Mai ușor, mai puternic și mai agil, noul Range Rover Sport reprezintă o amenințare cât se poate de serioasă pentru rivalele germane. Pe lângă faptul că marca britanică a prins un val înalt de popularitate, nu trebuie omise nici caracteristicile intrinseci ale mașinii.
Text: Cristian Sterea. Foto: Range Rover
Noul Range Rover Sport este prezentat de oficialii englezi drept cel mai rapid Land Rover din toate timpurile. Oricât de pompoasă ar putea părea această declarație, nu cred că ar trebui să ne mire prea mult, având în vedere că fiecare generație aduce cu sine performanțe îmbunătățite și că acest model a stat bine la capitolul dinamică inclusiv în trecut. În schimb, fără a minimiza efortul oamenilor de marketing care vor să lipească de noul lor SUV eticheta de cel mai sportiv reprezentant al gamei, aș vrea să mă opresc asupra semnificației cuvintelor „din toate timpurile“. În vreme ce la majoritatea concurenților acestea înseamnă una sau două generații în spate, la Land Rover descriu o istorie de câteva zeci bune de ani. Mai exact, 65 dacă vorbim despre Land Rover Defender și 43 în cazul lui Range Rover. Cu așa o tradiție în construirea mașinilor de teren, nu cred că ar trebui să mai mire pe nimeni faptul că marca britanică se află într-un proces galopant de recâștigare a simpatiei publicului, după perioada mai tumultoasă ce a presupus schimbarea succesivă a acționariatului.
Alături de performanțe, de la un anumit nivel de preț în sus, foarte importantă e și povestea care stă în spatele fiecărui produs. Altminteri, nu găsesc o altă explicație pentru care ceasurile elvețiene scumpe se vând atât de bine, în condițiile în care sunt aproximativ la fel de precise precum cele japoneze electronice. Pe același sistem, un Range Rover presupun că ar trebui ales, pe lângă performanțele concrete ale modelelor din portofoliu, și pentru tradiție. Iar la acest capitol, stă mult mai bine decât principalii concurenți care au apărut precum ciupercile după ploaie, simțind că este rost de profituri frumușele.
Range Rover Sport RS, un nou model de top
Tradiția ca tradiția, dar, într-o lume în care imaginea este aproape totul, nimeni nu îți acordă prea multă atenție dacă nu ești în pas cu cele mai noi tendințe din modă. Din fericire pentru el, noul Range Rover Sport excelează în această privință prin asortarea unor detalii de design dintre cele mai îndrăznețe la atitudinea sobră specifică mărcii. Deși unii ar putea spune că avem de-a face cu un Evoque mai mare, iar alții ar putea vedea un Range Rover intrat la apă, în realitate Range Rover Sport este spectaculos și are o personalitate clar definită. Discutând cu cifrele pe masă, noua generație a crescut cu 62 mm în lungime, ajungând la 4850, iar ampatamentul a câștigat 178 mm, fiind acum de 2923. Cu toate astea, consolele față și spate mai scurte împreună cu lățimea ușor sporită și luneta destul de înclinată conferă mașinii proporții mai sportive, iar coeficientul aerodinamic a fost îmbunătățit cu 8%, până la valoarea de 0,34. Cea mai radicală schimbare o întâlnim însă la modul de construcție a caroseriei care folosește exclusiv aluminiul ca materie primă. Astfel, în cazul versiunii de motorizare TDV6, greutatea a fost redusă cu aproximativ 420 kg, în timp ce rigiditatea torsională a caroseriei a crescut.
Preluând principalele caracteristici ale lui Range Rover, interiorul beneficiază de o finisare cu materiale de bună calitate, e bine structurat și se remarcă prin același design pretențios. La fel, tabloul de bord poate consta, contra cost, dintr-un display generos și cu o rezoluție bună pe care sunt afișate ceasurile cu o grafică elegantă, dar schimbătorul de viteze se materializează sub forma unei manete, în locul interesantului buton rotativ ce se ascunde în tunelul median. Nouă este și posibilitatea optării pentru două scaune suplimentare montate în portbagaj și cu acționare electrică. În materie de confort, Range Rover Sport se laudă cu cel mai silențios habitaclu din segment și cu dotări simandicoase precum ușile cu închidere soft close (nu trebuie trântite pentru a se închide) și hayonul acționat electric. Tot aici merită să fie amintit și sistemul multimedia complex, ce presupune un ecran tactil poziționat în bord, o sonorizare Meridian de înaltă fidelitate, precum și alte două ecrane suplimentare montate în tetierele scaunelor din față. Noile dimensiuni exterioare ale caroseriei și în special ampatamentul mai lung conturează un interior foarte încăpător, care lasă impresia că face risipă de spațiu din dorința de a oferi un confort cât mai bun.
Pentru început sunt disponibile patru motorizări, două diesel și alte două alimentate cu benzină, urmând ca gama să fie extinsă spre sfârșitul anului cu un diesel V8 de 4,4 litri și 339 CP, precum și cu o versiune diesel-hibridă. Puterea dieselului TDV6 a fost crescută până la 258 CP, iar varianta SDV6 a aceluiași motor dezvoltă acum 292 CP. La capitolul benzină, avem un nou V6 de 340 CP și un V8 de 510 CP, ambele propulsoare fiind supraalimentate cu compresor. La drum, dieselul SDV6 face dovada unui cuplu motor impresionant, fără ca atmosfera liniștită din habitaclu să fie perturbată atunci când se urmărește utilizarea tuturor celor 600 Nm. De partea cealaltă, V8-ul de 510 CP se remarcă prin plaja largă de turație, răspunsul mai prompt și sunetul extrem de incitant al evacuării și compresorului. Partea mai puțin plăcută o reprezintă consumul de combustibil care atentează cam mult la buzunarul proprietarului. Toate motoarele dispun de sistem stop/start și sunt cuplate la transmisii automate ZF cu opt trepte prompte și discrete. Viitoarea versiune Hybrid va accelera până la 100 km/h în mai puțin de 7 secunde și va fi primul hibrid-diesel de înaltă performanță din segment.
Test comparativ: sisteme electronice de stabilitate
Range Rover Sport nu este doar cel mai rapid Land Rover, ci și unul dintre cele mai incitante SUV-uri de pe piață. În modul Dynamic, ruliul aproape că este inexistent, mașina are un feedback bun, iar direcția electrică permite alegerea cu precizie a trasei dorite. Grație amortizoarelor controlate electronic, a barelor stabilizatoare active și a diferențialului spate controlat electronic, gabaritul deloc de neglijat aproape că nu se simte. Cu toate astea, gropile sunt surprinzător de bine mascate, iar articulațiile nu se fac auzite pe drumurile deteriorate. Probabil, nu vorbim despre cel mai dinamic SUV de pe piață, dar, cu siguranță, vorbim despre cel mai polivalent. În off-road, Range Rover Sport a fost, este și va rămâne mult mai capabil decât concurența. Sistemul Terrain Response 2 poate detecta singur tipul de teren parcurs și schimbă automat setările sistemului 4×4 pentru o eficiență maximă. Suspensiile au cea mai mare cursă de lucru din segment, unghiurile de trecere au valori foarte bune, și pe dedesubt elementele expuse sunt protejate de scuturi metalice care le garantează integritatea. Toate versiunile de motorizare pot fi echipate cu sistemul 4×4 destinat special off-roadului, cu reductor, dar cei care sunt mai puțin interesați de latura de cățărător a lui Range Rover Sport au la dispoziție un alt sistem de tracțiune, cu diferențial central Torsen și mai ușor cu 18 kg.

Utilizarea exclusiv a aluminiului la construcția caroseriei reduce considerabil masa și crește rigiditatea.
Urmărind aceeași idee a polivalenței, pneurile oferite sunt de tipul All Season, find alese astfel încât să combine eficiența în teren accidentat cu performanța pe șosea. Deși pare greu de crezut, întreaga sesiune de condus, ce a inclus atât parcurgerea unor secțiuni complicate de off-road, precum zonele pline de noroi din imaginile care ilustrează acest articol, cățărarea și coborârea unor pante extrem de abrupte, cât și testele dinamice desfășurate pe pista unui aeroport au fost făcute cu exact aceeași mașină și aceleași pneuri. Surprinzător, niciodată nu a existat impresia unui compromis, ci doar un sentiment de uimire că o mașină se poate descurca atât de bine în condiții de utilizare total opuse. Cu siguranță, nu a fost doar o consecință a unor pneuri bine alese!
Top test: Range Rover TDV6 Autobiography
În concluzie, noul Range Rover Sport este foarte aproape din punct de vedere dinamic de liderii segmentului, dar propune un comportament în teren accidentat la care alții doar visează. Chiar dacă unii nu sunt dispuși să accepte, tradiția are întotdeauna un cuvânt greu de spus, iar în cazul de față, acesta se traduce prin siguranța că în off-road rar poți fi pus în dificultate.
ams 8/2013
Terrain Response 2
Pe lângă reductor și cele două diferențiale blocabile, central și spate, sistemul de tracțiune integrală oferit opțional și destinat ieșirilor serioase în off-road poate fi comandat inclusiv în versiune Dynamic Response. Acesta oferă un plus de dinamism pe șosea prin simularea, cu ajutorul frânelor, a unui diferențial spate activ, transmițând mai mult cuplu motor roții din exteriorul virajului pentru a inhiba subvirarea. În echiparea de bază se oferă un sistem de tracțiune integrală mai simplu, mai ușor, fără reductor și cu diferențial central Torsen.





















Comentarii închise.