Când conduci Rolls-Royce Wraith, prima senzație este că îți scapă ceva. Crezi că, poate, nu ai aflat tot, că nu ai ținut minte sau nu ți s-a spus ceva. Începi atunci să iei lucrurile metodic, ca să descoperi de ce îți intră mașina asta în suflet înainte să fi parcurs măcar un kilometru la volanul său.
Text: Daniel Butnariu. Foto: Rolls-Royce
Să fie oare motorul? Are 624 CP, ceea ce înseamnă că Wraith este cel mai puternic Rolls-Royce produs până acum. Iar cuplul de 800 Nm e disponibil între 1500 și 5500 rpm. Fișa tehnică afirmă că ai nevoie de 4.6 secunde ca să atingi suta – un detaliu pe care este bine să îl știi, dar care se dovedește irelevant atunci când pornești de pe loc, pentru că primul contact cu mașina e calm, liniștit.
Prezența elegantă a lui Wraith îți domolește orice pornire agresivă, iar dacă silueta fastback nu te relaxează, atunci interiorul te va liniști cu siguranță. Fie și doar pentru câteva clipe. Recunoști imediat planșa de bord preluată de la Ghost, fratele cu patru uși al lui Wraith, însă percepi și câteva diferențe subtile: minutarele ceasului analogic din dreptul pasagerului au vârful de un roșu aprins, la fel și acele indicatoare din cadranele de bord, coroana volanului are secțiunea ceva mai mare decât la Ghost, iar volanul se așază mai ferm în mâinile șoferului.
Ca să te pui în mișcare, apeși trei butoane: cel care comandă închiderea electrică a portierei, apoi butonul rotund din dreapta volanului, care trezește la viață cei 12 cilindri în V, iar deasupra lui, apeși butonul negru care deblochează frâna de staționare. Cuplezi transmisia automată ZF cu opt viteze și pornești. Nu e nimic dramatic, exceptând poate sunetul grav, dar totuși discret al motorului și privirile curioase care te înconjoară cât timp plutești – grație suspensiei pneumatice cu gestiune electronică – prin traficul citadin.
Însă când lași orașul în spate, atmosfera se schimbă. Motorul ridică vocea cât să știi că își face datoria, iar peisajul fuge tot mai grăbit până când îți arunci privirea în bord și realizezi că viteza mașinii e mai mare decât ai crezut. Mult mai mare. Piciorul drept tresare speriat și mintea vrea să înțeleagă ce s-a întâmplat, pentru că valul de adrenalină nu te lovește când accelerezi, ci când îți dai seama de ce este în stare motorul lui Wraith. Accelerează liniar, fără ezitări, dispus să fie cât de rapid îți dorești, însă glasul lui nu răgușește o clipă în evacuări, păstrând un ton civilizat tot mereu. Are doar 20 Nm în plus față de motorul lui Ghost, dar puterea mai mare (61 CP în plus) și cele 110 kg în minus (în favoarea lui Wraith) îi conferă acestui motor un dinamism aproape neașteptat în comparație cu a versiunii cu patru uși. Este un V12 biturbo impresionant, fără îndoială, dar nu explică de unul singur esența noului Wraith.
Trebuie să iei la croșetat viraje de munte ca să-i descoperi o nouă trăsătură de caracter: Wraith știe cel mai bine drumul chiar dacă nu l-a parcurs niciodată. Îl ajută transmisia automată ZF integrată cu navigația prin satelit. Tehnologia Satellite Aided Transmission, implementată în premieră de Rolls-Royce pe noul Wraith, procesează informațiile primite prin GPS și evaluează stilul de condus pentru a selecta automat raportul optim în funcție de traseu: de pildă, retrogradează sau păstrează treapta de viteză potrivită dacă „vede“ un viraj în față, iar dacă semnalizezi la intrarea pe autostradă, va păstra ritmul adecvat unei astfel de operațiuni.
BMW Vision Future Luxury prefigurează viitoarea Seria 7
În practică, sistemul este într-o anumită măsură frustrant, pentru că nu îi simți prezența. Ceea ce înseamnă, de fapt, că face exact ceea ce trebuie, când trebuie. Orice viraj ai întâlni pe drum, Wraith e mereu cu raportul potrivit la îndemână, fie că rulezi relaxat, fie că te grăbești. Chiar nu ai nevoie de comandă manuală, cu clapete la volan sau schimbător clasic de viteze. Trebuie să fii total lipsit de eleganță în conducere pentru a arunca în subvirare acest coupé de 2360 kg, care se mișcă precum un model compact mai ușor cu cel puțin o tonă.
Comportamentul lui Wraith în viraje e susținut și de mecanica mașinii, nu doar de electronică. În primul rând, servodirecția este hidraulică (electroasistată la Ghost) și răspunde fidel impulsurilor din volan, fără a fi excesiv de sensibilă. În plus, raportul de demultiplicare a fost ușor redus la Wraith față de Ghost, de la 19,9 la 19:1. Apoi, ampatamentul mai scurt decât la Ghost (-183 mm) și ecartamentul majorat pe spate (+24 mm) contribuie la stabilitatea sporită. Ruliul este ținut sub control, iar Wraith atacă dârz virajele, ca și cum statueta Spirit of Ecstasy deschide calea, iar restul mașinii o urmează docil.
Nici chiar în aceste condiții, nu-i indicat să spui despre Rolls-Royce Wraith că ar fi un model sportiv, mai ales că oficialii mărcii resping cu încăpățânare o asemenea definiție. Wraith e un GT luxos și elegant, cu care poți parcurge distanțe lungi în deplină relaxare, singura limitare fiind dată de rezervorul de 83 de litri care nu te ține mai mult de 600 km, la un consum mediu estimat de producător la 14 l/100 km. Însă consumul ar trebui să fie ultima grijă a unui client Rolls-Royce, mai ales când opțiunile de personalizare pot pune încă o mașină de top între prețul de bază și costul final. Unul dintre exemplarele de test de la lansarea internațională a lui Wraith includea opționale de peste 77.400 de euro, printre care sunt de remarcat plafonul Starlight Headliner ornat cu 1340 de fibre optice și panourile din lemn cu finisaj Canadel, care nu închide fibra furnirului în spatele unui strat uniform și lucios de lac, cum se întâmplă în mod tradițional, ci o lasă să respire în favoarea unei experiențe tactile deosebite.
Este evident că posibilitățile aproape infinite de personalizare și performanțele dinamice îi conferă lui Wraith o personalitate aparte în familia Rolls-Royce. Desigur, trăsăturile comune sunt prezente, dar, mai mult decât în cazul oricărui alt model al mărcii britanice, Wraith e o mașină construită în jurul șoferului. Iar asta se spune de obicei despre modelele BMW, ceea ce nu este de mirare pentru că, undeva pe dedesubt, se ascunde un BMW Seria 7. Însă modul în care e tratată platforma tehnică, prelucrarea elementelor perceptibile (caroserie, materiale, finisaje), plus încărcătura mărcii, toate compun o mașină unică în felul ei.
Mercedes S-Class Coupé, informații oficiale
Ai putea afirma, ca și altă dată, că în cazul lui Wraith suma elementelor componente este mai valoroasă decât fiecare element luat separat, dar ar fi incomplet. Pentru că tot ce reușește de fapt Wraith e să creeze atmosferă, să proiecteze în fața șoferului (în afară de afișajul sistemului head-up display) o fantasmă care te face să mergi tot mai departe, pe un drum cât mai lung. Tot ce îți trebuie este să ți-l poți permite.
ams 11/2013
Comentarii închise.