Cel mai versatil Golf, breakul supraînălțat Alltrack cu tracțiune integrală, a poposit în garajul nostru, așa că am încercat să-l scoatem din zona sa de confort pentru un test amplu.
Așa cum îi sugerează și numele, versiunea Alltrack își propune să fie potrivită pentru toate drumurile și pentru toate anotimpurile. Moda breakurilor supraînălțate, ca alternativă la SUV-urile compacte ce au invadat străzile, începe să prindă tot mai mult. Cine nu își dorește neapărat un SUV pentru a merge mai mult în oraș, așa cum se întâmplă de obicei, are acum de ales între o mulțime de breakuri cu tracțiune integrală, grupul VW fiind campion la capitolul alternative. În buna sa tradiție, avem Škoda Octavia Scout, SEAT León X-Perience, iar acum, VW Golf Alltrack, toate construite pe aceeași platformă și împărțind aceleași motoare și transmisii. Practic, alegerea se face în funcție de preferințele subiective ale fiecăruia și de buget. Părerea subiectivă, evident, din redacție a fost că Golf Alltrack are cel mai reușit design exterior și cel mai plăcut interior din punctul de vedere al materialelor alese pentru finisaje. Pe de altă parte, este și cel mai scump dintre cei trei frați atunci când comparăm prețurile de bază. Astfel, versiunea de test, 2.0 TDI DSG cu 184 CP, vârful de gamă, are un preț de pornire de 29.928 de euro, iar cu tot cu multitudinea de opționale, poate trece de 40.000. Dar despre
prețuri vom vorbi mai mult după ce trecem în revistă punctele forte și slabe ale mașinii.
Dacă tot am menționat interiorul care ne-a lăsat o impresie de calitate, să zicem și că scaunele sport cu care a venit mașina de test sunt dintre cele mai bune pe care le-am întâlnit la o mașină compactă. Scaunele propun un compromis optim între susținere laterală și confort, având totodată și dimensiuni relativ generoase. Spațiul în spate este suficient chiar și pentru
trei pasageri adulți, lucru greu de crezut în cazul unei mașini compacte. Însă în ziua de azi, granițele dintre clase nu mai sunt atât de clare, așa că putem spune cu mâna pe inimă că acest Golf se apropie foarte mult de clasa imediat superioară, în special datorită spațiului foarte generos pentru cap și a senzației generale de spațiu, potențată de acoperișul panoramic de
sticlă, o dotare opțională ce costă 1212 euro.
O serie de detalii fac viața la bord plăcută și ajungi să le apreciezi la adevărata valoare după ce te obișnuiești cu mașina. În primul rând, spațiile de depozitare sunt mai mult decât generoase. În uși pot fi puse chiar și sticle de 1,5 l, în portbagaj există locuri ascunse sub podea, buzunare laterale pentru obiecte mici și prize. În plus, cele două părți ale banchetei pot fi rabatate foarte ușor cu ajutorul unor manete plasate pe pereții portbagajului, tot acolo fiind și agățători pentru plasele de cumpărături. Ce mai, Golf Alltrack vrea să fie un campion al laturii practice și se pare că bifează toate căsuțele din fișa familistului pregătit de vacanță. Același familist va fi mai mult decât încântat de garda la sol generoasă și de tracțiunea integrală eficientă.
Mai puțin s-ar putea să-i placă alte lucruri. În primul rând, suspensiile rigide transmit șocuri în caroserie, iar la asta contribuie și jantele de 18 inchi, pe care noi vă recomandăm să le evitați – rolul lor este mai mult estetic, însă în afara șoselelor, unde Alltrack se poate aventura cu moderație, mai mult încurcă. La fel și consumul, care pe parcursul testului nostru s-a ridicat la 10,5 l/100 km în oraș și la 8 în afară. Acesta este un tribut plătit puterii generoase a motorului și faptului că avem de-a face cu o tracțiune integrală permanentă, care nu permite niciun fel de intervenții asupra modului său de funcționare. Cuplul este transferat preponderent către puntea față, dar, la nevoie, o parte ajunge și către cea din spate, totul e că deciziile aparțin complet mașinii. Cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj și șase trepte îți asigură confortul la drum, însă uneori are tendința de a subtura motorul în încercarea, mai degrabă nereușită, de a reduce consumul de carburant. În plus, nu dispune de padele pentru schimbarea manuală a treptelor. Atunci când îți dorești să schimbi manual treptele, ai doar opțiunea plasării schimbătorului în poarta manuală și acționării sale în sus sau în jos pentru a modifica treapta de viteză. Altfel, direcția este precisă, iar ținuta de drum, sigură chiar și la viteze mari în viraje. Schimbările cutiei se produc rapid și sunt aproape imperceptibile pentru pasageri.
Prețurile pentru versiunile Alltrack sunt demne de un vârf de gamă. Cea mai ieftină e dotată cu motorul 1.6 TDI de 110 CP și costă 25.121 de euro, dar vine standard cu tracțiunea integrală. Noi vă recomandăm însă, având în vedere masa de peste 1500 kg a mașinii, să vă orientați către unul dintre propulsoarele mai puternice. Alternativa cu același motor, 2.0 TDI, la modelul de test are 150 CP și costă 27.143 de euro, însă vine cu cutia manuală. Fanii motoarelor pe benzină pot alege doar
propulsorul 1.8 TSI de 180 CP în combinație cu cutia automată DSG, totul la un preț de 28.467 de euro.
Modelul de test, dotat cu sistem de navigație Discover Pro (2077 de euro), volan multifuncțional încălzit (497 de euro), trapă panoramică (1212 euro), scaune sport (410 euro), faruri adaptive cu xenon și lumini de drum LED (1982 de euro), ca să numim doar o parte din lunga listă de opționale, avea un preț de peste 40.000 de euro, piperat pentru un model compact.