Home Teste Test Mazda CX-5: Aniversare modernă într-o istorie bogată

Test Mazda CX-5: Aniversare modernă într-o istorie bogată

de Dan Damian
Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_1

Mazda CX-5, cel mai bine vândut model Mazda, a primit nu doar o ediție aniversară, ci și un upgrade care marchează jumătatea ciclului de viață al celei de-a doua generații.

De mai mulți ani, Mazda are obiceiul (mai american, așa) de a opera modificări destul de dese pe modelele sale. De obicei sunt upgrade-uri, nu modificări majore, dar unele utile, care fac mai plăcută experiența la volan. Ultima astfel de modificare a adus, printre altele, un nou display central pentru SUV-ul compact CX-5, element de care era absolută nevoie, având în vedere performanțele, dar mai ales dimensiunile celui inițial. Este principala noutate pe care o vei observa în habitaclul mașinii.

Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_2

Practic, vechiul display de 8 inchi a fost înlocuit cu unul de 10,25 inchi (8:3), care arată mult mai modern și se potrivește și mai bine pe planșa de bord. Nu doar display-ul a fost schimbat, ci și softul din spatele sistemului multimedia. Pornirea este mai rapidă, rezoluția mai bună și au fost adăugate funcționalități noi, chiar dacă meniul principal rămâne la ideea de minimalism. Astfel, se oferă conectivitate Android Auto și CarPlay (cablu), dar și servicii suplimentare prin aplicația MyMazda: localizarea mașinii, blocarea portierelor de la distanță, trimiterea destinației în sistemul de navigație de pe telefon.

Nu, nici cu această ocazie Mazda nu a trecut la touchscreen, ci mizează în continuare pe controller-ul rotativ de lângă schimbătorul de viteze. Îți trebuie timp să te obișnuiești pentru a nimeri rapid ceea ce cauți și trebuie să-ți iei privirea de pe drum, deși Mazda spune că tocmai din motive de siguranță nu trece încă la touchscreen.

O porție de istorie

Modelul de test face parte din ediția 100thAnniversary, oferită cu ocazia centenarului pe care Mazda l-a celebrat anul trecut. Este un model mai special, bine echipat și atractiv, cu tapițerie roșie, logo-ul aniversar imprimat elegant pe tetiere, covorașe, capacele centrale al jantelor de 19 inchi din aliaj și pe spoilerul față. Iar culoarea exterioară nu este una întâmplătoare, Mazda îi spune Snow Flake Pearl și este inspirată de culoarea primului autoturism Mazda, modelul R360 Coupe, un kei car prezentat în 1960.

Motorizarea este una tipică Mazda, probabil singurul constructor de volum care nu este interesat de downsizing. Un 2,5 litri de 194 CP, mai scump la impozit, dar nu și la consum. Asta pentru că Mazda a făcut niște modificări tehnice care reușesc să coboare consumul la nivelul unui propulsor de cilindree mai mică. Există însă în ofertă și un 2 litri benzină, dar și un 2,2 litri diesel. Să nu uităm faptul că, în timp ce alți constructori taie din cilindri și capacitate, Mazda lucrează la un 6 în linie.

Acest motor din familia Skyactive, cel mai puternic din gamă, vine cu performanțe bune, obținute însă la turații mari, acesta fiind motivul pentru care nu dă impresia că ai aproape 200 CP sub capotă, dacă nu te înfigi mai serios în accelerație. Ca idee, cuplul maxim de 258 Nm este atins la 4.000 rpm. Cutia automată cu 6 trepte, care distribuie puterea ambelor punți, pare și ea setată preponderent pe confort, dar o poți anima cu modul Sport. Consumul mediu declarat este de 7,2 litri/100 km, așa că în mediul urban nu prea poți atinge sub 10 litri/100 km. La drum lung însă, consumul scade simțitor pentru că aici intervine una dintre tehnologiile de care aminteam – dezactivarea a doi cilindri, atunci când se rulează constant și nu este nevoie de putere prea mare. Procesul este insesizabil de la volan, dar poți vedea când ești în doi cilindri prin intermediul graficii de pe display-ul central.

În rest, izolarea fonică este bună, iar sunetul discret al motorului pare puțin cam firav pentru cilindreea consistentă. Ținuta de drum se pretează acestui nivel de putere, cei de la Mazda fiind foarte buni la obținerea unui tren de rulare echilibrat, dar care oferă satisfacții la rularea sportivă, caracteristică a tuturor modelor constructorului nipon, nu doar a lui CX-5.

Știm că Mazda s-a poziționat în segmentul premium, unde are loc fără discuție, dar prețul lui CX-5 cu acest motor este unul destul de consistent: 40.390 euro, este adevărat, cu o mașină „plină” la nivel de echipamente. Și evident, savoarea ediției limitate 100th Anniversary, suplimentată de faptul că fiecare client primește odată cu mașina și un album foto cu cele mai importante modele și momente din istoria Mazda, dar și o machetă a modelului Mazda R360.

EVALUARE:

+ Design cu tușe pasionale, ținută de drum, calitatea finisărilor interioare, personalizare elegantă a ediției speciale.

– display central fără touch, turații mari pentru dinamică pe măsura puterii, preț relatic ridicat.

DATE TEHNICE:
Caroserie: SUV cu 5 locuri. L × l × h: 4550 × 1840 × 1680 mm. Ampatament: 2700 mm. Portbagaj: 477 l. Rezervor: 56 l
Tren de rulare: Suspensie față MacPherson, spate tip paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 225/55 R19
Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată, cu 6 trepte
Motor: Benzină, L4, 2488 cm3. Putere maximă: 143 kW (194 CP)/6.000. Cuplu maxim: 258 Nm/4.000 rpm.
Performanțe: 0–100 km/h  9,2 s, Viteză maximă 195 km/h
Consum mediu: 7,2 l/100 km
Preț de bază: Mazda CX-5 100th Anniversary  40.390 euro
Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_1
Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_1
Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_2Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_2Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_2Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_2Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_2Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_2Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_2Mazda CX-5 Ediție Aniversară 100 de ani_2

Foto: Adrian Cobzașu

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.