță, între pneurile din această clasă, am luat cele mai bune 11 pneuri de vară de la Continental, BF Goodrich, Bridgestone, Goodyear, Falken, Hankook, Maxxis, Michelin, Nokian, Pirelli și Toyo, din segmentul de preț 300 – 500 lei pe bucată.
Siguranța dată de distanțele scurte de frânare este prioritatea principală a acestui test cu pneuri de vară. Energia cinetică distructivă a unei mașini trebuie îmblânzită cât mai repede posibil într-o situație periculoasă și acest lucru se face prin forțe pe care doar pneurile le pot transmite. Dacă în testul de frânare pe asfalt uscat, de la 100 km/h, sunt doar 3 metri diferență între cel mai bun pneu (Michelin) și cel mai slab (Falken), aceste diferențe sunt mult mai mari la frânarea pe asfalt ud: între cel mai bun (Michelin) și cel mai slab pneu la această secțiune a testului (Toyo) a reieșit o diferență de 7,2 metri, asta deși am frânat de la doar 80 km/h, pentru a evita influențele unei posibile acvaplanări. La viteza de 50 km/h din orașe, diferența la oprire este doar o idee mai mică decât lungimea unei mașini și asta ar putea să coste mai mult decât pare, în cazul în care se impune o frânare de urgență.
O aderență bună este, de asemenea, foarte importantă pentru funcționarea optimă a ABS-ului și ESP-ului, pentru că aceste sisteme de asistare lucrează exclusiv prin intermediul frânelor. Dacă pneurile nu transmit forța de frânare, cea mai bună electronică este degeaba.
La testele de manevrabilitate și acvaplanare cu pneuri de vară, în viraje, verificăm cum lucrează împreună mașina, pneurile și sistemele de control, din punct de vedere al siguranței. În plus, am făcut teste de confort, schimbări ale benzilor la viteze de autostradă și, mai nou, teste pe circuit.
Rezultatul: Cu cele mai mici distanțe de frânare, atât pe asfalt umed, cât și pe uscat, scump, dar cu bune proprietăți la nivelul consumului, Michelin Primacy 4, în ciuda performanțelor slabe la acvaplanare, nu poate fi învins la viteze caracteristice drumurilor normale. Este câștigătorul testului. Urmează apoi Bridgestone Turanza 005, cu peste un metru în plus la distanța de frânare, acest model fiind puțin mai scump, dar și la fel de eficient prin prisma consumului. În scorul final este aproape la egalitate cu semnificativ mai accesibilul Nokian Wetproof, al cărui profil oferă puțin mai multă siguranță pe ploaie, ceea ce i-a și permis să câștige la capitolul preț/performanță.
La mijlocul plutonului, în ordinea evaluării, găsim pneurile destul de echilibrate de la Goodyear și Continental, accesibilele Maxxis, BF Goodrich cu rezultate bune la frânarea pe asfalt ud, pneul silențios și economic de la Hankook, plus anvelopa celor de la Falken, rezistentă la acvaplanare, dar ineficientă și cu rezultate slabe la frânarea pe ud. Pirelli se descurcă bine la probele de frânare, iar Toyo, deși bun pe virajele rapide, nu se descurcă deloc bine la frânarea pe ud, ca urmare a fost depunctat.
Michelin demonstrează cel mai bine că performanța de top costă, chiar și la nivelul pneurilor destinate mașinilor de clasă mică. Dacă accepți mici compromisuri în performanța de ansamblu, poți economisi destul de mult cu Nokian, Goodyear și Continental, fără probleme notabile la capitolul siguranță.
Michelin | Bridgestone | Nokian | Goodyear EfficientGrip Performance 2 | Continental | Maxxis | BF Goodrich | Hankook | Falken | Pirelli | Toyo | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Primacy 4 | Turanza T005 | Wetproof | PremiumContact 5 | Premitra 5 | Advantage | Kinergy Eco2 | Ziex ZE310 Ecorun | Cinturato P1 Verde | Proxes Comfort | |||
Preț (lei)1) | 440 | 474 | 334 | 435 | 447 | 279 | 323 | 335 | 318 | 387 | 309 | |
Indice de sarcină și viteză2) | 87 T | 91 H | 87 H | 87 H | 87 H | 91 V | 87 V T | 87 H | 87 H | 87 H | 91 V | |
Indice EU de rezistență la rulare/aderență pe ud/zgomot3) | C/A/68 | B/A/71 | C/A/68 | A/C/67 | C/A/71 | C/A/71 | C/A/70 | B/A/71 | E/A/67 | C/B/69 | C/B/70 | |
Masă pneu/adâncime profil4) | 7,76 kg / 6,7 mm | 7,53 kg / 7,4 mm | 7,48 kg / 7,9 mm | 7,76 kg / 8,46 mm | 7,74 kg / 7,4 mm | 8,34 kg / 7,5 mm | 7,87 kg / 6,95 mm | 7,92 kg / 7,6 mm | 8,97 kg / 7,8 mm | 7,76 kg / 7,5 mm | 7,89 kg / 7,5 mm | |
Țară de origine | Germania | Franța | Finlanda | Franța | Portugalia | Taiwan | România | Ungaria | Turcia | Turcia | Japonia | |
Contact | www.michelin.ro | www.bridgestone.ro | www.nokiantyres.com | www.goodyear.ro | www.conti-online.ro | www.maxxis.com | www.bfgoodrich.com | www.hankooktire.com | www.falkentyre.com | www.pirelli.com | www.toyo.com | |
PERFORMANȚE PE ASFALT UD Punctaj maxim | ||||||||||||
Distanță frânare 80–0 km/h (m) 40%5) | 10 | 10 | 8 | 7 | 7 | 8 | 7 | 9 | 7 | 7 | 6 | 55) |
Accelerație laterală (m/s²) 15% | 10 | 8 | 10 | 10 | 8 | 8 | 7 | 8 | 7 | 8 | 8 | 10 |
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15% | 10 | 10 | 8 | 10 | 8 | 8 | 10 | 7 | 7 | 7 | 7 | 6 |
Manevrabilitate, subiectiv 15%5) | 10 | 9 | 8 | 9 | 8 | 8 | 8 | 7 | 7 | 8 | 7 | 6 |
Acvaplanare longitudinală (km/h) 5% | 10 | 6 | 7 | 9 | 8 | 8 | 8 | 7 | 6 | 10 | 8 | 6 |
Acvaplanare transversală (m/s²) (VDA) 10% | 10 | 5 | 6 | 9 | 10 | 8 | 8 | 7 | 6 | 10 | 8 | 6 |
Punctaj intermediar asfalt umed | 10 | 8.9 | 8.1 | 8.5 | 7.8 | 8 | 7.8 | 8 | 6.9 | 7.8 | 6.9 | 6.2 |
PERFORMANȚE PE ASFALT USCAT | ||||||||||||
Distanță de frânare 100–0 km/h (m) 40%5) | 10 | 10 | 7 | 8 | 7 | 7 | 8 | 7 | 6 | 6 | 6 | 7 |
Schimbare de bandă, subiectiv 10% | 10 | 9 | 10 | 8 | 9 | 10 | 8 | 9 | 10 | 9 | 9 | 7 |
Răspuns direcție, subiectiv 10% | 10 | 8 | 9 | 7 | 9 | 9 | 8 | 8 | 7 | 6 | 7 | 6 |
Manevrabilitate, probă cronometrată (km/h) 15% | 10 | 7 | 8 | 7 | 8 | 7 | 8 | 7 | 8 | 8 | 7 | 10 |
Manevrabilitate, subiectiv 15%5) | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 8 | 8 | 8 | 8 | 7 | 7 | 8 |
Confort la rulare/zgomot interior, subiectiv 10% | 10 | 6 | 7 | 6 | 9 | 8 | 6 | 7 | 9 | 7 | 7 | 6 |
Punctaj intermediar asfalt uscat | 10 | 8.7 | 8 | 7.6 | 8.1 | 7.8 | 7.8 | 7.5 | 7.4 | 6.9 | 6.8 | 7.4 |
PROTECȚIE MEDIU | ||||||||||||
Rezistență la rulare 70% | 10 | 10 | 10 | 7 | 8 | 7 | 6 | 7 | 10 | 3 | 6 | 5 |
Zgomot la rulare între pneu și asfalt 30% | 10 | 10 | 6 | 10 | 7 | 8 | 10 | 7 | 10 | 7 | 8 | 7 |
Punctaj intermediar protecție mediu | 10 | 10 | 8.8 | 7.9 | 7.7 | 7.3 | 7.2 | 7 | 10 | 4.2 | 6.6 | 5.6 |
Impresie generală | Cel mai bun din test, dar cu ușoare deficiențe la acvaplanare | Deosebit de economic, dar cu mici probleme pe suprafețele foarte ude | Deși numele îl recomandă pentru suprafețe ude, este ușor de controlat chiar și pe uscat. | Pneul Goodyear este precis și confortabil la rulare, dar are mici probleme la frânare. | Cu un comportament echilibrat pe asfalt ud, acestui pneu îi lipsește | Pneu accesibil, cu probleme care pot fi tolerate | Anvelopă din cadrul grupului Michelin, cu o performanță în ansamblu echilibrată | Confortabil, cu rezistență redusă la rulare, are probleme asumate pe | Accesibil, dar cu slabe performanțe de ansamblu | Un pneu robust, dar | Aderență bună în viraje, dar distanțe de frânare mult prea mari | |
o aderență bună pe asfalt uscat. | asfalt ud. | cu distanțe de frânare | ||||||||||
prea mari | ||||||||||||
Transparență: Iată cum am făcut evaluarea! | Cele mai mici distanțe de frânare și cele mai bune rezerve de siguranță, atât pe asfalt ud, cât și pe uscat. Performanțe echilibrate, ușor de controlat, foarte silențios și cu o foarte mică rezistență la rulare | Cu anumite rezerve, pneul Bridgestone se conduce precis, oferă stabilitate și siguranță în virajele pe asfalt ud, dar și la schimbarea benzii. Cea mai mică rezistență la rulare | Foarte sigur pe asfalt ud, în ciuda unor slăbiciuni la frânare, lucrează armonios cu sistemul ESP. Ușor de controlat, chiar și pe asfalt uscat | Siguranță bună la acvaplanare, precizie mare a direcției, sigur la schimbarea benzilor, un bun confort general | Manevrabilitate sigură, cu o ușoară reducere a aderenței pe asfalt uscat, foarte sigur la proba de evitare, fără slăbiciuni evidente pe asfalt ud | Poate fi condus destul de dinamic pe asfalt ud, de către piloți experimentați. Ușor de controlat în virajele pe asfalt uscat, cu bune rezerve de siguranță. Zgomot exterior redus | Bune performanțe | La un nivel redus, cu excepția deficiențelor la frânare, oferă performanțe acceptabile. Sigur și stabil, în special la manevrele de evitare. Foarte silențios și | Reacții lente la schimbarea benzilor, dar ușor de gestionat, rezerve decente de aderență, foarte bune performanțe la acvaplanare | Bine echilibrat, comportament sigur, performanțe bune la acvaplanare. Siguranță la manevrele de evitare pe asfalt uscat | Foarte bună aderență în viraje pe asfalt uscat și ud | |
Punctajul maxim de la toate probele este de 10 puncte. În plus, pentru un rezultat final relevant, probele individuale au o pondere diferită, rezultată din relevanța pe care o au în obținerea unei siguranțe optime. În funcție de specificația pneului (vară, iarnă sau all-season), cele trei categorii: „ud“, „uscat“ și „mediu“ sunt ponderate după un raport fix. În acest test se aplică raportul stabilit de auto motor și sport pentru pneurile de vară: ud 50%, uscat 40% și mediu 10%. | Cam slab la acvaplanare, nu foarte confortabil | Deficitar la frânarea pe uscat, risc crescut de acvaplanare pe ploaie puternică | Distanțe mai mari pe ud, rezistență ușor mai mare la rulare | Distanțe de frânare puțin cam mari pe asfalt ud și uscat, accelerație laterală pe puntea spate | Distanțe cam mari de frânare pe asfalt uscat, rezistență la rulare puțin cam mare | Ușoară tendință de supravirare în timpul transferului de mase pe asfalt ud, plus distanțe mai mari de frânare și rezistență crescută la rulare | la frânare pe asfalt ud, stabil, fără surprize și cu un foarte sigur comportament pe uscat | cu o foarte redusă rezistență la rulare | Performanțe slabe la frânare pe suprafețe ude și uscate, sensibilitate pronunțată la transferul de mase, cu o ușoară tendință de supravirare pe asfalt ud. Rezistență foarte mare | Distanțe mari de frânare atât pe asfalt ud, cât și pe uscat, rezistență crescută | Distanțele de frânare sunt prea mari în condiții de asfalt ud, foarte instabil, cu toleranță redusă, reacționează lent la comanda direcției, confort limitat la rulare. | |
Un punctaj de 5 sau mai puțin la o probă relevantă pentru siguranță duce la o penalizare de un punct la categoria corespunzătoare, din punctajul general. | Distanțe puțin cam mari la frânarea pe uscat, slăbiciune minoră la acvaplanare, rezistență ușor crescută la rulare | Performanțe slabe la frânarea pe uscat și ud, aderență inadecvată în virajele pe asfalt ud și performanțe slabe la acvaplanare | la rulare | la rulare | Depunctat5) din cauza faptului că distanțele de frânare sunt prea mari pe asfalt ud. | |||||||
Punctaj general6) (ud: 50%; uscat: 40%; | 8.9 | 8.1 | 8.1 | 7.9 | 7.8 | 7.7 | 7.7 | 7.4 | 7 | 6.8 | 5.6 | |
mediu: 10%) | ||||||||||||
foarte bun | foarte bun | foarte bun | bun | bun | bun | bun | bun | bun | satisfăcător | acceptabil |
CONCLUZII:
Michelin:
+ Cele mai mici distanțe de frânare și cele mai bune rezerve de siguranță, atât pe asfalt ud, cât și pe uscat. Performanțe echilibrate, ușor de controlat, foarte silențios și cu o foarte mică rezistență la rulare.
– Mai slab la acvaplanare, nu foarte confortabil.
Bridgestone:
+ Cu anumite rezerve, anvelopa Bridgestone se conduce precis, oferă stabilitate și siguranță în virajele pe asfalt ud, dar și la schimbarea benzii. Cea mai mică rezistență la rulare.
– Deficitar la frânarea pe uscat, risc crescut de acvaplanare pe ploaie puternică.
Nokian:
+ Foarte sigur pe asfalt ud, în ciuda unor slăbiciuni la frânare, lucrează armonios cu sistemul ESP. Ușor de controlat, chiar și pe asfalt uscat.
– Distanțe mai mari pe ud, rezistență ușor mai mare la rulare.
Goodyear:
+ Siguranță bună la acvaplanare, precizie mare a direcției, sigur la schimbarea benzilor cu un bun confort general.
– Distanțe de frânare puțin mai mari pe asfalt ud și uscat, accelerația laterală pe puntea spate
Continental:
+ Manevrabilitate sigură, cu o ușoară reducere a aderenței pe asfalt uscat, foarte sigur la testul de evitare, fără slăbiciuni evidente pe asfalt ud.
– Distanțe mai mari de frânare pe asfalt uscat, rezistență la rulare puțin mai mare.
Maxxis:
+ Poate fi condus destul de dinamic pe asfalt ud, de către piloți. Ușor de controlat în virajele pe asfalt uscat, cu bune rezerve de siguranță. Zgomot exterior redus.
– Ușoară tendință de supravirare în timpul transferului de mase pe asfalt ud, plus distanțe mai mari de frânare și rezistență crescută la rulare.
BF Goodrich:
+ Bune performanțe la frânare pe asfalt ud, stabil, fără surprize și cu un foarte sigur comportament pe uscat.
– Distanțe puțin mai mari la frânarea pe uscat, slăbiciune minoră la acvaplanare, rezistență ușor crescută la rulare.
Hankook:
+ La un nivel redus, cu excepția deficiențelor la frânare, oferă o performanță acceptabilă. Sigur și stabil, în special la manevrele de evitare. Foarte silențios și cu o foarte redusă rezistență la rulare.
– Performanțe slabe la frânarea pe uscat și ud, aderență inadecvată în virajele pe asfalt ud și performanțe slabe la acvaplanare.
Falken:
+ Reacții lente la schimbarea benzilor, dar ușor de gestionat, rezerve decente de aderență, foarte bune performanțe la acvaplanare.
– Performanță slabă la frânare pe suprafețe ude și uscate, sensibilitate pronunțată la transferul de mase cu o ușoară tendință de supravirare pe asfalt ud. Rezistență foarte mare la rulare.
Pirelli:
+ Bine echilibrat, comportament sigur, cu performanțe bune la acvaplanare. Siguranță în manevrele de evitare pe asfalt uscat.
– Distanțe mari de frânare, atât pe asfalt ud, cât și pe uscat, rezistență crescută la rulare.
Toyo:
+ Foarte bună aderență în viraje pe asfalt uscat și ud.
– Distanțele de frânare sunt prea mari în condiții de asfalt ud, foarte instabil, cu toleranță redusă, reacționează lent la comanda direcției, confort limitat la rulare.
Text: Thiemo Fleck
Traducere și adaptare: Dan Damian
Foto: Ingolf Pompe