Toyota Prius a fost întotdeauna recunoscută că fiind „zgârcită“ la combustibil. Generația a patra a hibridului introduce însă pentru prima dată în ecuație și plăcerea de a conduce.
Testul nostru cu noul Prius începe perfect, când părăsim parcarea liniștit, gentil, în modul pur electric. Tipic pentru acest model, care, și în cazul acestei a patra generații, se bazează în continuare pe sistemul hibrid bine cunoscut. În timpul frânării și al rulării libere, electromotorul acționează ca generator. Adițional, motorul cu ardere internă încarcă bateria atunci când o parte a puterii sale nu este necesară pentru propulsie. Pentru a spori eficiența sistemului hibrid, motorul în patru cilindri de 1,8 litri rulează în ciclul Atkinson, acest lucru îmbunătățind eficiența la viteze mari. Dezavantajul: motoarele Atkinson livrează un cuplu motor mai mic la turații reduse. Prin urmare, motorul electric al lui Prius pune și el la dispoziție „niște“ newtoni-metru la pornire.
În momentul în care lumina semaforului devine verde, Toyota pornește relaxată la drum cu „plutonul“. În funcție de poziția pedalei de accelerație, motorul termic preia mai mult sau mai puțin din procesul de accelerare. Parteneriatul dintre acesta și unitatea electrică este remarcabil. Dacă piciorul drept abia atinge pedala, eșapamentul murmură încet, ca pentru el însuși. Dacă totuși piciorul se înfige brusc în pedală, cutia de viteze de tip CVT (deci fără trepte) duce instantaneu motorul la turații înalte, într-un comportament eficient și puternic. Acul turometrului se plafonează apoi la o turație fixă, în timp ce viteza crește doar din variabilitatea transmisiei.
Noul Prius este primul din familia sa care livrează nu doar economii pentru portofel, ci și plăcere de a conduce. Scaunului șoferului, integrat în sașiu, stă mărturie pentru noile ambiții. Spre deosebire de generațiile anterioare, motricitatea bună și direcția precisă pot susține un ritm alert pe șosea al acestui automobil de 1,4 tone. Din fericire, Toyota nu propune agilitatea la pachet cu o amortizare dură din partea suspensiilor. Dimpotrivă, în comparație cu predecesorii săi, Prius IV este destul de „relaxat“ pe șoselele imperfecte. Iar zgomotul aerodinamic redus la rularea pe autostradă este în acord cu restul ansamblului.
În viața de zi cu zi, hibridul lung de 4,54 metri se dovedește foarte eficient și aproape discret. Excepție face poate doar designul interior – acesta fiind o chestiune de gust. Cel mai important, consumul mediu în test a fost de 5,1 l/100 km, deloc rău pentru un „benzinar“ de 1,8 litri.
Plusuri: Sistem hibrid bine închegat, consum foarte bun, spațiu interior decent, ținută sigură de drum, confort în general bun al suspensiei
Minusuri: Vizibilitate redusă, configurare limitată, motor zgomotos